بازی روانی جدید برای گران کردن لاستیک خودرو و روغن موتور

گران کردن لاستیک خودرو و روغن موتور
گران کردن لاستیک خودرو و روغن موتور

سرانجام زمزمه ها و پیش بینی ها بر خلاف آن که برخی فعالان و دست اندکاران اعلام می کردند، به حقیقت پیوست و لاستیک هم مانند روغن موتور با افزایش قیمت ۱۵ درصدی همراه شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، اما در این میان به نظر می رسد که فعالان این صنعت بنا به دلایل متعدد برای گرفتن امتیاز گران کردن محصولات خود استراتژی جدید در پیش گرفته اند. راه کاری که تاکنون برای آنان مثمر ثمر بوده است؛ کاهش و عرضه قطره چکانی در بازار، گرفتن مجوز و یا مصوبه افزایش قیمت.

این راهکار طی ماه های گذشته از سوی تولید کنندگان روغن اتخاذ و اجرایی شد. به نحوی که ماه گذشته آن ها توانستند به طور میانگین افزایش مجوز ۴۱ درصدی محصولات روغنی را دریافت و با قیمت های جدید فاکتور بنویسند. در همان زمان رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک‌، روغن و فیلتر تهران، داوود سعادتی‌نژاد در گفت و گو با ایلنا در مورد علت کمبود روغن خودرو در بازار اظهار کرده بود: “کمبود روغن خودرو در بازار به علت عدم توزیع مناسب از طرف تولیدکنندگان است. کارخانه ها درخواست افزایش قیمت داشتند که با مخالفت هایی انجام شده، سطح عرضه را کاهش دادند. درخواست تولیدکنندگان برای افزایش قیمت حدود ۷۲ تا ۸۲ درصد بود، به همین علت افزایش قیمت ۱۵ درصدی که پیش از این اعلام شد را نپذیرفتند. با بررسی هایی که سازمان حمایت انجام داد با ۴۱ درصد افزایش قیمت موافقت شده و این تغییر قیمت بعد از تعطیلات و از روز دوشنبه اعمال خواهد شد. “

این در حالی است که وی در همان گفت و گو مدعی شده بود که در بازار لاستیک مشکلی وجود ندارد و در بازار فراوان است. قیمت لاستیک به صورت مصوب است و فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت آن وجود ندارد. حتی برخی کارخانه‌ها زیر قیمت هم در بازار توزیع می‌کنند. وضعیت حاصل از شیوع کرونا و کمتر شدن رفت‌ و آمدها و سفرها کمی رکود هم در بازار لاستیک به وجود آورده است.

سخنگوی انجمن تایر مصطفی تنها نیز با اشاره به اینکه ممکن است در مورد خرید برخی انواع تایر مانند تایر خودروهای خاص مقداری مشکل وجود داشته باشد گفته بود: ولی در مورد تایر خودروهای داخلی مانند پراید و پژو با انباشت در بازار رو به رو هستیم. اما در عین حال وی در گفت وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه تولیدکنندگان تایر خواستار افزایش ۱۵ درصدی قیمت محصولاتشان هستند، اظهار کرد: هنوز مصوبه‌ای در این زمینه صادر نشده و بحث‌ها در مورد زمان اجرای این افزایش قیمت نهایی نشده است 

ولی سرانجام این مصوبه نیز صادر شد و از امروز (اول شهریور) نیز اجرایی شد.این اتفاق در حالی رخ داده است که برای خودروهای تولید داخل مشکل لاستیک وجود ندارد.البته قیمت آنها نیز افزایش یافته بود و با این مصوبه بالاتر می رود. اما نکته عدم پوشش کافی بازار برای خودروهای خاص و همچنین تایرهای سنگین است. هر چند که مسئولان صنفی مدعی هستند که تایر خودروهای سنگین گران نشده است، ولی بازار چیز دیگری می گوید و واقعیت با ادعای آنان متفاوت است.

چرا می خواهند روغن و لاستیک گران شود؟

طی سال های اخیر اقتصاد کشور متاثر تحریم، کرونا، نوسان و افزایش شدید نرخ ارز، تورم با چالش های بسیاری مواجه شده است. در این میان صنوف مختلف نیز با مشکلات خاص خود دست وپنجه نرم می کنند. به عنوان مثال در همین صنعت لاستیک سازی نرخ مواد اولیه داخلی مانند دوده و مصرفی وارداتی مانند کائوچو به شدت افزایش یافته است. تولید کنندگان روغن نیز با چنین مشکلاتی مواجه هستند. در عین حال اما زمان و بازار برای هر دو این صنف متفاوت پیش رفته است. تولید کنندگان لاستیک با ممنوعیت واردات یکه تاز میدان شده اند ولی هنوز محصولات آنها نتوانسته است تمام نیازهای داخل را پر کند و به رغم تولید مازاد بازارهای صادراتی آنها چندان رونقی ندارد. اما تولید کنندگان روغن به دلیل افزایش نرخ ارز و بازارهای خوب صادراتی به شدت ترجیح می دهند که محصولات خود را به آن سوی مرزها هدایت کنند.چون در این صورت درآمدهای ارزی خواهند داشت و با فروش آن در بازار آزاد سود بسیار بیشتری کسب خواهند کرد.

با این حال این در ظاهر بازتاب رفتار سیاستگذاری های غلط است. جایی که سازمان ها و نهادهای کنترلگر به بهانه حمایت از حقوق مصرف کننده مانع از شکل گیری یک بازار رقابتی و آزاد شده اند. در واقع هنگامی که اقتصاد یک کشور با تورم مواجه می شود این تورم به تمام بخش ها ورود می کند و در این شرایط دلیلی برای کنترل دستوری قیمت وجود ندارد. به بیان ساده تر تجربه سال های اخیر نشان داده است که هر چه قدر قیمت ها را کنترل کرده اند باز بی نتیجه مانده است و تنها دامن دلالان پر از ثمر این تصمیمات شده است. مصرف کننده واقعی نیز تنها متضرر اصلی این نوع نگاه به اقتصاد است.

در این خصوص به نظر می رسد که تولید کنندگان روغن و لاستیک با اتخاذ این راهکار و افزایش فشار و با روانی جامعه مسئولان مرتبط را به مسیری هدایت می کنند که در نهایت به خواسته خود برسند. ولی پرسش این است آیا این یک روش معقول و مرسوم است؟آیا این یک راهکار اقتصادی است یا بیشتر شبیه گروگان گیری اجتماعی؟ جایی که مسئولان نگران مجبور می شوند تن به خواسته این صنوف بدهند. در واقع به نظر می رسد که سایر صنوف نیز برای رسیدن به افزایش قیمت مد نظر این استراتژی را اتخاذ کنند. در این میان تنها مصرف کنندگان هستند که باید هزینه این نوع تصمیات اشتباه را پرداخت کنند. دیروز عرضه روغن را کم کردند و با گران شدن آن بازار به حالت عادی بازگشت، لاستیک هم امروز گران شد و فردا هم نوبت کالای دیگریست. چرا که در خلا تصمیم های درست و اصولی راهکار گروگان گیری نیازهای مردم جواب داده است؛ فشار از پایین، چانه زنی از بالا.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.