غایبان و جاماندگان دور جدید واردات خودرو

واردکنندگان خودرو
واردکنندگان خودرو

تاکنون ۱۲ شرکت توانسته اند شرایط مدنظر وزارت صمت را کسب کرده و مجوز درخواست ثبت سفارش را آغاز کنند. پرونده متقاضیان هنوز باز است، اما برندهایی غایبان و جاماندگان دور جدید واردات خودرو هستند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، واردکنندگان خودرو پیش از ممنوعیت در سال ۱۳۹۷ تنها با سه قید محدودکننده همراه بودند؛ یعنی آن ها برای واردات هر نوع خودرو مجاز بودند، به شرط این که اول، حجم موتور کم تر از ۲۵۰۰ سی سی باشد، دوم، قیمت آن از ۴۰ هزار دلار بیش تر نباشد، و سوم، آمریکایی نباشد.

مدیران 777 مدیران 777

آرتاتاک موتور: به این ترتیب، عملاً پس از، از سرگیری واردات تا پیش از ممنوعیت دوباره در سال ۹۷ ملاک شرکت هایی مانند آرتاتاک موتور، که مازراتی را عرضه می کرد، کاری جز ارائه خدمات پس از فروش نداشتند و در عمل، با از سرگیری واردات در سال ۹۵ این نمایندگی دیگر امکان واردات نداشت. این شرکت طی سال های اخیر نه فعالیتی داشته است و نه می توانست داشته باشد، پس طبیعی است که در دور جدید واردات نیز جایی نداشته باشد.

معین موتور: دیگر غایب این فهرست معین موتور است که نماینده رسمی پورشه در ایران بود. این واردکننده نیز نمی تواند سهمی از واردات با برندی که نمایندگی اش را یدک می کشد داشته باشد، اما در این فهرست که فعلاً وزارت صمت تأیید کرده است نام معین خودرو نیز دیده می شود. در عین حال، مشخص نیست این نام تشابه اسمی است که با معین موتور ارتباط دارد.

نگین خودرو: نگین خودرو نماینده رسمی رنو در زمینه واردت بود. این شرکت را، که یکی از اصلی ترین بازیگران دور قبلی بازار واردات بود، اکنون باید جزء غایبان قطعی این فهرست دانست. نگین خودرو تا پیش از ممنوعیت واردات با عرضه خودروهای رنو تلیسمان، کولئوس، سیمبل، داستر، کپچر سهم عمده ای در بازار داشت. ضمن این که روش قیمت گذاری ای که در پیش گرفته بود باعث شده بود از یک سو، سهم و ضریب نفوذش هر روز بیش تر شود و از سوی دیگر، رقابت شدید با سایر واردکنندگان ایجاد کرده بود. ضمن این که، طی سال های ۹۵-۹۶ نگین خودرو با محصولاتی مانند تلیسمان و کولئوس توانسته بود، خود را به عنوان پیشتاز بازار معرفی کند. با این حال، با توجه به اتفاقاتی که برای مالک این شرکت رخ داد، در دور جدید واردات دیگر خط و خبری از نگین خودرو نخواهد بود، مگر این که این شرکت همانند ایرتویا بعدها نامش ناگهان به این فهرست اضافه شود. با این تفاسیر این شرکت نامش در فهرست جاماندگان قرار می گیرد تا زمان مشخص کند که آیا شاهد بازگشت نگین خودرو خواهیم بود یا خیر؟

ماموت خودرو: این شرکت که زیرمجموعه سواری گروه ماموت به شمار می رود، در بدو تأسیس با عرضه دو خودرو باکیفیت پاسات و تیگوان به سرعت به یکی از محبوب ترین شرکت ها برای مصرف کنندگان تبدیل شد. از یک سو، سابقه و پیشینه شرکت مادر و از سوی دیگر، انتخاب دو محصول به روز آن زمان باعث شد که ماموت خودرو بتواند به سرعت جای خود را در بازار باز کند. با این حال و برخلاف تصور هنوز نام این شرکت در فهرست واردکنندگان دیده نمی شود. البته بال آسیایی این شرکت یعنی مکث موتور جزء شرکت هایی است که نامش در فهرست اولیه ثبت شده بود، اما هنوز مشخص نشده است که مکث موتور می خواهد همچنان در آسیا فعال باشد یا در غیاب ماموت خودرو فعالیت هایش از مرزهای آسیا عبور خواهد کرد، اما فعلاً نام این شرکت را باید در جاماندگان ثبت کرد تا زمانی که پرونده متقاضیان بسته شود.

افرا موتور: افرا موتور را هم باید یکی از غایبان دانست. این شرکت، که نمانیدگی ولوو سوئد را داشت، در اواخر کار نیز با برخی مشکلات مواجه شده بود، اما در هر صورت ممنوع شدن واردات باعث شد عملاً افرا موتور نیز تعطیل شود.

رامک خودرو: رامک خودرو، نماینده سانگ یانگ کره در ایران، را نیز می توان جزء غایبان این فهرست دانست. این شرکت که توانسته بود با محصولی مانند تیوولی جایگاه خوبی در بازار کسب کند، با ممنوعیت واردات با مشکل مواجه شد. هر چند آرام آرام توانست تعهدات معوق را ایفا کند. با این حال، در حالی که به نظر می رسید باید شاهد دیدن نامش در فهرست تأییدشدگان واردات باشیم غیبت دارد. البته مشخص نیست که درخواستی به این منظور ثبت کرده است یا نه. هر چند در دوران تحریم خط تولید خود را برای ایفای تعهدات راه اندازی کرد، با این حال، رامک خودرو که خودروهایی نظیر رکستون، کوراندو و اکتیون را به بازار عرضه کرده بود، تا این جا در فهرست غایبان قرار می گیرد.

پرشیا خودرو: پرشیا خودرو نیز در کمال تعجب در فهرست تأییدشده حضور ندارد. این در حالی بود که به نظر می رسید این شرکت برای واردات مجدد اقدام کند. هر چند بسیاری از محصولات ب ام و مشمول سقف قیمتی آیین نامه می شوند، با این حال، معدود محصولاتی از این برند وجود دارد که می توانند با نوعی وارد شوند. البته این شرکت یک مشکل دیگر دارد و آن بحث تولید است. البته در دور قبلی واردات قرار بود که با خرید سایپا شیراز، خط تولید ایکس وان را راه اندازی کند، اما ممنوعیت مانع از این کار شد. بنابراین می توان این شرکت را جزء جاماندگان دانست.

اطلس خودرو: این شرکت طی سال های اخیر، تنها به ارائه خدمات پس از فروش به کیا مشغول بود. البته برخلاف بسیاری دیگر از واردکنندگان میزان تردد این برند در خیابان های کشور به اندازه ای هست که ارائه خدمات همچنان صرفه داشته باشد، اما با توجه به سابقه حضور و نقشی که این برند در واردات خودرو داشت، نامش در میان جاماندگان ثبت می شود.

آسان موتور: این شرکت نیز مانند اطلس خودرو عمده فعالیتش در سال های اخیر بر خدمات پس از فروش متمرکز شده است. از یک سو، پیش از تحریم برخی محصولات این برند به خط تولید یکی از تولیدکنندگان داخلی رفت و از سوی دیگر، ممنوعیت باعث تا دیگر در زمینه واردات فعالیت نداشته باشد.

ایکاپ: ایکاپ نیز از دیگر شرکت هایی است که حاصل شراکت ایران خودرو با پژو محسوب می شود، خودرویی مانند ۲۰۰۸ نیز محصول این شراکت است که تحریم ها این بار مانع از ادامه همکاری شد.با این حال به نظر می رسید که ایکاپ نیز مانند سایپا=سیتروئن جزء متقاضیان واردت باشد اما تا کنون نامی از این نشان در میان تائید شدگان دیده نمی شود.اما با توجه به زیرساخت هایی ایکاپ هنوز حفظ کرده است مشخص نیست که در حال حاضر غائب است یا از کاروان جامانده است.

جهان نوین آریا: یکی از شرکت هایی که به رغم عمر کوتاهش توانسته بود جایگاه خوبی در میان بازار وارداتی ها برای خود کسب کند، جهان نوین آریا بود. این شرکت با عرضه دو محصول جوک و ایکس تریل و رقابتی که با کولئوس و کیا اسپورتیج ایجاد کرده بود، نظرهای زیادی را به خود جلب کند. با این حال، با توجه به قیود مطرح در آیین نامه واردات، به نظر دیگر شاهد ورود محصولات نیسان از طریق این شرکت نخواهیم بود. پس جهان نوین آریان هم از واردات جامانده است.

در کنار شرکت هایی که از واردات یا جامانده یا غایب هستند سرنوشت برخی خودروهای نیز مشخص نیست.

لوکسژن: این برند تایوانی که هنوز نیامده به تیر ممنوعیت گرفتار شد، جزء آن دسته از نشان هایی است که غایب است. یعنی قرار نیست که دوباره شاهد حضور این برند در ایران باشیم. البته به گفته سخن‌گوی وزارت صمت پرونده واردات هنوز بسته نشده است.

تاکنون ۱۲ شرکت از میان ۳۸۰ شرکت متقاضی تأیید شده اند و مابقی در حال بررسی هستند. بنابراین غیر از برخی شرکت های مانند آرتاتاک موتور، معین موتور و یا افرا موتور هنوز نمی توان به طور قطعی غایبان را در فهرست جاماندگان قرار داد. در کنار این ها برخی خودروهای دیگر نیز بودند که در دور قبل چند شرکت به دنبال واردات آن ها بودند، اما در دور جدید خبری از آن ها نیست. به عنوان مثال، اشکودا، تا پیش از ممنوعیت شایعات بر این استوار بود که ماموت خودرو و فرداموتورز به دنبال واردات این برند هستند، اما در حال حاضر، به نظر می رسد که آن ها به دنبال اشکودا نیست. در مقابل، برخی اخبار تأییدنشده حاکی بر آن است که ایران روور متقاضی واردات این برند شده است. ضمن این که، هنوز تکلیف برندهایی مانند آئودی که پیش تر دو مدعی داشت و یا خودروهایی مانند جیلی و حتی  جگوار لندروور، که زمانی زمزمه وارداتش توسط مالکان اطلس خودرو و آسان موتور به گوش می رسید در پرده ای از ابهام قرار دارد. با این حال، به نظر می رسد این دور از واردات با توجه به باز بودن پرونده قرار است سرشار از سورپرایز و حسرت باشد.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.