با پژو پارس لیموزین، خودروی جنجالی سریال پایتخت، بیش تر آشنا شوید

پژو پارس لیموزین

سریال «پایتخت» چند سالی است که تبدیل به محبوب ترین سریال عیدانه تلویزیون شده است. پیش از این، پایتخت در پنج سری ساخته شده بود و امسال ششمین سری از پایتخت روی آنتن شبکه یک صدا و سیما رفت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

پایتخت ۶ حاشیه های زیادی به همراه داشت. از دیالوگ های جنجالی شخصیت های «نقی معمولی» و «ارسطو عامل» تا خودروهای استفاده شده در سریال، همگی حاوی نکات جالبی بودند. قطعاً یکی از تأثیرگذارترین خودروهای استفاده شده در پایتخت ۶، «پژو پارس لیموزین» مشکی رنگی بود که حکم خودروی حامل نماینده مجلس را در جریان سریال داشت. متولدین دهه هفتاد به قبل، این خودرو را می شناسند و عموم مردم هم قبلاً آن را دیده بودند. با این حال، برای عده زیادی از جوانان، پژو پارس لیموزین خودرویی غریب و ناشناخته است. به این ترتیب، تصمیم گرفتیم به بهانه پخش سریال پایتخت و حضور پررنگ پژو پارس لیموزین در داستان، نگاهی به تاریخچه این اتومبیل بیاندازیم و مخاطبان را بیش تر با آن آشنا کنیم. پیش از آغاز مطلب، لازم به ذکر است که ما پیش تر هم مقاله ای تحت عنوان «لیموزین به روایت ایرانی» را بر روی وب سایت «اسب بخار» قرار داده ایم که برای مشاهده آن می توانید بر روی کلمه اینجا کلیک کنید.

پژو پارس لیموزین

پژو لیموزین از کجا آمد؟

در دهه هفتاد شمسی، زمانی که ایران میزبان اجلاس سران کشورهای اسلامی شد، احساس نیاز به یک خودروی تشریفاتی برای استقبال از سران و مقامات خارجی شکل گرفت. در آن سال ها، تنوع خودروهای موجود در بازار به شکل امروزی نبود. بسیاری از «بنز»ها و «ب ام و»های قدیمی عملاً بلا استفاده شده بودند. از میان خودروهای داخلی هم پیکان بیش از حد اقتصادی به نظرمی رسید و نمی توانست آبروی دیپلماسی ایران را حفظ کند. رنو ۵ قابلیت کاربری تشریفاتی را نداشت و پراید هم که تازه آمده بود، برای استفاده در ناوگان سیاسی کوچک و نامناسب به نظر می رسید. بنابراین تنها گزینه مناسب برای این کار در آن دوران، سدان متوسط شرکت «پژو» بود. «ایران خودرو» تصمیم گرفت، با مجوز شرکت پژو فرانسه، تغییراتی در بدنه پژو ۴۰۵ ایجاد کند و از آن خودرویی مناسب برای استفاده مقامات بسازد. نتیجه تلاش ایران خودرو به پیدایش «پژو لیموزین» منجر شد. پژو لیموزین ابتدا با ظاهری شبیه به همان پژو ۴۰۵ به تولید رسید. جالب این جاست که تولید پژو لیموزین، در فاز اول، به خود کمپانی پژو سپرده شد. از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱ پژو لیموزین در فرانسه تولید می شد و به ایران می آمد. از سال ۱۳۸۱ مونتاژ پژو لیموزین در خط تولید ایران خودرو آغاز شد و تا سال ۱۳۸۵ ادامه یافت.

لیموزین به روایت ایرانی!

پژو لیموزین حاصل هنر دست مهندسان و طراحان مرکز تحقیقات شرکت ایران خودرو بود. در فرایند طراحی این خودرو ۳۵ قطعه از قطعات پژو ۴۰۵ سدان باید تغییر می کرد و ۸۴ قطعه نیز به طور اختصاصی برای این محصول از نو طراحی شد. نتیجه این تلاش ها، اگرچه خالی از عیب و ایراد نبود اما در مجموع به عنوان یک لیموزین، برای شرکتی که در همان سال ها پیکان را تولید می کرد، قابل قبول به شمار می رفت. نتیجه کار حتا پژو فرانسه را هم شگفت زده کرد! تا جایی که پژو یک دستگاه از این لیموزین را به نام ایران در موزه خود قرار داد! با گذشت چند سال از تولید اولیه پژو لیموزین، ایران خودرو اقدام به عرضه آن با طراحی شبیه به پرشیا (پارس) کرد. البته برخی از مالکان پژو لیموزین هم خودسرانه اقدام به تعویض چراغ ها، کاپوت و سپرهای اتومبیل خود با پارس کردند تا لیموزین ارزان قیمت آن ها چهره لوکس تری پیدا کند. اکنون دیگر اثری از پژو لیموزین با چهره ۴۰۵ در بازار یافت نمی شود، اما از روی ظاهر پژو لیموزین های با چهره پارس هم نمی توان فهمید که به طور فابریک قطعات پارس را داشته اند یا توسط مالک به این شکل درآمده اند!

لیموزین به روایت ایرانی!

عاقبت پژو لیموزین

تولید پژو لیموزین، با تمام هزینه های بالایی که برای تجاری سازی داشت، تنها به ۱۵۰ دستگاه محدود شد. از این تعداد، ۱۲۰ دستگاه را در داخل کشور به کار گرفتند و ۳۰ دستگاه باقی مانده را هم به کشورهای عراق، ترکیه، هند، افغانستان، چین و پاکستان فروختند. نکته جالب این جاست که تعدادی از پژو لیموزین ها نیز، که بعدها از دستگاه دیپلماسی ایران خارج شدند، سر از جمهوری آذربایجان درآوردند! چرا که دولت این کشور آن ها را از دولت ایران خریداری کرد. پژو لیموزین، همچون پژو ۴۰۵های دهه هفتادی، از پیشرانه ۲۰۰۰ سی سی کاربراتوری برخوردار است. پیشرانه ای که شاید پرمصرف و قدیمی باشد، اما کشش خوبی دارد و حداقل در ۴۰۵های سدان شتاب مناسبی در اختیار راننده می گذارد. پژو لیموزین امروز در تعدادی بسیار محدود در بازار قابل خریداری است. یافتن یک نمونه سالم از آن امری غیرممکن به نظر می رسد. اکثر این خودروها توسط مالکان، تیون و شخصی سازی شده اند. مالکان امروزی آن ها هم کسانی هستند که یا عشق و علاقه زیادی به این خودرو دارند یا با اجاره دادن آن در مجالس عروسی و مناسبت های مختلف کسب درآمد می کنند. پژو لیموزین از جمله خودروهایی است که مدت ها از ذهن مردم پاک شده بود و رو به فراموشی می رفت، اما به نظر می رسد با پخش سری ششم سریال پایتخت، شانس دوباره ای به این خودرو داده شده است و هرگز بعید نیست از این پس شاهد رونق گرفتن دوباره بازار پژو پارس لیموزین یا قیمت گذاری های عجیب بر روی آن باشیم.

لیموزین به روایت ایرانی!

سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

۴.۶ امتیاز از ۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.