درختان پارک قیطریه قربانی خرید اتوبوس و خودروی برقی از چین؟

خرید اتوبوس و خودروی برقی از چین
خرید اتوبوس و خودروی برقی از چین

شهردار تهران مدعی است که برای ساخت مسجد، درختی از پارک قیطریه قطع نمی‌شود، اما برخی این مسئله را تلاش برای انحراف افکار عمومی در خصوص برخی ابهام ها خرید ۲ میلیارد یورویی اتوبوس برقی می دانند. آیا درختان پارک قیطریه قربانی خرید اتوبوس برقی و خودرو از چین می شوند؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، با حاشیه های ایجادشده در خصوص احداث یک مسجد در پارک قیطریه و ربط دادن آن به برخی ابهام ها در خصوص خرید ۲ میلیارد یورویی اتوبوس برقی از چین توسط زاکانی، این پرونده وارد فاز جدیدی شده است.

در همین رابطه، یاشار سلطانی، روزنامه نگار، در توییتی نوشت: «چند روزی است که در مورد قرارداد حدود ۲ میلیارد یورویی شهرداری تهران و یک شرکت چینی برای واردات اتوبوس و خودرو برقی مطالعه و تحقیق می‌کنم که مستندات و گزارش آن به زودی منتشر می‌شود. نکته مهم این که زاکانی برای انحراف افکار عمومی در ایرادات اساسی این قرارداد، به پرت کردن حواس افکار عمومی نیاز داشت که با رفتار لجوجانه در ماجرای مسجد پارک-قیطریه فعلاً به هدفش رسید.»

در مقابل، علیرضا زاکانی در حاشیه جلسه اخیر هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره حواشی ساخت مسجد در پارک قیطریه اظهار کرد: «ما مکرراً گفته‌ایم که این‌ از مصوبات اساسی است که سابقه آن به دهه ۷۰ بازمی‌گردد. ۴۳ پارک در تهران وجود دارد که در این طرح به‌عنوان یکی از اماکنی در نظر گرفته شده است تا نیازهای عمومی مردم را برطرف کند و یکی از این نیازها هم مسجد است.»

وی افزود: «در این مورد خاص هم نه درخت قطع می‌شود و نه اتفاقی می‌افتد، یک ساختمان قدیمی را به مسجد بدل می‌کنند و به اقتضای نیاز پارک، سایر ظرفیت‌ها هم دیده شده و بنابراین هیاهوها بر سر هیچ است.»

شهردار تهران در پاسخ به پرسشی درباره وجود آثار باستانی در این پارک اظهار کرد: «چیزهای عجیبی گفته می‌شود که ما هم تعجب می‌کنیم؛ آن جا یک ساختمان روشویی است که بدون قطع درخت به یک مکان قابل‌استفاده و خوب بدل می‌شود. این امر فقط به مسجد محدود نمی‌شود، حتا اضافه کردن مجموعه‌های آموزشی و خدماتی هم برای پارک‌ها در نظر گرفته شده است تا پارک‌های فرامنطقه‌ای تهران که این امکان برای‌شان وجود دارد بدون قطع درخت این موضوع را تجربه کنند. ما امسال ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار اصله درخت کاشته‌ایم.»

در این میان با توجه به سابقه افشاگری املاک نجومی توسط این خبرنگار و همچنین عدم همکاری و همراهی شهرداری تهران با اتوبوس سازان داخلی به نظر نمی رسد که این موضوع بدون مدرک و سند مطرح شده باشد. پیش تر نیز شهردار تهران در خصوص عدم خرید اتوبوس از تولیدکنندگان داخلی با مطرح کردن بهانه هایی مانند قیمت ارزان تر خودروهای چینی، خرید خود را توجیه کرده بود.

وی در اواسط بهمن ماه سال گذشته با حضور در جلسه شواری شهر درباره دستاوردهای سفر به چین توضیح داد. شهردار تهران با بیان این که قراردادها یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو در بخش حمل و نقل، ۵۷۹ میلیون یورو در حوزه زباله سوز و ۴۰۰ میلیون یورو نیز در بخش هوشمندسازی است، افزود: «بسته خودرویی سفر اخیر شامل ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ هزار ون برقی، ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی شامل ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی شاسی بلند برای مسیر فرودگاه و بخش‌های مشابه است.»

در واقع، شهرداری تهران سراغ خودروهایی رفته است که تولیدکنندگان ایرانی توان تأمین نیاز داخلی را دارند و تنها باید ابتدا سفارش گذاری صورت بگیرد. با این حال، شهرداری تهران فهرست بلندبالایی را برای سفارش گذاری اتوبوس و خودروی برقی به چینی ها داده است. این اتفاق در حالی رخ داده است که شهرداری به جای تأمین مالی تولیدکنندگان داخلی به آن ها ملک جای پول پیشنهاد داده بود که آن ها نیز از پذیرفتن آن سرباز زده اند. در این شرایط اما ماجرای پارک قیطریه و اتهاماتی که متوجه زاکانی شده است، ماجرا را وارد فاز جدیدی کرده و نیاز است که وی به سرعت و به صورت مستند با ارائه مدارک شفاف سازی کند. البته آن گونه که شنیده می شود در ساخت این مسجد بنا به وصیت بانی مالی آن نیز عمل نشده است.

در هر صورت، ساخت یک مسجد در پارک قیطریه در همین روزهای ابتدایی سال شهردار تهران را با حاشیه های فراوانی روبه‌رو کرده و اتهام های جدیدی را به زاکانی وارد آورده است. هر چند شهردار تهران ساخت این مسجد را به مصوبات دهه ۷۰ مرتبط می داند، اما از یک سو باید دید چه پاسخی به اتهام های وارده خواهد داد و از سوی دیگر بهتر نیست زاکانی به فکر برطرف کردن مشکلات بی شمار حمل و نقل عمومی تهران باشد؟ برای ساخت مسجد به اندازه کافی بانی و خیر وجود دارد.

۳.۷ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.