آپشن های کمکی و کاربردی در خودرو ها

آپشن های کمکی و کاربردی در خودرو ها
امروز برای راحتی در رانندگی در شهر ها و خیابان ها، از سیستم های کمکی زیادی در خودروها استفاده می کنند. در شرایطی که راننده به اطلاعات بیش تری از محیط اطراف نیاز دارد، و یا هنگامی که می خواهد دخالت خود را در کنترل خودرو کم کند، این سیستم ها به کمک راننده می آیند.
باتوجه به افزایش تعداد خودروها و پرحجم بودن ترافیک و همچنین کم بودن فضای پارک در سطح شهر، نیاز ما به این گونه سیستم ها روز به روز بیش تر می شود، از این رو خودروسازان مطرح دنیا همواره برآنند تا با گسترش و ارتقای این سیستم ها، رانندگی را برای مشتریان خود، کم خطرتر و راحت تر کنند. از سیستم ها و آپشن هایی که در چند سال اخیر بسیار مورد استفاده قرار گرفت، می توان به سنسور دنده عقب، سنسور پارک، دوربین عقب، کروز کنترل، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار، اتوپارک، اتوهلد و… اشاره کرد که در دو بخش به تشریح و توضیح آن ها می پردازیم.
سنسور دنده عقب:
آپشن های کمکی و کاربردی در خودرو ها
یکی از مهم ترین و ساده ترین آپشن هایی که می توان به راحتی در هر خودرویی نصب کرد، سنسور دنده عقب است. این سنسور از نوع اولتراسونیک (Ultrasonic) است، که با فرستادن موج هایی از خود و جذب بازتاب همان موج ها فاصله موانع با سپر عقب را تشخیص و در نمایشگری نشان می دهد ، البته این فاصله با صدایی که پخش می شود نیز قابل تشخیص است.


این سنسور با قرار دادن دسته دنده در دنده عقب، شروع به ارسال سیگنال می کند. امروز در برخی از خودروهای تولید داخل و تقریباً در همه خودرو های خارجی و وارداتی از این سنسور استفاده می شود. کاربرد این آپشن در رانندگی روزانه و در شهرها به علت کمبود فضای پارک مشخص می شود و اهمیت آن برای خودروهای صندوق دار و یا شاسی بلند و SUV نسبت به خودروهای هاچ بک بیش تر است.
سنسور پارک:
آپشن های کمکی و کاربردی در خودرو ها
روش کار این سنسور درست مانند سنسور دنده عقب است، با این تفاوت که تعداد سنسورهای اولتراسونیک به کار برده شده بیش تر از سنسورهای دنده عقب است. این سنسورها دورتادور خودرو نصب شده اند و راننده را از اجسام اطراف خودرو آگاه می سازند. این سنسور می تواند هنگام رانندگی روشن باشد، همچنین باتوجه به تشخیص راننده خاموش شود.
دوربین عقب:
آپشن های کمکی و کاربردی در خودرو ها
دوربین عقب بر روی درِ صندوق و یا سپر عقب نصب می شود و تصویری از عقب خودرو که با آینه قابل دیدن نیست در نمایشگر نمایش می دهد. دوربین عقب اجسامی که در محدوده سنسور قرار نمی گیرند را نیز نمایش می دهد و از این نظر دید وسیع تری به راننده می دهد. در برخی از خودروها تصویر دوربین در نمایشگر خودرو، و در برخی دیگر در نمایشگر کوچک تعبیه شده در آینه وسط، نمایش داده می شود.
کروز کنترل (Cruise Control):
آپشن های کمکی و کاربردی در خودرو ها
رانندگی در جاده های صاف و بدون پیچ، همواره همراه با محدودیت سرعت است، از این رو باید با حداکثر سرعت مجاز جاده حرکت کنیم تا در وقت صرفه جویی کنیم. برای این که با حداکثر سرعت مجاز حرکت کنیم باید پدال گاز را در نقطه ای ثابت نگه داریم، ثابت نگه داشتن پدال گاز با پا کار سختی است و تقریباً نمی توان بدون نوسان پدال گاز را با پا نگه داشت به همین جهت کروز کنترل طراحی شد تا دریچه گاز را در موقعیت دلخواه راننده ثابت نگه دارد و خودرو با سرعت مطلوب راننده حرکت کند. این سیستم بلافاصله پس از اندکی تغییر موقعیت در پدال گاز و ترمز ، از کار می‌افتد و کنترل گاز و ترمز را به دست راننده می دهد.
دوربین ۳۶۰ درجه:
آپشن های کمکی و کاربردی در خودرو ها
در برخی از خودروها افزون بر دوربین عقب، زیر هر دو آینه کناری و در قسمت جلوی خودرو ( جلوپنجره و یا در قسمت آرم خودرو) نیز ۳ دوربین دیگر نصب می شود و با یکپارچه کردن تصویر این ۴ دوربین، نمایی ۳۶۰ درجه از اطراف خودرو به ما می دهد. هنگام فعال نمودن هر یک از راهنماها نیز دوربین نصب شده در زیر آینه مرتبط با راهنما، به کار می افتد و تصویر آن دوربین بر نمایشگر خودرو نمایش داده می شود تا راننده با دید کامل تری وارد پیچ شود.
محمد جبارزاده شیاده/ کارشناسی مهندسی مکانیک
پایگاه خبری اسب بخار

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.