خودروهای غیرچینی با بودجه ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان – قسمت اول

تویوتا یاریس
توسعه برای هر ملت، یک دست آورد بزرگ و ارزشمند تلقی می شود. به خصوص هنگامی که این اتفاق در بازه ای کوتاه رخ دهد. روزگاری چین کشوری بود که کم تر کسی به آن بها می داد. اکنون غول اقتصاد جهان شده است و روز به روز بالاتر می رود.
صنعت خودروسازی چین که تا یک دهه پیش، همچون صنعت خودروی ایران، فقط به مونتاژکاری می پرداخت، اکنون به مرحله ای رسیده است که پلت فرم اختصاصی طراحی می کند، پرچم دار تولید خودروهای تمام الکتریکی در دنیا شده است و به تست خودروهای خودران می پردازد! آن ها طراحان و مهندسان مطرح دنیا را به استخدام خود درمی آورند تا مراحل توسعه و تولید محصولات جدید خود را، با کم ترین ریسک و بالاترین کیفیت به انجام برسانند. اکنون جهانیان طور دیگری به صنعت خودروسازی چین نگاه می کنند. آن ها سال به سال درحال سبقت گرفتن از یکدیگرند و با سرعتی که پیش می روند، به یقین در آینده ای نزدیک به سلطان بلامنازع این صنعت تبدیل می شوند.
اما آیا درحال حاضر می توان ادعا کرد کیفیت خودروهای چینی در نگاه مردم، برابر با تولیدات دیگر کشورهای آسیایی و اروپایی است؟ اگر واقع بین باشیم، هنوز نه! با وجود فروش بالا و روز افزون تعداد خودروهای چینی درحال تردد در خیابان، بیش از نیمی از جامعه همچنان با نگاهی آکنده از شک و تردید به چهار چرخ های چینی می نگرند. درواقع شاید چینی ها در واحدهای تحقیق و توسعه خود به دست آورد های بزرگی رسیده باشند، اما در عمل آن چه از آن ها در بازار مشاهده می شود، خودروهایی هستند که فقط در مقایسه با اسلاف خویش، بهتر و باکیفیت تر شده اند. بنابراین تا زمان پذیرفته شدن کامل آن ها در این صنعت، همچنان بسیاری از مشتریان به سراغ برندهای معتبرتر می روند. حال اگر در بازار پرماجرای خودرو در ایران، شخصی قصد ارتقای خودروی ایرانی خود به خودرویی توانمندتر را داشته باشد، با بودجه ای در محدوده ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان، چند انتخاب غیر چینی پیش روی خود دارد؟ در این سلسله مقالات بر آن شدیم تا به بررسی غیر چینی های متوسط بازار بپردازیم.
تویوتا یاریس
تویوتا یاریس سدان و هاچ بک
«یاریس» محصول کامپکت شهری تویوتا است که از سال ۲۰۰۸ در بازار خودروی ایران عرضه می شود. یاریس از نسل سوم به ایران راه یافت. شرکت «ایرتویا» از همان ابتدا این خودرو را در دو اتاق هاچ بک و صندوق دار به بازار آورد. یاریس هاچ بک به عنوان خودروی دوم بسیاری از خانواده ها و یک خودروی شهری برای جوانان، در بازار پذیرفته شده است. اما نسخه صندوق دار هم در قالب یک تویوتای ارزان قیمت، برای بسیاری از مشتریانی که بودجه انتخاب کرولا و کمری را نداشتند، مورد استقبال بازار قرار گرفت. ایرتویا در عرضه نسل سوم و چهارم یاریس، دیگر هیچ گاه نتوانست موفقیت های نسل دوم را تکرار کند. اما مدل های کارکرده نسل دوم، به خصوص در نسخه های صندوق دار، همچنان از گزینه های مناسب در بازار تویوتاهای دست دوم به شمار می روند.
تویوتا یاریس
طراحی
طراحی یاریس ساده و بی آلایش است و مطابق با استانداردهای طراحی یک دهه پیش این کمپانی ژاپنی، ساخته شده است. یاریس کاپوت کوتاهی دارد و در طراحی بدنه آن از خطوط نرم و روان استفاده شده است. مدل های هاچ بک و صندوق دار، افزون بر طراحی های متفاوت در نمای عقب، در نمای جلو نیز تفاوت های مشهودی با یکدیگر دارند. این تفاوت ها بیش تر به زاویه چراغ ها و جلوپنجره مربوط می شود. در نمای کناری بدنه هیچ خط و المان خاصی دیده نمی شود. یاریس های وارداتی را با توجه به سطح تجهیزات، با رینگ های آلیاژی یا فولادی در بازار می توان یافت. در نمای عقب، نسخه های هاچ بک طراحی قابل قبول تری را به نمایش می گذارند. در طراحی داخلی یاریس، تفاوتی میان دو نسخه مشاهده نمی شود. اما نکته جالب در کابین این خودرو، قرار گرفتن صفحه کیلومتر در وسط است که برای بسیاری از افراد، عجیب و غیرقابل درک است. کیفیت کابین یاریس همچون هر تویوتای دیگری، مرغوب و بادوام به نظر می رسد و در دراز مدت، اثری از سر و صداهای اضافی در داشبورد نیست.
تویوتا یاریس
ویژگی های فنی و امکانات
یاریس نسل دو بر روی کاغذ، چندان گزینه وسوسه انگیزی به نظر نمی رسد. این خودرو در هر دو نسخه صندوق دار و هاچ بک، از پیشرانه ای به حجم ۱٫۲۹۸ سی سی برخوردار است که تنها ۸۴ اسب بخار قدرت و ۱۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. انتقال قدرت در یاریس توسط دو نوع جعبه دنده ۵ دنده دستی یا ۴ دنده اتوماتیک انجام می گیرد. اما عمده یاریس های واردشده به کشورمان از نوع اتوماتیک هستند. شاید موتور و جعبه دنده یاریس برای این خودرو ضعیف به نظر برسند، اما فراموش نکنید که وزن خالص آن تنها در حدود ۱۰۴۵ کیلوگرم است! یاریس در بخش امکانات هم با فقر شدید رو به رو است. به گونه ای که نه تنها امروز، بلکه در زمان عرضه نیز خودرویی کم آپشن به حساب می آمد. آینه های برقی، شیشه بالابر های برقی، مه شکن جلو و عقب، تهویه مطبوع با تنظیم دستی، قفل مرکزی، ایموبلایزر و ۲ کیسه هوا تمام داشته های یاریس هستند. تویوتا حتا ریموت کنترل درها را هم بر روی این خودرو به صورت سفارشی ارائه می داد! اما شاید بزرگ ترین نقطه قوت فنی آن، فرمان مجهز به کمک برقی باشد که رانندگی با یاریس را در شهر های شلوغ، لذت بخش تر می کند.
تویوتا یاریس
ویژگی ها
مشخص است که اگر از میان انبوه گزینه های موجود در بازار دست دوم ها، یاریس را انتخاب می کنید، باید فکر سرعت و قدرت زیاد را از سر خود بیرون کنید. درعوض این خودرو با مصرف سوخت اندکی که دارد و استهلاک بسیار پایینی که تویوتا به شما هدیه می دهد، آن چنان شما را شیفته خود می سازد که همچون بسیاری از مالکان کنونی اش، حاضر به فروش آن نمی شوید.
فرمان پذیری و پایداری یاریس به گفته بسیاری از افرادی که تجربه رانندگی با آن را داشته اند، در سطح رضایت بخشی قرار دارد. سواری یاریس نیز همچون کمری و کرولا، نرم و خانوادگی است و اثری از خشکی در آن دیده نمی شود. برگ برنده یاریس نسل دو، ایمنی بسیار خوب آن است. به گونه ای که در همان سال ها موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از مؤسسه یورو انکپ شد! جالب است بدانید که با وجود این ایمنی بالا، ترمزهای یاریس در چرخ های عقب از نوع کاسه ای اند! یاریس در سه تیپ A و B و C به ایران آمد و فروش دو تیپ A و B پس از چندی به علت کمبود شدید امکانات رفاهی، متوقف شد. یاریس نسل دو در هر دو نسخه هاچ بک و سدان و در مدل های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳، باتوجه به میزان سلامت و کارکرد، از ۱۲۰ میلیون تا ۱۹۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود.
نکات مثبت: مصرف سوخت پایین، کیفیت ساخت بالا، استهلاک پایین، ابعاد جمع و جور.
نکات منفی: امکانات رفاهی ضعیف، بازار خرید و فروش راکد.
همچنین شما می توانید رقابت Toyota Yaris و سایپا تیبا ۲ را تماشا کنید.
سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777
۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.