سایه روشن واردات خودروهای دست دوم

واردات خودرو نو و کارکرده
واردات خودرو نو و کارکرده

با ابلاغ تعرفه های جدید می رود که واردات خودرو نو و کارکرده سرعت پیدا کند. تکلیف خودروهای صفر که مشخص است، اما سایه روشن واردات خودروهای دست دوم آینده و تأثیرگذاری آن ها بر بازار خودرو را با ابهام همراه کرده است.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، پس از کشمکش ها و رفت و آمدهای فراوان سرانجام با تصویب مجلس واردات خودروهای کارکرده به صورت رسمی مجاز شد. نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز (یکشنبه – ۲۸-۰۳- ۱۴۰۲) لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو را تصویب کردند. طبق این مصوبه، متون زیر به عنوان مواد (۱۱) تا (۱۳) به قانون ساماندهی صنعت خودرو – مصوب سال ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن الحاق می شوند:

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

ماده ۱۱- به منظور تنظیم بازار خودرو، واردات خودروهای کارکرده مجاز است.

تبصره ۱- برای واردات این خودروها، انتقال فناوری موضوع بند (۲) و نیز بند (۳) ماده (۴) این قانون، لازم الرعایه نیست.

تبصره ۲- آیین نامه اجرایی این ماده مشتمل بر مواردی از جمله نحوه تأمین ارز مورد نیاز و حمایت از تولید داخل، ضوابط فنی این خودروها (عمر کم تر از ۵ سال در زمان ورود به گمرک) و نحوه احراز آن ها و شرایط واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران، ظرف مدت یک ماه پس از لازم الاجرا شدن قانون تهیه و به تصویب هیئت وزیران می رسد. وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است گزارش عملکرد این ماده را هر ۶ ماه به کمیسیون صنایع و معاون مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.

ماده ۱۲- تبصره (۶) ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق ورودی گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین آلات راه‌سازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آن ها- مصوب ۱۳۷۱- به شرح زیر اصلاح و تبصره (۸) ماده واحده مذکور حذف می شود:

تبصره ۶- ارزش ماشین آلات راه‌سازی و خودروهایی که ورود آن ها به کشور مجاز است ( اعم از نو، کارکرده)، هر سال پس از بررسی مستندات قابل دسترس، از جمله قیمت شرکت های تولیدکننده و یا قیمت نمایندگی های اصلی در کشورهای ثالث و یا قیمت بازار (در خصوص ماشین آلات و خودروهای کارکرده) توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین خواهد شد و مبنای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی قرار می گیرد.

ماده ۱۳- استفاده از استانداردهای ملی کشور و یا استانداردهای کشور مبدأ تولیدکننده برای خودروهای وارداتی موضوع این قانون، با تأیید سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست امکان پذیر است.

در و تخته جور شد

با تصویب این لایحه الحاقی و افزایش تعرفه واردات حالا در و تخته جور شد و باید منتظر ورود خودروهای کارکرده هم باشیم. البته به نظر می رسد این خودروها، مثل خودروهای صفر زیاد پشت گمرکات کشور معطل نمی مانند.

موافقان این طرح به طور خلاصه معتقد هستند که با واردات خودروهای کارکرده، بازار خودرو شاهد افزاش عرضه، تنوع، رقابت، کاهش قیمت و افزایش کیفیت خواهیم شد.

ضمن این که با واردات این خودروها بازارا با سرعت بیش تری به سمت تعادل پیش خواهد رفت. حتا برخی معتقد هستند که با افزایش عرضه و شکست قیمت ها از یک سو، رکود بازار شکسته خواهد شد و از سوی دیگر، بعد از متعادل شدن بازار، به احتمال بسیار زیاد، شاهد فروش از طریق سامانه یکپارپه نخواهیم بود. به بیان دیگر، واردات باعث خواهد شد شرایط به گونه ای پیش برود که شرکت ها مجدداً عهده دار فروش شوند. بنابراین چون عرضه به تعادل رسیده و بازار نرمال شده است شرکت های چاره ای جز ارائه شرایط فروش متنوع نخواهند داشت.

آرزویی محال یا دست نیافتنی

در مقابل، برخی این نوع نگاه را ساده انگارانه پنداشته اند و با توجه به افزایش تعرفه ها و تقاضای انباشته بازار معتقد هستند که دولت تنها به دنبال اهداف درآمدی است. گذشته از این دیدگاه ها، شاید در شرایط عادی واردات بتواند اهداف مدنظر قانون‌گذار را محقق کند، اما در شرایط فعلی به نظر می رسد که در نهایت برای مصرف کننده هیچ تفاوتی ایجاد نخواهد شد. تنها دلخوشی می توان خرید خودروی غیر چینی باشد.

برخی ابهامات

البته در این که واردات می تواند تأثیر بسیار مثبتی بر روند تولید و بازار خودروی کشور داشته باشد، اما وضعیت امروز صنعت خودروسازی کشور و طرحی که مصوب شده با ابهاماتی همراه است.

در واقع از یک سو، چرایی قیمت تمام شده بالا و خروج ارز از کشور مطرح است و از سوی دیگر، نحوه اطمینان از سلامت این خودروها و خدمات پس از فروش محل ایراد و ابهام است. ضمن این که باید در نظرداشت این خودروها در ایران یک کالای مصرفی به شمار می آیند. طبیعتاً به دلیل نقشی که پیدا کرده اند دارندگان خودرو در کشور به شدت مراقب سلامت دارایی خود هستند، اما آیا این دیدگاه در کشورهای مبداء نیز وجود دارد؟ آیا با این طرح بازار کشورهای مبداء را از خودروهایی که در آخر جزء ضایعات خواهند شد، خالی نمی کنیم؟ آیا فکری به حال تأمین قطعات این خودروها شده است یا صرف این که بازار کنترل شود، کفایت می کند؟ در این شرایط، آیا افزایش تعرفه ها در میان وعده های ارزان سازی بازار نقض غرض نیست؟ آیا نباید باور کرد که باز هم به اسم مردم دولت می خواهد بخشی از درآمدهای مورد نیازش را از جیب آنان بردارد؟

۳.۶ امتیاز از ۱۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.