تحریم گروه صنعتی ماموت، آغاز هجوم به بخش خصوصی

تحریم گروه صنعتی ماموت، آغاز هجوم به بخش خصوصی

موج جدید تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران در حالی آغاز شده است که نشان می دهد این دولت در حالی که نتوانسته است اجماعی جهانی علیه ایران ایجاد کند، این بار به بهانه های واهی، بخش خصوصی خودروسازی ایران را مستقیم مورد هدف قرار داده است.

مدیران 777 مدیران 777

بخشی که طی یکی دو سال گذشته با انواع و اقسام مشکل ها مواجه بوده است و به تازگی می رود که دوباره در مسیر قرار بگیرد. هر چند طی مدت یادشده نرخ ارز به شدت افزایش یافته است، رفتن شرکای خارجی نیز، که در دور پیشین تحریم ها از ایران رفتند، باعث بروز مشکلات برای این صنعت شده است. قطعه سازان به عنوان بخش اصلی زنجیره تأمین با انواع و اقسام موانع رو به رو شده و همچنین قیمت خودرو در بازار آزاد بنا بر دلایلی افزایش قیمت سرسام آوری داشته است. با این حال، به رغم تمام موانع موجود، فعالان این صنعت با تکیه بر توان متخصصان داخلی و تعمیق داخلی سازی سعی می کنند که نه تنها چرخ های این صنعت همچنان بچرخد بلکه در تلاش هستند تا خودروسازی را به سمتی ببرند که بتوانیم در مسیری حرکت کنیم که در انتها حرفی برای گفتن داشته باشیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

آمریکا نیز با دیدن و رصد کردن شرایط کار و فعالیت صنعت خودروی ایران، این بار تصمیمی دیگر گرفته است تا از زاویه ای دیگر به این صنعت فشار وارد کند. نباید فراموش کرد که در دور دوم تحریم ها، که از سه سال پیش آغاز شد، صنعت خودرو به طور مستقیم هدف تحریم ها قرار گرفت، چراکه این صنعت مهم ترین و بزرگ ترین صنعت غیرنفتی ایران به شمار می رود و همچنین با درگیر بودن بیش از ۶۰ صنعت خرد و کلان، علاوه بر گردش مالی بالا، تأثیر بسیار زیادی در اشتغال‌زایی دارد.

بنابراین به نظر می رسد آمریکا با هدف قرار دادن صنعت خودرو در پی آن است که با افزایش فشار اقتصادی، دولت را با بحران های اجتماعی داخلی ناشی از بیکاری و تعطیلی واحدهای صنعتی نیز مواجه کند. امری که تاکنون محقق نشده است. اما به نظر می رسد که آن ها می خواهند همین روش را ادامه بدهند تا به اهداف مدنظر خود برسند، به همین دلیل است که در موج جدید تحریم ها این بار بخش خصوصی مورد ظلم قرار گرفته است که واقعاً در تعریف معنی کلمه خصوصی می گنجد: «گروه صنعتی ماموت».

آمریکا در دور جدید تحریم ها پس از آن که نتوانست نظر اروپاییان را جلب کند، باز هم در اقدامی خصمانه در جدیدترین فهرست منتشرشده ذیل تحریم های حوزه موشک های بالستیک این گروه صنعتی را تحریم کرده است. گروه صنعتی ماموت (صنایع ماموت) و شرکت تابع آن (ماموت دیزل)، «بهروز فردوس» و «مهرداد فردوس»، سهام داران صنایع ماموت، «محمدرضا دزفولیان»، رئیس «دیزل ماموت».

این تحریم ها در حالی شامل حال گروه صنعتی ماموت شده است که این خودروساز قدمت بالایی در تولید خودروهای سنگین باکیفیت دارد. گروهی که اگر گشت و گذاری در محیط آن داشته باشید به شدت از گوشه و کنارش بوی تولید به مشام می رسد. جایی که مدیران آن با تکیه بر توان داخلی و همچنین کسب تجربه از تولیدکنندگان بزرگ جهانی و شراکت با آن ها، اقدام به بومی سازی تولید کرده و نقش مهمی در تولید محصولات باکیفیت در صنعت خودروی ایران دارند. در همین حال، این گروه چند سال پیش پس از کسب سهم مناسبی از بازار خودروهای سنگین با دو محصول «پاسات» و «تیگوان» فصل جدیدی از فعالیت های خود آغاز کرد و به بخش سواری بازار خودرو ورود کرد و توانست در مدت کوتاهی نشان دهد که مانند همیشه هدفمند با برنامه و با شناخت کامل از صنعت و بازار خودروی ایران اقدام به ورود کرده است. انتخاب شریک تجاری ای که سهم عمده ای از بازار جهانی دارد نشان می دهد که آن ها برای قدم به قدم شان برنامه دارند، چراکه هدف گروه صنعتی ماموت با تأسیس ماموت خودرو ورود به تولید بوده است. تولیدی که اگر تحریم ها اعمال نمی شد و شرایط بر روال عادی خود سپری می شد، با توجه به سابقه خوب این گروه در تولید انواع محصولات، نویدبخش تولید یک محصول باکیفیت در ایران بود. اما تحریم هایی که اکنون در سال سوم آن هستیم مانع از تحقق این امر مهم شد. در عین حال، این گروه به رغم تمام محدودیت ها هیچ گاه دارندگان محصولات خود را فراموش نکرد و همچنان به ارائه خدمات پس از فروش در سطح جهانی محصولات خود می پردازد.

در همین حال و با توجه به رفتار متعهدانه این گروه و همچنین تلاش برای ادامه تولید و ارائه خدمات انواع محصولات خود، آمریکا برای زدن ضربه ای دیگر بر پیکره صنعت خودروی ایران به بهانه واهی یادشده، این گروه را مورد ظلم قرار داده و نه تنها خود این گروه بلکه برخی مدیران ارشد این گروه را نیز تحریم کرده است تا آن ها علاوه بر درگیر شدن برای رتق و فتق امور و دور شدن از اهداف و برنامه های توسعه ای شرکت، نتوانند از توانایی های فردی خود نیز، با توجه به توان ارتباط گیری با شرکت های اروپایی، استفاده کنند.

به نظر می رسد حالا که آمریکا قصد ضربه زدن به این صنعت را از زاویه ای دیگر آغازکرده است، مسئولان باید همچون انواع و اقسام حمایت ها از خودروسازان بزرگ دولتی، از این گروه نیز حمایت کنند. به بیان ساده، اکنون که آمریکا پا در مسیر جدید تحریم ها گذاشته لازم است دولت با در پیش گرفتن راهکارهایی مانع از تحقق اهداف تحریم کنندگان شود. این گروه نشان داده که از توانایی های بالایی برخوردار است. محصولات و سابقه این گروه دلیلی برای این ادعاست، اما شرایط تحریم مانع بسیار بزرگی سر راه این گروه است. بنابراین لازم است برای تداوم حرکت این گروه، جایی که به دلیل همکاری با حکومت و به بهانه موشک های بالستیک مورد تحریم واقع شده است، حکومت شرایطی فراهم کند که هم در مسیر تولید این گروه خللی وارد نشود و هم به پشتوانه توانایی تولیدکنندگان داخلی کاری کند تا زنجیره تأمین خطوط این گروه قطع نشود. در واقع، اگر دولت می خواهد که تحریم کنندگان دیگر سراغ بخش خصوصی ایران نیایند باید کاری کند که نه تنها این گروه با مشکل مواجه نشود بلکه با فراهم آوردن شرایط باعث شود تمام رشته های تحریم کنندگان پنبه شود و تیر آن ها به سوی خودشان بازگردد.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.