چگونه خودروی وارداتی 900 میلیونی 2.7 میلیارد می شود؟ + جدول جزییات قیمت

هفتمین عرضه خودروهای وارداتی
هفتمین عرضه خودروهای وارداتی

واردات خودرو پس از سال ها انحصار و کمبود در کشور نهایی شده است، اما قیمت خودروهای وارداتی حکایت از آن دارد که برخلاف شعارهایی که می گفتند این خودروها به دست همه خواهد رسید، قشر متوسط جامعه به هیچ عنوان توان خریداری این خودروها را ندارند، اما چرا قیمت خودروهای وارداتی تا این حد گران می شود، آن هم در شرایطی که نرخ دلاری آن ها چندان هم بالا نیست؟

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، جدول محاسبات قیمت تمام شده خودروهای وارداتی حکایت از آن دارد که انواع و اقسام هزینه های مختلف برای این خودروها تراشیده شده و قیمت ها را تا این حد بالا برده است. برای مثال، خودرویی که قیمت فوب آن ۹۴۴ میلیون تومان است، با احتساب هزینه های مختلف از قبیل حمل و نقل و بیمه و کارمزد ثبت سفارش و استاندارد و انبارداری و عوارض گمرکی و… به ۲ میلیارد و ۶۲۴ میلیون تومان می رسد، که چیزی حدود ۳ برابر قیمت اصلی خودروست، اما نکته جالب و جدا از هزینه های خرد، درصدهایی است که نهادهای مختلف دولتی از این خودرو دریافت کرده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

برای مثال، ۲۸ درصد از کل ارزش به عنوان حقوق عوارض گمرکی برای واردات این خودرو به دولت پرداخت شده است. بیش از ۴ درصد ارزش نهایی خودرو به عنوان مالیات و ۲.۵ درصد ارزش کل آن به عنوان عوارض شماره گذاری پرداخت شده است و آن قدر این هزینه های ریز متعدد و چشم‌گیرند که قیمت اصلی خودرو تنها ۳۵ درصد از قیمت نهایی را در بر می گیرد و به عبارتی، ۶۵ درصد نرخ نهایی از هزینه های جانبی واردات تشکیل می شود.

بر این اساس، می توان دریافت که خودروهای وارداتی امکان این را که ارزان تر از نرخ های کنونی باشند داشتند، اما میل دولت برای دریافت هزینه های مختلف و درآمدزایی از این خودروها اجازه نمی دهد نرخ های معقولی برای خودروهای وارداتی تعیین شود. در نتیجه، می توان این گونه برداشت کرد که دولت از چنین فرآیندی چند هدف دارد؛ اولین و مهم ترین اهداف کسب درآمد است، که با تعرفه های موجود و بازاری که طی سال ها کمبود عرضه تشنه خودروهای وارداتی شده است، به خوبی و به مقدار چشم‌گیری کسب خواهد شد؛ دومین هدف، موضوع تحقق وعده واردات است، که مجلس آن را به صورت قانون درآورده بود و دولت باید هر طوری که می شد واردات را انجام می داد و اکنون نیز واردات انجام می شود، اما نه آن گونه که بازار تحت تأثیر قرار گیرد؛ هدف دیگری که دولت در حمایت از خودروسازان به انجام می رساند این است که با شعار واردات و بازار رقابتی، بازار را برای خودروسازان گرم می کند و با قیمت هایی که در اختیار بازار قرار می دهد، فرصت را برای فروش خودروهای داخلی و مونتاژی بهبود می بخشد، چراکه بخش کثیری از جامعه امکان خرید خودروهای وارداتی را نخواهند داشت. برای مثال، اگر قیمت یک خودرو وارداتی یک میلیارد تومان می شد و به تعداد معقولی نیز واردات می شد، کم تر کسی به دنبال خرید تارا و هایما می رفت و بازار داخلی ها به مشکل می خورد، اما حالا دولت به تعداد محدود و قیمت گزاف واردات را انجام می دهد تا هم وعده واردات و شعار بازار رقابتی محقق شود و هم خودروسازان و مونتاژکاران در فروش دچار مشکل نشوند.

این نوع از واردات بیش تر از آن که با هدف تسهیل خریداران و جبران کمبود عرضه انجام شده باشد، به نظر می رسد که برای ایجاد رانت های جدید و درآمد دولت در دستور کار قرار گرفته باشد. حال مشخص می شود که چگونه یک خودروی ۹۰۰ میلیون تومانی با هزینه تراشی های مختلف به ۲.۷ میلیارد می رسد، قیمتی که برای بسیاری از مردم کشور دست نیافتنی است.

جدول جزییات قیمت خودروهای وارداتی

جزییات قیمت گذاری کیا سلتوس وارداتی
جزییات قیمت گذاری کیا سلتوس وارداتی
۳.۹ امتیاز از ۵۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.