زانتیا را فراموش کن؛ c5 را به خاطر بسپار

زانتیا را فراموش کن؛ c5 را به خاطر بسپار

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

سایپا هیچ‌گاه امیدش را به همکاری با سیتروئن قطع نمی‌کند. برای همین تا با زانتیا به انتهای خط رسید c5 را جایگزین آن کرد.

هم‌زمان با پنجره کوچکی که زمان برداشتن تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶ باز شد، c5 به کشور رسید تا جای خالی زانتیا را پر کند اما آن پنجره هم زود بسته شد. حالا برای داشتن این خودرو راهی جز گشتن لا‌به‌لای آگهی‌های دیوار وجود ندارد.

اگر به جای زانتیای قدیمی، دنبال سفر کردن با خودرویی بدون دردسر باشید، می‌خواهید همه وسایل را در صندوق جا دهید، جای کافی برای پا داشته و در عین حال بنزین زیادی مصرف نکنید باید یک راست به سیتروئن c5 فکر کنید. خودرویی که می‌تواند جای خالی زانتیا را برای طرفداران سیتروئن پر کند.

اولین چیزی که در سی فایو به نظر می‌آید ظاهر عجیب و چراغ‌هایی است که شبیه هیچ خودروی دیگری نیست. همان طور که سال‌ها پیش یک بار از چراغ‌های زانتیا تعجب کرده بودیم، از این طراحی سی فایو یا c5 هم باید تعجب کنیم. موارد دیگری در این خودرو وجود دارد که ممکن است برای سرنشینان و راننده تازگی داشته باشند. مثلا جای تهویه هوا در آن با همه خودروها متفاوت بوده که خیلی زود به آن عادت می‌کنید یا اینکه روی فرمان دکمه‌های زیادی وجود دارد که کم کم کار با همه آنها را یاد می‌گیرید.

وضعیت رقبا

سوناتا یکی از رقیبان سی فایو است که تاکنون هفت نسل از آن در ایران معرفی شده. اگر سوناتای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ را با سی فایو مقایسه کنیم بدون شک سوناتا با موتوری سه لیتری و ۲۳۵ اسب بخار وضعیتی بهتر دارد.

پروتون را هم رقیب دیگری در این سگمنت می‌دانند که موتوری ۱٫۶ لیتری با ۱۱۰ اسب بخار قدرت و شتاب استانداردی در ۱۳ ثانیه دارد. اگر ام‌جی ۶ را هم در این دسته‌بندی به عنوان رقیب دیگری معرفی کنیم شاهد برتری سیتروئن خواهیم بود.

مشخصات فنی

اگر نام citroen c5  را در دیوار بنویسید و منتظر نتایج بمانید بیشتر خودروهایی که به شما پیشنهاد داده می‌شود در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ تولید و به ایران وارد شده‌اند. مدل سال ۲۰۰۶ با مدل ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ متفاوت است. اگرچه هر دو c5 با موتوری دولیتری تولید شده‌اند اما مدل ۲۰۰۶ فقط با گیربکس چهار سرعته اتوماتیک ساخته شده ولی مدل جدیدتر با پنج سرعته دستی و چهارسرعته اتوماتیک. این تغییرات منجر به تفاوت سرعت و شتاب و مصرف بنزین در خودرو هم شده‌اند. در جدول زیر تاثیر این تغییر را در شتاب و مصرف بنزین مشاهده می‌کنید.

مدلقدرت (اسب بخار)شتاب استاندارد(ثانیه)مصرف ترکیبیاستاندارد آلایندگی
مدل ۲۰۰۶۱۳۸۱۲۱۲یورو دو
مدا ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱۱۴۳۹٫۷۸٫۴یورو چهار

 

امتیاز بزرگ new c5 را باید افزایش تعداد ایربگ به ۷ کیسه بدانیم. در مدل ۲۰۰۶ این خودرو ایربگ زانویی به کار نرفته و در زانتیا فقط دو ابرگ تامین شده بود.

اتفاق دیگری که در این چند سال برای سیتروئن رخ داد، رسیدن به چهار ستاره ایمنی در مدل ۲۰۰۹ بوده. در مدل ۲۰۰۶ خودرو تنها موفق به گرفتن سه ستاره شده بود. باورش سخت است که بدانید زانتیا تنها دو ستاره از موسسه یورو ان کپ دارد. یعنی از نظر ایمنی چیزی شبیه ام‌وی‌ام ۱۱۰ است.

در حال حاضر قیمت زانتیای ۲۰۰۶ بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان است و هنگام نوشتن این گزارش مدل ۲۰۱۱ سیتروئن سی فایو در سایت دیوار ۱۶۰ میلیون تومان معامله می‌شود. همچنین مدل ۲۰۰۶ آن را ۸۴ میلیون تومان خرید و فروش می‌کنند. در سایت دیوار از هر کدام از این سه مدل چند نمونه وجود دارد که بسته به بودجه و سلیقه‌تان می‌توانید با شماره آگهی‌دهنده تماس بگیرید و حضوری از آن خودرو دیدن کنید.

 

 

منبع : ویرلن

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.