گنجشک کُشی در بازار خودرو!

بازار خودرو ایران
بازار خودرو ایران

به نظر می رسد لج و لجبازی آن قدر ادامه پیدا کند که ناچار باید شاهد تکرار گنجشک کشی مائو در بازار خودرو ایران باشیم، یعنی مجبور شویم برای تنظیم بازار، واردات کنیم آن هم از نوع خودروهای دست دوم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بازار خودرو طی دو هفته جدید در حال تجربه رکودی جدید است، رکودی که این بار به دلیل بلا تکلیفی و سرگردانی مردم پس از اعلام قیمت جدید خودروهای مونتاژی به وجود آمده است. در همین حال، خودروسازان همچنان مشغول به تولید هستند. برخی عرضه های محدود دارند و برخی دیگر فعلاً ترجیح داده اند تا روشن شدن قضیه فروش را متوقف کنند. این شرایط برای هیچ یک از طرفین نه تنها اصلاً خوب نیست، بلکه یک سم پاشی کامل است. از یک سو، تولیدکننده با توجه به رشد شدید قیمت نهاده های تولید با قیمت های اعلامی شورای رقابت امکان فروش را ندارد و از سوی دیگر، ذهنیت مردم نسبت به قیمت ها تغییر کرده است.

مدیران 777 مدیران 777

حبس خرید و تقاضا

در حال حاضر، بسیاری از خریداران واقعی اقدام به حبس خرید کرده و به خودروسازان دیدگاهی منفی پیدا کرده اند، یعنی بدون توجه به اصل ماجرا، آن ها را مقصر وضعیت فعلی و مانع اصلی در خودرودارشدن خود می دانند. هر چند این دیدگاه واقعیت نداشته و دو طرف قربانی سیاست گذاری ها کلان مملکت هستند. با این حال، طرف مقابل چنان ماهرانه در نقش خود فرو رفته است که گاه تشخیص و تفکیک قربانیان و بانیان وضع موجود از یکدیگر برای بسیاری از افراد جامعه سخت می شود.

چشم انتظاران

در هر صورت دو طرف چشم انتظار تعیین تکلیف هستند. ادامه این روند به هیچ وجه برای تولید و صنعت کشور چشم انداز مثبتی ندارد. در حال حاضر، تولیدکنندگان به شدت مشغول به تولید هستند، اما این تولیدات به دلیل عدم تعیین تکلیف قیمت ها راهی بازار نمی شود، یعنی عرضه در آستانه کم تر شدن است. بنابراین این تولید به یک تیغ دو لبه تبدیل شده است؛ از یک سو، تمام هزینه ها به قوت خود باقی است و از سوی دیگر، به دلیل تجاری نشدن بازگشت سرمایه در کار نیست. در این شرایط، انبارها پر و پس از مدتی در صورت اصرار و پافشاری چراغ تولید خاموش خواهد شد. به طور طبیعی، هیچ خودروسازی (غیر از سرخابی های جاده مخصوص) حاضر به فروش محصول با زیان نیست.

توقف تولید

بنابراین انبارها پر و چراغ تولید خاموش و فروش متوقف می شود. در همین حال، خودروسازان بزرگ کشور با توجه به تقاضای انباشته، توان پاسخ‌گویی به نیاز بازاری را که همچنان از تقاضای انباشته و رانتی رنج می برد نخواهند داشت. داستان عدم تعادل عرضه و تقاضا باز هم از سرگرفته خواهد شد. قیمت ها دوباره میل صعود پیدا می کنند و دیگر چاره ای جز واردات نخواهد بود، اما چون برای خودروی صفر باید سفارش گذاری شود، سریع ترین راه ممکن ورود خودروهای دست دوم است، چون مجبور می شویم. یعنی همان حکایت واردات گنجشک چین از شوروی این بار در شکل و شمایلی دیگر در بازار خودرو ایران اتفاق خواهد افتاد.

گنجشک کشی مائو

یکی از ابتکارات مائو، بنیانگذار چین کمونیست، «جهش بزرگ به جلو» بود. یکی از اهداف این برنامه ۵ ساله افزایش محصولات کشاورزی بود. در سال ۱۹۵۸ برنامه آغاز شد. وی برای بهبود کشاورزی، بسیج آفت کشی به راه انداخت و کشتن موش‌ها و مگس‌ها و پشه‌ها و گنجشک‌ها در دستور کار قرار گرفت. البته در این کارزار گنجشک کشی بیش از همه سروصدا کرد. تنها یک سال پس از اجرای این ابتکار قحطی بی سابقه ای در چین رخ داد. ارقام قربانیان از ۱۵ تا ۵۵ میلیون نفر متفاوت است. ۱۵ میلیون گزارش دولتی و تا ۵۵ میلیون نفر هم آمار پژوهشگران مستقل است.

واردات گنجشک

آن گونه که روایت شده است، چینی‌ها در کوتاه مدت بیش از دو میلیارد پرنده را کشتند و خیلی زود به دلیل نبود گنجشک‌ها که حشرات را می‌خوردند دچار بلای حشرات شدند و کمی بعد مجبور شدند از اتحاد شوروی گنجشک وارد کنند. هر چند جهش بزرگ به جلو در سال ۱۹۶۱ متوقف شد، اما تا بعد از مرگ مائو به اشتباه بودن این تصمیم اعتراف نشد.

خطر تعطیلی تولید

البته این مثال شاید در ظاهر بین خودروسازی ایران و کشاورزی چین رابطه ای وجود نداشته باشد، اما اگر به موضوع یعنی دیدگاه و نحوه سیاست گذاری، نوع برخورد و بینش نهادهای مداخله گر و قیمت گذاری کمی با دقت نگاه کنیم، از نظر ماهوی تفاوتی نمی توانیم پیدا کنیم. در چین گنجشک ها را کشتند و قحطی به وجود آمد. در ایران در صورت ادامه وضعیت موجود تولید با خطر جدی مواجه می شود. خطری که تعطیلی کارخانجات تازه آغاز یک فاجعه خواهد بود.

۲.۳ امتیاز از ۱۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.