تفاوت پیشرفت ایران و عربستان در آینده خودروسازی

خودروسازی ایران و عربستان
خودروسازی ایران و عربستان

بعد از ترکیه حالا باید شاهد دور شدن و دست تکان دادن رقیب دیگر منطقه ای در صنعت خودروسازی باشیم. به بیان دیگر، تفاوت پیشرفت ایران و عربستان در آینده خودروسازی، یکی دیگر از حسرت های بزرگ کشور خواهد بود.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، طی سال های اخیر، قدرت ها و کشورهای منطقه ای به طور چشمگیر و قابل ملاحظه ای از ایران فاصله گرفته اند. این فاصله را می توان در متغییرهای مختلف سیاسی اقتصادی به وضوح مشاهده کرد. از منظر اقتصادی -صنعتی می توان میزان جذب سرمایه خارجی، سرانه درآمد، قدرت خرید مردم، شاخص های امید به زندگی، مهاجرت نخبگان، خروج سرمایه، قدرت پول ملی، پررنگ شدن نقش بخش خصوصی، صادرات و صنعت خودروسازی اشاره کرد. از منظر سیاسی نیز تفاوت نگاه، برخورد و تعامل شرکای محدود تجاری، اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهایی نظیر ترکیه و عربستان نیز کاملاً مشهود و آشکار است، امارات هم که جای خود دارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

همه چیز داریم اما هیچ چیز هم نداریم

وضعیت ایران را می توان این گونه هم خلاصه کرد؛ همه چیز داریم اما هیچ چیز هم نداریم، یعنی هر آن چه رقبا و کشورهای همسایه دارای بخشی از آن هستند، ایران تمام و کمال دارد؛ ترکیه یک بشکه نفت و یک کپسول گاز ندارد، اما ایران دارد؛ معادن و منابع طبیعی، نیروی متخصص و تجربه، توان ایران را عربستان ندارد؛ ایران شاه‌راه مواصلاتی است، رقبا نیستند. با این حال، هم ترک ها و هم ساکنان شبه جزیره حجاز به طرز حیرت آوری سبقت گرفته اند.

برقی سازی ما و آن‌ها

این سبقت تفاوت همچنین در برقی سازی ما و آن ها نیز مشخص است؛ در ایران به دنبال تولید برخی مدل ها بر پایه خودروهای برقی چینی هستیم و وزیر صمت نیز مدام از آن ها دم می زند، اما این دو کشور برای ساخت کارخانه تسلا مذاکره ‌و چانه زنی می کنند.

تفاوت در تعامل با کشورهای دنیا

هر دو کشور می دانند که برای آینده بهتر کشورشان باید اقتصادی قوی داشته باشند، آن ها در حین این که باورها، عقاید و ایدئولوژی خود را حفظ کرده اند، ضرورت تنش زدایی را درک و راه تعامل و برقراری تعادل را پیدا کرده اند. تفاوت در تعامل با کشورهای دنیا یکی دیگر از مواهبی به شمار می آید که هم اکنون باعث سبقت خودروسازی آن ها از ایران شده است.

برندها حامل تفکرات هستند

در این شرایط، ترکیه تاگ را رو می کنند، عربستان با لوسید کارخانه افتتاح و از برند ملی ceer رونمایی می کند. اردوغان با ایلان ماسک دیدار می کند، عربستان مذاکره مجدد با تسلا را آغاز کرده است؛ ایران اما همچنان درگیر نوع و شیوه فروش مانده است، هنوز تکلیف دولت با خودروسازی روشن نیست، هنوز در تولید خودر‌وهای بنزینی درجا می زنیم.
به عبارت بهتر، صحبت از خلق یک نام و نشان تجاری نیست، چراکه برندها حامل تفکرات هستند، تفکرات پیشرو آینده نگر که در آن، تمام افراد، جریان ها و گروه ها در قالب یک کشور دیده می شوند.

بازار داغ تکذیب ها

متأسفانه در صنعت خودروسازی ایران نه تنها برنامه‌های بلندمدت مبتنی بر آینده ایران دیده نمی شود، بلکه این صنعت با انواع و اقسام نگاه ها، دخالت ها و تفکرات مختلف احاطه و اسیر شده است. حتا دولت و نهادهای مرتبط از یک هماهنگی ساده هم عاجز شده اند. یک روز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از توافق با بانک مرکزی برای استفاده از ارز حاصل از محصولات کشاورزی خبر می دهد و ساعتی بعد بانک مرکزی تکذیب می کند. یک روز معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، که بسیاری او را نفر اول خودرویی کشور می دانند، از فروش خودرو توسط خودروسازان خبر می دهد و زمان آن را اعلام می کند و روز بعد فروشندگان و قیمت گذاران دولتی باز هم تکذیب می کنند.

در این وضعیت می توان گفت، مردم گرفتار بازار داغ تکذیب ها شده اند و تنها، امید به واردات خودروست که مانع شعله ور شدن قیمت ها و کوچک تر شدن سفره ها شده است. آن ها به دنبال تسخیر بازار خودروهای برقی هستند و مسئولان کشور هنوز در یافتن راهکاری اصولی و جامع برای صنعت خودروسازی داخلی واردات خودروهای نو و کارکرده عاجز مانده اند. تمام این تفاوت ها را نیز می توان در تفاوت دیدگاه نسبت به منافع ملی و آینده نگری خلاصه کرد.

۴ امتیاز از ۱۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.