جولان خودروهایی با چراغ گردان ؛ نیاز امنیتی یا فخر اجتماعی؟

جولان خودروهایی با چراغ گردان ؛ نیاز امنیتی یا فخر اجتماعی؟
جولان خودروهایی با چراغ گردان ؛ نیاز امنیتی یا فخر اجتماعی؟

تحریم، تورم، گرانی، وضعیت نامساعد اقتصادی، نوسان نرخ ارز، آلودگی هوا، کم آبی، هشدار کمبود گاز، کرونا و ترافیک از جمله مسائلی هستند که به نوبه خود ذهن مردم را به شدت درگیر کرده اند. اما طی ماه های اخیر پدیده ای به پرسشی جدی نیز برای مردم مطرح شده است؛ جولان خودروهایی با چراغ گردان نیاز امنیتی یا فخر اجتماعی؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، اصولاً آن چه در ذهن مردم برای استفاده از چراغ گردان نقش بسته است، شرایط اضطراری یا امنیتی است. مانند استفاده از خودروهای آتش نشانی، آمبولانس و انتظامی در زمان مأموریت و همچنین استفاده خودروهای امنیتی – حفاظتی در موارد خاص، مانند اسکورت دیپلماتیک یا انتقال مقامات ارشد.

تغییر کاربری چراغ گردان خودروها؟!

اما پرسشی که این روزها زیاد مطرح می شود چیزی است که زیاد به چشم می آید. افزایش استفاده از چراغ گردان آن هم در خودروهای میلیاردی.

البته این پرسش را می توان این گونه هم مطرح کرد، یا شرایط امنیتی کلان شهری مثل تهران بحرانی است که این همه خودرو از چراغ گردان برای عبور از ترافیک استفاده می کنند. یا شرایط و کاربری استفاده از این چراغ ها آن هم با خودروهای میلیاردی تغییر کرده است؟

یعنی آیا واقعاً این مسئله به اوضاع امنیتی و نیاز به ترددهای ضروری ارتباط دارد؟ یا برای برطرف کردن نیازهای روحی و خلاءهای درونی و شخصیتی برخی افراد «خاص» یا «خاص نما» است.

ممنوعیت واردات؛ معرفی جایگاه جدید اقتصادی – اجتماعی

آن چه از اخبار و اوضاع و احوال کلان شهری مانند تهران به گوش می رسد، شرایط به گونه ای نیست که این همه اضطرار در آن وجود داشته باشد. بنابراین احتمال دیگری در این قضیه قابل بررسی است؛ احتمالی که یک سر آن به ممنوعیت واردات خودروهای خارجی و سر دیگرش به خالی شدن فضایی برای خودنمایی و فخرفروشی اجتماعی مرتبط می شود. در واقع، به نظر می رسد استفاده از خودروهای میلیاردی با چراغ گردان برای برخی افراد و یا حتا برخی مسئولان حکم استفاده از برندهای لوکس برای معرفی جایگاه و قدرت را دارد. به بیان ساده، این گونه افراد به دلیل خلاءهای روحی و روانی سعی می کنند که با استفاده از ابزارهایی مانند برندهای لوکس و یا استفاده از ناوگان حفاطتی سنگین و گران مهم بودن خود را اثبات کنند. یعنی در شرایطی که بسیاری از مردم زمان و انرژی زیادی را برای رفت و آمد به خانه و محل کار در ترافیک از دست می دهند، خودروهایی گران قیمت با پلاک های عادی و با استفاده از چراغ گردان به راحتی و به سرعت راه خود را باز کرده است و ترافیک را به مقصد دلخواه پرواز می کنند.

جولان خودروهایی با چراغ گردان ؛ نیاز امنیتی یا فخر اجتماعی؟
جولان خودروهایی با چراغ گردان ؛ نیاز امنیتی یا فخر اجتماعی؟

ترددهای امنیتی؛ خرید خدمات ترافیکی

همان طور که اشاره شد، شرایط به گونه ای نیست که نیازی به این همه تردد اضطراری وجود داشته باشد، اما مسئله اصلی همچنان به قوت خود باقی است. دلیل افزایش خودروهایی که از چراغ گردان استفاده می کنند چیست؟در واقع، این پرسشی است که می تواند وجوه مختلف این مسئله را روشن کند، چراکه اگر شرایط برای استفاده از خدمات این چنینی تغییر کرده بود، طبیعتاً رسانه ها و مردم در جریان قرار می گرفتند. بنابراین به نظر می رسد که این افراد راه و روشی برای دریافت این خدمات پیدا کرده اند که رهایی از بار سنگین ترافیک یکی از دستاوردهای آن است. حس مهم بودن و قدرت نمایی و جلب توجه و ایجاد ترس در جامعه وجوه دیگر این داستان است. داستانی که مشخص نیست در کجا، چرا و چگونه نوشته می شود. البته بخش دیگری از مدیران هستند که آن ها نیز برای رفت و آمدهای خود از این نوع خودروها استفاده می کنند. به عنوان مثال، چرا مدیران ارشد خودروسازها باید برای رفت و آمدهای خود از چراغ گردان استفاده کنند. آیا آن ها و حتا نمایندگان و مدیران ارشد دولتی و سایر نهادهای حکومتی با مردم عادی فرقی دارند؟ البته رفتارشان این گفته را تأیید می کند. رفتاری که در عمل با گفتار و ادعای آنان فرسنگ ها فاصله دارد.

اسکورت های میلیاردی؛ چشم و هم‌چشمی مدیریتی

روی دیگر این داستان اسکورت یا همان حفاظت فیزیکی است. حفاظتی که با خودروهای میلیاردی صورت می گیرد. این مسئله نیز با خود پرسش های زیادی را به همراه می آورد. آیا استفاده از خدمات این چنینی آن هم از منابع عمومی ریشه در ارضای حس قدرت و مهم جلوه کردن این مدیران دارد؟ آیا به نوعی به چشم هم‌چشمی های سیاسی اقتصادی در حوزه خدمتی مرتبط می شود؟

ارسال پیام به قشری خاص

آیا آن ها ندانسته و تنها از سر لذت و تجربه منابع عمومی را این گونه تلف می کنند؟ یا واقعاً با استفاده از ابزارهایی مانند استفاده از خودروهای لوکس، چراغ گردان و حرکت در خطوط ویژه قصد انتقال پیامی خاص و یادآوری خودی و غیر خودی را دارند؟ آیا با این حرکت در پی اعلام عمومی جدا کردن اقشار جامعه و ارسال پیام به قشری خاص هستند؟ آیا مدیران و مسئولانی که از خودروهای میلیاردی با امکاناتی این چنینی واقعا توان درک مشکلات و مصائب عموم مردم جامعه را دارند؟ آیا آن ها می توانند به رفع مشکلات دهک های پایین درآمدی بپردازند؟

اثرات منفی پرسش های بی جواب

در این شرایط که مردم از هر سو بنا به دلایل مختلف تحت فشار قرار دارند به نظر می رسد که مسئولان ذی ربط باید به این مسئله ورود کرده است و جواب ساده و روشنی به افکار عمومی بدهند؟ در واقع، آن ها باید چرایی این ماجرا را روشن کنند؟ چرایی افزایش جولان خودروهای میلیارد با چراغ گردان و اسکورت های میلیاردی و عوض شدن سبک زندگی و خدمتی باید روشن شود.

این ها پرسش هایی هستند که اگر بی پاسخ بمانند، می تواند علاوه بر ایجاد فاصله بیش تر میان مردم و مسئولان هم دیدگاه های منفی نسبت به عملکرد مدیران و صاحب منصبان را بیش تر کنند و هم اولویت ثروت و قانون شکنی بر تقدس قانون و رویه خلاف ادعای مسئولان به اثبات می رسد.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

عکس ها: علیرضا پاداش / اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.