ترکیه تاگ دارد ؛ ایران هیچ

هدیه خودرو تاگ ترکیه به پادشاه عربستان

هدیه دو دستگاه خودروی التکریکی تاگ از سوی اردوغان به پادشاه و ولیعهد عربستان بار دیگر فاصله زیاد و مسیر اشتباه خودرسازی کشور را به طرز عجیبی و دردناک یادآوری کرد. به بیان ساده در حال حاضر برای حضور در بازارهای منطقه و جهان ترکیه تاگ دارد ؛ ایران هیچ.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، سفر رئیس جمهور ترکیه ، به عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس که با اهداف تعمیق  و تحکیم روابط انجام شده است با یک هدیه ویژه به پادشاه عربستان همراه شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

اردوغان دو دستگاه خودروالتریکی تاگ ساخت کشور را به عنوان هدیه به ارشدترین مقامات عربستان هدیه داد.

به گفته کارشناسان و تحلیل گران سیاسی ، رئیس جمهور ترکیه با توجه به وضعیت اقتصادی این کشور و تورم بالایی که به آن دچار شده است ، بهبود و تعمیق روابط با کشورهای روتمند منطقه را در دستور کار خود قرار داده است.اردوغان در نظر دارد با تحکیم این روابط مقدمات ورود سرمایه به ترکیه را فراهم کند. به بیان دیگر وی با گسترده تر کردن مناسبات سیاسی می خواهد زمینه های افزایش روابط اقتصادی را نیز راهم کند.

ضمن اینکه افزایش روابط همه جانبه چین و روسیه با این کشورها نیزنمی تواند بی تاثیر باشد. چرا که از دیرباز میان ایران ، عربستان و ترکیه در زمینه های مختلف رقابت وجود داشته است. طی سال های اخیر نیز امارات به این جمع اضافه شده است. بنابراین هریک از طرف سعی می کنند که شرایط و زمینه های همکاری های فی مابین را بیشتر کرده تا هم از جریان سیاسی و هم از دستاوردهای اقتصادی آن استفاده حداکثری داشته باشند.

در این شرایط ترکیه به عنوان کشوری که از اقتصاد نامناسب و تورم بالا رنج می برد ، اصلی ترین راهکار را در تعمیق روابط با عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس دیده است.

کشورهایی که هم ثروتمند ، هم مصرف کننده خودروهای به روز و هم دارای روابط مناسبی با سایر کشورها جهان هستند.

ضمن اینکه پیرو جریان جهانی شکل گرفته در خصوص تولید خودروهای برقی و کاهش استفاده از سوخت های فسیلی ، تاگ می تواند سفیر خوبی برای اقتصاد ترکیه باشد.

ترکیه در ساخت این نوع خودروهای به حدی از اعتماد به نفس و کیفیت رسیده است که می تواند محصولات ساخت کشورش را به مقامات سایر کشورها هدیه بدهد.

هیچ؛پاسخی تلخ و گزنده

در ایران برای این کار آیا خودرویی مناسب وجود دارد ؟ اگر ایران هم بخواهد در حرکتی مشابه برای نشان دادن توان و قدرتش در صنعت خودروسازی یک خودرو هدیه بدهد ، باید چه محصولی را انتخاب کند ؟ کدام محصول است که می توان سفیر اقتصاد صنعتی کشور باشد ؟ نکته قابل تامل در خصوص تاگ این است که ۱۰۰ روز پیش اولین خودروی ملی ترکیه ، تاگ به اردوغان تحویل داده شد. آیا در ایران مورد مشابهی یافت می شود؟

در پاسخ به این پرسش ها به جواب تلخ و گزنده “هیچ ” خواهیم رسید . آن هم در صنعتی که عمر آن در هر دو کشور یکسان است. ترکیه از دهه ۵۰ میلادی شروع کرده است و مونتاژ خودرو در ایران از ۳۰ شمسی آغاز شده است.

آغازی همزمان ؛ نتایجی متفاوت

هر دو کشور در خودروسازی دوران پرفرازونشیبی را تجربه کرده اند. اما به نظر می رسد که ترکیه دو دهه پیش با تغییر تفکر و نگرش به صنعت کشورش راهی جدید را آغاز کرد که یکی از نتایج آن خودرو الکتریکی تاگ است.

در اولین گام ترکیه از سال حدود دو دهه پیش شرایطی فراهم کرد که قطعه خودروسازان و قطعه سازان بزرگ دنیا در این کشور سرمایه گذاری کنند.

بیشتر بخوانیم :
صادرات ۳.۵ میلیاردی قطعه ترکیه درخواب بزرگ ایران
یک سؤال ساده ؛ از ترکیه چه چیز کم تر داریم؟

ترکیه توانست  زمینه های مساعد برای حضور شرکت های بزرگ اروپایی و آسیایی در کشور را فراهم کند. در حال حاضر ۸ برند بزرگ و معتبر در این کشور خط تولید دارند. زنجیره تامین قطعاتش ، به یکی از قطبی های صادرات قطعه در سطح جهان تبدیل شده است.

در مقابل خودروسازان و زنجیره تامین ایران به رغم مساعد بودن زمینه های توسعه از یک سو دچار مصائب کاغذ پاره ها شدند و از سوی دیگر به دلیل سرکوب شدید نرخ ارز در دهه ۹۰ ، واردات را به صادرات ترجیح دادند. در حال حاضر قطعه سازان ترکیه به قدری توانمند شدند که محصولاتشان را به غول های تولید خودروهای جهان مانند آلمان ، فرانسه و آمریکا هم صادر می کنند. ایران در نهایت می خواهد خط تولید روس ها را تجهیز کند و به آفریقا صادرات داشته باشد.

اردوغان با تاگ ، فرصت جدیدی برای توسعه صادرات خودروهای ساخت ترکیه  ایجاد کرد. اما ایران می خواهد کادیلا و تارا به روسیه صادرکند.آیا با این تفکر ، خودروسازی کشور سرانجام روشنی خواهد داشت؟

۴.۱ امتیاز از ۱۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.