کاش وزیر صمت حقایق را به مردم بگوید

عرضه 700 هزار خودرو تولید داخل
عرضه ۷۰۰ هزار خودرو تولید داخل

به تازگی، وزیر صمت از عرضه ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید داخل و ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی طی ۶ ماه آینده خبر داده است، اما این تمام واقعیت نیست و کاش وزیر صمت حقایق را به مردم بگوید.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در دو سه هفته گذشته بازار خودرو به رغم رکودی که طی ماه های اخیر در آن حاکم بوده با افزایش شدید قیمت ها مواجه شده است. استقبال از بورس کالاها به این تشنج و به تعبیر مقام های دولتی هیجان دامن زد. بازاری که به رغم افت قیمت دلار و کاهش ۲۰ تا ۴۰ میلیونی قیمت ها، باز هم شاهد صف خرید برای محصولات یکی از تولیدکنندگان داخلی بود. این صف نشان می دهد مصرف کنندگان با مرور تجربه گذشته احساس می کنند که عقب نشینی دلار موقتی است. این تجربه نشان داده است که باز هم قیمت ها میل پرواز خود را حفظ کرده اند و در موعد خود بال های افزایش قیمت را باز می کنند. در این میان، به نظر می رسد وزیر صمت به هر دری می زند که بتواند حتی اندکی آرامش روانی به بازار تزریق کند. در همین رابطه وی در حاشیه هیئت دولت و یا حضور در رسانه ملی از یک سو به دنبال این است که افزایش قیمت ها متوجه مردم کرده، اثر افزایش نرخ ارز را ناچیز جلوه بدهد و از سوی دیگر، سعی دارد با نشان دادن در باغ سبز فضا را آرام کند. حتی در پاسخ به رئیس دولت نیز همین استدلال ها را به کار برده است. اخیراً نیز فاطمی امین گفته است که طی ۶ ماه آینده ۷۰۰ هزار دستگاه خودروی داخلی و ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی به بازار تزریق خواهد شد. در این میان، مشخص نیست وزیر صمت یا نمی داند و یا نمی خواهد که تمام ماجرا را بیان کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

واقعیت این است که مجموع ۹۰۰ هزار دستگاه مدنظر وزیر صمت، صورت کلی قضیه است و اصل داستان این است که ۷۰ درصد از تیراژ تولیدکنندگان داخلی به دو طرح فرسوده و جوانی اختصاص پیدا می کند، یعنی از این میزان، ۲۱۰ هزار دستگاه خودرو در حالت عادی و از طریق بورس کالا عرضه خواهد شد. از سوی دیگر، با توجه به مدت زمان اعلام‌شده از سوی وزیر طی ۶ ماه آینده قرار است ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی عرضه شود، اما به نظر می رسد در این فقره نیز اشتباهی صورت گرفته است، یعنی هنوز واردکنندگان در مرحله درخواست ثبت سفارش هستند. به بیان ساده، در سامانه گمرک هنوز ثبت سفارشی صورت نگرفته است. حال این که، وزیر صمت عدد ۲۷ هزار دستگاه را از کجا آورده است، مشخص نیست. در واقع از یک سو، طی مراحل درخواست ثبت سفارش خود به فرایندی طولانی بدل شده و از سوی دیگر، چرا وزیر این دو بحث را با هم اشتباه گرفته است.

در همین حال، باید در نظر داشت رفتار خریداران شاید هیجانی باشد، اما از منظر اقتصادی حرکتی درست به شمار می آید. در واقع، بخشی از این افراد به دنبال سود هستند. این یک امر طبیعی است و بخشی دیگر به دنبال حفظ ارزش پول و سرمایه خود هستند. این رفتار دیگر ریشه در هیجان و دلالی ندارد، بلکه مسبب این وضعیت دولت و حکمرانی اقتصادی کشور است. بنابراین این وضعیت با وعده و وعید آرام نمی شود. در واقع، بازار باید به سمتی حرکت کند که خریداران احساس کنند دیگر نمی توانند به سودهای سرشار و بی دردسر برسند. باید به این نتیجه برسند سفره ای که اقتصاد دستوری برای آن ها مهیا کرده بود، در حال برچیده شدن است. به بیان دیگر، اگر برای مثلاً ۱۰ هزار دستگاه خودرو ۵ میلیون نفر ثبت نام می کنند، وزارت صمت باید علت این امر را پیدا کرده و چرایی آن را تحلیل کند، اما برخلاف تصور، در اقتصادی که قدرت خرید مردم به طور مداوم در حال تحلیل است، چگونه می توان با وعده تزریق ۹۰۰ هزار خودرو در آینده، مانع از شکل گیری تقاضاهای بیش تر شد. در این شرایط، بهتر است، وزیر به دنبال برچیدن یا تعلیق موقت طرح هایی باشد که از یک سو به خودروساز تحمیل شده اند و از سوی دیگر، مانع از عرضه در حجم های بیش تر می شود. بنابراین در این شرایط رفتار مردم بسیار طبیعی است، اما این که چرا وزیر صمت چشمانش را به روی واقعیت ها امروز اقتصاد کشور و وزارتخانه متبوعش بسته است، در نوع خود قابل توجه و تعجب برانگیز است.

۴ امتیاز از ۱۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.