تارا با موتور EFP به بازار می آید

تارا با موتور EFP
تارا با موتور EFP

فهرست جدید ایران خودرو از تولیدات آزمایشی خطوط این شرکت حاوی نکات بسیار جالب و جدیدی‌ست؛ یکی از این نکات جالب، قطعاً تولید و تطبیق تارا با موتور EFP است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

تارا علیرغم بهره مندی از پلت فرمی مناسب و امکانات به نسبت خوب، از همان روز اول همواره دچار حواشی چون ضعف کیفی ورق های بدنه و البته توان کم پیشرانه به‌خصوص در نمونه های اتوماتیک بود. اکنون گویا ایران خودرو قصد دارد مشکل پیشرانه این خودرو را حل کند.

تیپ جدید تارا

به تازگی، طبق فهرست منتشرشده از سوی گروه صنعتی ایران خودرو، این خودروساز دولتی قصد دارد نمونه ای جدید از تارا را با پیشرانه EFP روانه بازار کند. این پیشرانه اکنون صرفاً روی محصول دنا پلاس جوانان نصب می شود و البته در آینده ای نزدیک برای کراس اوور K125 نیز به‌کار خواهد رفت.

مشخصات فنی تارا EFP

پیشرانه TC7 فعلی، یک واحد ۱.۶۵ لیتری توربوشارژر ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر تولید می کند، اما در نسخه EFP، این پیشرانه به زمان بندی متغیر سوپاپ های ورودی و خروجی مجهز شده و توان خروجی این قوای محرکه به ۱۶۱ اسب بخار با گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر رسیده است. همچنین مصرف سوخت EFP از نسخه فعلی کم تر است و می تواند از ۱۶۰۰rpm  گشتاور حداکثری را به چرخ ها منتقل کند. سرسیلندر، میل لنگ، سوپاپ ها، یاتاقان ها، سیستم خنک کاری، میل سوپاپ ها و… در EFP متفاوت با نسخه معمولی TC7 است. بنابراین تارا EFP همانند دنا پلاس جوانان به مشخصات فنی قابل توجهی تجهیز خواهد شد و از این نظر در زمره خودروهای قابل قبول حتا در سطح مارکت بین المللی قرار می گیرد، اما همچنان نکته ای که در خصوص این خودرو و البته سایر خودروهای تولیدی توسط آبی پوشان جاده مخصوص خودنمایی می کند، ضعف کیفی شدید در استحکام ورقه های بدنه آن هاست. آیا ایران خودرو بالاخره چاره ای برای این معضل ایجادشده می اندیشد؟

سخن پایانی

به طور کلی، تارا از جمله خودروهایی است که به علت بهره مندی از پلتفرمی به‌روز و اقلام ایمنی مثبتی همچون سیستم کنترل پایداری و کشش و سیستم هایی نظیر کمکی شروع حرکت در سربالایی و… می تواند در صورت طی کردن روند درست تولید، در کنار استفاده از متریال مرغوب و بالا رفتن دقت مونتاژ، از جمله محصولات سودآور و پرفروش ایران خودرو تلقی شود و حتا امید بسیار خوبی به صادرات آن به کشورهایی نظیر روسیه‌، عراق و برخی کشور های آمریکای جنوبی و آفریقا داشت.

تارا EFP چه مشخصاتی دارد؟

تارا در نسخه EFP، که به زمان بندی متغیر سوپاپ های ورودی و خروجی مجهز شده است، توان خروجی معادل با ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر را ارائه می کند.

پیشرانه EFP با TC7 چه تفاوت هایی دارد؟

در نسخه EFP این پیشرانه به زمان بندی متغیر سوپاپ های ورودی و خروجی مجهز شده است و توان خروجی این قوای محرکه به ۱۶۱ اسب بخار با گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر رسیده است. همچنین مصرف سوخت EFP از نسخه فعلی کم تر است و می تواند از ۱۶۰۰rpm  گشتاور حداکثری را به چرخ ها منتقل کند. سرسیلندر، میل لنگ، سوپاپ ها، یاتاقان ها، سیستم خنک کاری، میل سوپاپ ها و… در EFP متفاوت با نسخه معمولی TC7 است.

۴.۳ امتیاز از ۱۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.