صادرات ۳.۵ میلیاردی قطعه ترکیه درخواب بزرگ ایران

صادرات قطعات خودرو ترکیه
صادرات قطعات خودرو ترکیه

صادرات ۳.۵ میلیاردی قطعه ترکیه در خواب بزرگ ایران، حسرتی است که گویا تمامی ندارد؛ ترکیه به ۱۹۰ نقطه از جهان قطعه صادر کرده است و ما اندر خم قیمت گذاری مانده ایم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، خودروسازی ایران روزهای تلخ و غبار آلوده را سپری می کند. هنوز جای ترکه های دخالت ها و قیمت گذاری دستوری بر تن دو خودروساز بزرگ کشور مانده است. با این حال، خودروسازان بخش خصوصی هم در شرف فلک شدن هستند.

زالوسازی ایرانی٬ قطعه سازی ترکیه ای

در واقع، به جای این که سیستم و تفکر اقتصاد دولتی در اندیشه ها و برنامه های ناکارآمد خود تجدید نظر کند، در حرکت هایی کاملاً به دور از منطق اقتصاد و عوام فریبانه قصد تنبیه تولیدکنندگان اما در اصل مردم را دارد. البته شاید صدای سازی که اکنون کوک می کنند دیر بلند شود. با این حال، چون ساز و کوک کردن را نمی شناسند، بی تردید آوای آن گوش ها را جا خواهد کند.

در این گیرودار که ما مشغول قیمت گذاری و مافیا و زالوسازی و به زانو درآوردن یکدیگر هستیم.ترکیه به رغم اینکه از نظر منابع و امکانات به هیچ عنوان با ایران قابل مقایسه نیست، توانسته است به عنوان یک قطعه ساز خود را در جهان مطرح کند. 

صادرات قطعه به آلمان٬ فرانسه و ایتالیا

براساس آمار اتحادیه صادرکنندگان صنایع خودروسازی اولوداغ، خودروسازی ترکیه در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۳ میلیارد و ۶۲۴ میلیون و ۸۷۴ هزار دلار صادرات قطعات و لوازم جانبی خودرو داشته است، یعنی از ۳ میلیارد و ۲۲۹ میلیون و ۲۳۳ هزار به ۳ میلیارد و ۶۲۴ میلیون و ۸۷۴ هزار دلار رسیده است که از افزایش ۱۲.۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر می دهد. ضمن این که، این صادرات به ۱۹۰ کشور و منطقه آزاد انجام شده است.

شرکت‌های فعال در صنعت تأمین قطعات یدکی خودرو بیش ترین صادرات را در این مدت به آلمان انجام داده اند. صادرات به آلمان با ۱۵.۶ درصد افزایش به ۸۹۰ میلیون و ۴۴۳ هزار دلار رسید

پس از آلمان بیش ترین صادرات با ۱۰.۳۳ درصد افزایش به ارزش ۲۱۶ میلیون و ۵ هزار دلار به ایتالیا انجام گرفت.

فرانسه در رده سوم بیش ترین میزان صادرات قطعات یدکی در سه ماه اول امسال قرار گرفت. صادرات به آمریکا با افزایش ۲۶.۴۶ درصدی در مدت مذکور به ۱۸۰ میلیون و ۶۵۸ هزار دلار رسید.

گنج یابی از تورم و ارز؟

این میزان صادرات در حالی صورت گرفته است که این کشور نیز از تورم و همچنین کاهش شدید برابری نسبت به ارزهای خارجی رنج می برد، اما آن گونه که آمار نشان می دهند به هر ترتیب توانسته اند از این رنج، گنج بسازند.

به باور برخی کارشناسان ترکیه با توجه به وضعیت نه چندان مناسب اقتصاد کشورش به طور مصنوعی اقدام به کاهش قدرت پول ملی خود کرده است که سرمایه گذاری خارجی و خرید از این کشور توجیه اقتصادی داشته باشد. 

در واقع، به رغم تمام اختلاف های داخلی و کاهش محبوبیت اردوغان، شرایطی فراهم شده است که فعالان اقتصادی این کشور از جمله قطعه سازان بتوانند به حیات اقتصادی خود ادامه بدهند. عمده این تولیدکنندگان نیز متعلق به بخش خصوصی هستند.

خلع ید از بخش خصوصی

در مقابل، سیاست گذاران در ایران برخلاف تصوری که وجود داشت، نه تنها برای خصوصی سازی گامی برنداشته اند بلکه آن گونه که هویداست، رفته رفته در حال خلع ید آن ها از اصلی ترین ابزارهای رقابت نیز هستند. 

یعنی نه تنها برخلاف دستور صریح رئیس جمهور که اسفند ۱۴۰۰ صادر شد، خصوصی سازی سرعت نگرفته است، بلکه با اتفاقات پیش رو بعید نیست که بخش خصوصی خودروسازی کشور نیز رو به نابودی و تعطیلی کشیده شود.

ارتباط با دنیا٬ تقویت بخش خصوصی

این در حالی است که ترکیه از نظر منابع به هیچ عنوان با ایران قابل مقایسه نیست، اما از یک سو، توانسته است به رغم تمام اتفاقات و اختلاف نظرها ارتباط با دنیا را حفظ کند و از سوی دیگر، اقدامات سیاسی منجر به تضعیف بخش خصوصی نکرده است. در واقع، بخش خصوصی این کشور در شراکت با تولیدکنندگان و سرمایه گذاری ها خارجی تقویت شده است.

آیا می توان الگو گرفت

در این شرایط با توجه به ادعاهای مدیریتی از یک سو پرسش این است که از کشورهایی مانند ترکیه یا سایر کشورهای توسعه یافته آیا می توان الگو گرفت و پرسش دیگر این است که آیا به طور کلی اراده ای برای خصوصی سازی و تقویت این بخش مهم از اقتصاد و صنعت کشور وجود دارد یا خیر؟

در هر صورت قطعه سازان ترکیه ای توانسته اند در ۳ ماه بیش از ۳.۵ میلیارد دلار قطعه صادر کنند. آیا ظرفیت های قطعه سازی ایران کم تر از ترکیه است؟ به نظر می رسد باید به جای تلاش برای ادامه امپراتوری اقتصاد دستوری، کمی عاقلانه و ملی فکر کرد.

۳.۸ امتیاز از ۱۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.