تست و بررسی فونیکس آریزو 6 پرو

تست و بررسی فونیکس آریزو 6 پرو
تست و بررسی فونیکس آریزو ۶ پرو

فونیکس آریزو ۶ پرو یکی از جدیدترین محصولات مدیران خودرو است که با قیمتی فراتر از یک میلیارد تومان در بازار حضور دارد و به عنوان یک سدان متوسط و به نسبت لوکس مونتاژی در بازار معرفی می شود. در این گزارش به سراغ تست و بررسی فونیکس آریزو ۶ پرو رفته ایم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

شما مخاطبان اسب بخار می توانید تست و بررسی ویدیویی فونیکس آریزو ۶ پرو را با کلیک بر روی لینک تماشا کنید. اما در این گزارش به صورت متنی بررسی این سدان جدید را منتشر کرده ایم و می خواهیم ببینیم که نمونه ارتقا یافته چری آریزو ۶ در بازار ایران، چه ویژگی هایی را به مشتریان خود ارائه می دهد؟

حتماً ببینید: ویدیوی تست و بررسی فونیکس آریزو ۶ پرو

معرفی مختصر آریزو ۶ پرو

آریزو ۶ فیس لیفت در بازار ایران با نشان فونیکس و توسط مدیران خودرو عرضه می شود. این خودرو آریزو ۶ پرو نام گرفته و پس از آغاز مونتاژ این خودرو، دیگر مدیران خودرو نمونه قبلی را به بازار عرضه نکرد. بر اساس استانداردهای جهانی، فونیکس آریزو ۶ پرو سدانی در کلاس C پلاس است و می تواند به عنوان یک سدان متوسط در بازارهای مختلف حضور داشته باشد. در بحث طراحی و برخی ویژگی های فنی، آریزو ۶ پرو نسبت به نسخه قبلی ارتقا پیدا کرده است. اما مشتریان باید بدانند که این خودرو بزرگتر از آریزو ۶ معمولی نیست و تفاوتی در فضای کابین آن وجود ندارد.

طراحی فونیکس آریزو ۶ پرو

همان طور که اشاره شد، آریزو ۶ پرو نمونه ای فیس لیفت از مدل قبلی است. برای همین در نمای جانبی، فاصله محوری و ابعاد کلی تفاوتی میان آریزو ۶ پرو و نسخه معمولی وجود ندارد و از همان قالب های بدنه استفاده شده است. اما در نمای جلو، الگوی طراحی تغییر کرده و ظاهری به روزتر در آریزو ۶ پرو دیده می شود. در نمای عقب هم تغییرات اساسی رخ داده و گرافیک چراغ ها، سپر و قالب درِ صندوق عقب به طور کامل تغییر کرده است. در نمای کابین هم شاهد هستیم که الگویی جدید برای داشبورد و کنسول میانی آریزو ۶ پرو انتخاب شده و فضایی مدرنتر را تجربه می کنیم. همچنین تریم داخلی با رنگ های جدیدی همراه شده اند که تا حدی حس و حال اسپرت را به سرنشینان القا می کنند.

مشخصات فنی Fownix Arrizo 6 Pro

فونیکس آریزو ۶ پرو مانند اکثر محصولات گروه چری به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر مجهز است. این پیشرانه کد SQRE4T15 را دارد و نشان می دهد که نسل جدید فناوری های AVL اتریش در آن به کار رفته است. پیشرانه آریزو ۶ پرو ۱۴۷ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۱۰ تا ۲۲۰ نیوتن متر تولید می کند و در این پیشرانه فناوری AVS، DVVT و خنک کاری هوای ورودی به پیشرانه با آب دیده می شود. این سه فناوری باعث می شوند تا افت توان در شرایط مختلف در آریزو ۶ پرو کمتر دیده شود و استهلاک پیشرانه نیز نسبت به نسخه های فاقد این فناوری ها کاهش پیدا کند.

جعبه دنده فونیکس آریزو ۶ پرو از نوع CVT نسل جدید است که قابلیت ثبات محدوده گشتاوری را در شتاب گیری دارد. این جعبه دنده در حالت تیپ ترونیک مصنوعی، ۹ تعویض دنده را در اختیار راننده می گذارد و توان پیشرانه را به چرخ های جلوی این سدان فونیکس منتقل می کند.

آریزو ۶ پرو طول ۴۷۱۰ میلی متر را دارد و عرضه آن ۱۸۲۵ میلی متر است. ارتفاع این خودرو ۱۴۹۰ میلی متر اعلام می شود و مانند آریزو ۵ نیز، فاصله محوری آریزو ۶ پرو هم ۲۶۷۰ میلی متر است. همچنین وزن خالص این سدان مونتاژی ۱۳۵۸ کیلوگرم است و می توان گفت که نسبت به نسخه قبلی تفاوتی در اعداد و ارقام اندازه های این خودرو ایجاد نشده است.

تعلیق جلوی آریزو ۶ پرو از نوع مک فرسون است و در بخش عقب آن از تعلیق تویست بیم با ساختار H معمولی دیده می شود.

امکانات رفاهی و ایمنی Fownix Arrizo 6 Pro

فونیکس آریزو ۶ پرو مدیران خودرو در بحث امکانات رفاهی و ایمنی تقریبا در جایگاه خوبی قرار دارد و می تواند در میان رقبا حرف هایی را برای گفتن داشته باشد. شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، سانروف، تهویه اتوماتیک با پاکسازی هوای کابین، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دسته دنده الکتریکی، کروز کنترل، دوربین ۳۶۰ درجه، دریچه تهویه عقب، شارژر بی سیم تلفن همراه، استارت دکمه ای، سانروف، نمایشگر لمسی، سنسور نور، سنسور باران، رادار نقطه کور، سنسور پارک عقب، قابلیت روشن شدن خودرو از روی ریموت، رینگ آلومینیومی دو رنگ، تریم داخلی چرم مصنوعی، نورپردازی کابین، گرمکن صندلی های جلو، صندلی برقی راننده، جلو آمپر دیجیتال، اخطار نقاط کور و متحرک هنگام پارک خودرو، تنظیم حالت رانندگی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، فناوری ELD چراغ ها و… از جمله امکانات فونیکس آریزو ۶ پرو است.

تست و بررسی فونیکس آریزو ۶ پرو

برای فیلم برداری قسمت هفتم فصل هشتم اسب بخار، آریزو ۶ پرو به مدت سه روز در اختیار این رسانه بود و توانستیم تا تجربه رانندگی با این سدان ارتقا یافته را در شرایط شهری، ترافیک، جاده های بین شهری و کوهستانی به دست آوریم.

در همین ابتدا باید گفت که وقتی در کابین آریزو ۶ پرو می نشینید، با ارتقا کیفیت نسبت به نسخه قبلی مواجه می شوید و همین موضوع سبب می شود تا به این خودروی سدان امیدوارتر باشید. همچنین تغییر سبک طراحی کابین، تا حد زیادی حس و حال یک خودروی جدید را به ما می دهد و صرفاً باعث نمی شود که حس یک خودروی فیس لیفت معمولی را داشته باشیم.

در بحث مصرف سوخت باید گفت که آریزو ۶ پرو اعداد و ارقام معمولی دارد. در ترافیک های شهری با یک رانندگی متعارف، این سدان مدیران خودرو مصرف سوخت حدود ۹ تا ۹.۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را ثبت کرد. همچنین در رانندگی های اتوبانی که سرعت خودرو فراتر از ۷۰ کیلومتر بر ساعت است، این مصرف سوخت به کمتر از ۷.۵ لیتر هم می رسد. در فضای جاده ای هم بر اساس ثبات سرعت و میزان شتاب گیری (چه مثبت و چه منفی) مصرف سوخت در بازه ۷ تا ۸.۵ لیتر نوسان دارد. اما به طور میانگین می توان گفت که در سه روز تست و بررسی فونیکس آریزو ۶ پرو در اسب بخار، این سدان مصرف سوخت ترکیبی نزدیک به ۸.۸ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را داشت.

برای همین می توان گفت که مصرف سوخت آریزو ۶ پرو معمولی است و نه آنچنان کم مصرف به حساب می آید و نه در رده خودروهای پر مصرف قرار می گیرد. البته که در صورت فشار مضاعف بر پیشرانه، مصرف سوخت این سدان چینی به راحتی به فراتر از ۱۰.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر می رسد.

در بحث شتاب گیری هم باید گفت که بر اساس تست های اسب بخار با بنزین معمولی و شرایط ارتفاعی تهران، فونیکس آریزو ۶ پرو توانست تا شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را ۱۰.۷۳ ثانیه با دستگاه درگی (Dragy) ثبت کند. این عدد نشان می دهد که آریزو ۶ پرو نسبت سدان های داخلی به مراتب شتاب بهتری را در اختیار راننده می گذارد. اما باید بدانیم که در استانداردهای جهانی، این عدد صرفاً برای یک شتاب گیری معمولی بوده و امروز شاهد هستیم که آریزو ۶ پرو در بحث شتاب گیری به خاطر شباهت فنی با خودروهایی مانند آریزو ۵ جدید و بهمن ریسپکت پرایم، اعدادی مانند آن ها را ثبت می کند و نمی تواند پا به پای سدان جدید کرمان موتور، یعنی KMC J7، حرکت کند.

آریزو ۶ پرو را می توان یک سدان نرم معرفی کرد. با توجه به فضای کاربردی کابین برای سرنشینان و فضای پا و سر مناسب برای سرنشینان عقب، این خودرو می تواند در جایگاه یک سدان خانوادگی نرم در بازار ایران قرار بگیرد. آریزو ۶ پرو در مواجه با چاله ها و سرعتگیرهای شهری نرمی خوبی را از خود نشان می دهد و تکان های عرضی و دفع ضربه از طریق سیستم تعلیق آن، صدای مضاعفی را به کابین منتقل نمی کند. البته رینگ های به نسبت کوچک ۱۷ اینچی هم در سواری نرم این خودرو تاثیر دارد و بدیهی است که اگر رینگ ها بزرگتر بود و تایرهایی با فاق کمتر در آریزو ۶ پرو استفاده می شد، کوبش داخل کابین این سدان متوسط افزایش پیدا می کرد. از سویی عملکرد جعبه دنده CVT و کاهش سریع دور موتور در هنگام رانندگی با ثبات، باعث شده است تا صدای پیشرانه در این حالت به کابین نفوذ نکند و صرفاً در هنگام شتاب گیری، صدای قوای محرکه در کابین شنیده شود.

با وجود اینکه سواری فونیکس آریزو ۶ پرو نرم و قابل قبول است، اما باید بدانیم که سیستم تعلیق عقب این خودرو آنچنان مدرن نیست. البته که هنوز بسیاری از خودروسازان اروپایی، کره ای، ژاپنی و چینی برای محصولات خود از سیستم تعلیق تویست بیم استفاده می کنند و نمی توان به عنوان ضعف اساسی آن را معرفی کرد. ولی با توجه به استفاده از سیستم تعلیق مولتی لینک در خودرویی مانند بهمن ریسپکت پرایم و KMC J7، شاید بهتر بود که این خودرو هم سیستم تعلیق پیشرفته تری را ارائه می داد. مخصوصاً زمانی که خودرویی مانند ریسپکت با داشتن پلتفرم مشترک با آریزو ۵ و آریزو ۶ پرو، سیتسم تعلیق مولتی لینک را در اختیار دارد.

وجود سیستم تعلیق تویست بیم و یکپارچه در محور عقب آریزو ۶ پرو، سواری نرمی را به سرنشینان انتقال می دهد. اما برخی حرکت های عرضی این خودرو نسبت به ریسپکت پرایم بیشتر است و در پیچ های تند، مقاومت عالی را از ساختار مکانیکی سیستم تعلیق در برابر بیش فرمانی نمی بینیم و در هنگام بیش فرمانی، سیستم کنترل پایداری الکتریکی است که به کمک راننده می آید. این در حالی گفته می شود که ریسپکت پرایم و KMC J7 به خاطر داشتن سیستم تعلیق مولتی لینک، پایداری مکانیکی بهتری را دارند و با احتیاج کمتری به سامانه کنترل پایداری الکتریکی می توانند در برابر بیش فرمانی مقابله کنند و حرکت های عرضی کمتری را به کابین انتقال دهند. با این حال باید گفت که در بحث ترمزگیری، آریزو ۶ پرو خوب و مناسب ظاهر می شود.

ارگونومی صندلی های آریزو ۶ پرو خوب و مناسب است. اما راننده به خاطر ساختار ستون فرمان این خودرو و عدم ارتقای آن نسبت به نسخه قبلی، همچنان کمی احساس ناراحتی اولیه را در مواجه شدن با آریزو ۶ پرو دارد. امکاناتی مانند دسته دنده الکتریکی، سیستم تهویه، رادار نقطه کور و دوربین ۳۶۰ درجه در فونیکس آریزو ۶ پرو دقیق و خوب کار می کنند و نور کاسه چراغ جلو را هم می توان مناسب اعلام کرد. اما نبود امکانات به روزی چون اندروید اتو و اپل کارپلی برای نمایشگر این خودرو، تا حدی ایراد به حساب می آید و اینکه نمی توان جلو آمپر دیجیتال آریزو ۶ پرو را با گرافیک های مختلف تجربه کرد، نقدی مهم و اساسی است. از طرفی سیستم صوتی این سدان فیس لیفت نسبت به گذشته ارتقا پیدا نکرده و کیفیت خروجی آن معمولی است.

تست و بررسی فونیکس آریزو 6 پرو
تست و بررسی فونیکس آریزو ۶ پرو

نتیجه گیری تست و بررسی فونیکس آریزو ۶ پرو

همان طور که اشاره شد، آریزو ۶ پرو مدیران خودرو ظاهر به نسبت خوبی و زیبایی دارد. فضای کابین آن مناسب است و امکانات خوبی را در اختیار یک خانواده می گذارد. سواری اش نرم بوده و شتاب راضی کننده ای را دارد و می تواند راحتی مناسبی را در بخش صندلی ها به سرنشینان ارائه دهد. اما باید بدانید که پایداری این خودرو معمولی است و مصرف سوخت آنچنان ایده آلی را ندارد. همچنین با وجود بسیاری از امکانات، برخی ویژگی های جدید و نه چندان پیچیده مانند اندروید اتو، اپل کارپلی، سنسور پارک جلو، جلو آمپر با گرافیک متغییر، رادار خطی، اخطار برخورد از جلو و … در آن دیده نمی شود.

در کل می توان گفت که این خودرو بیشتر به درد استفاده های خانوادگی می خورد و شرایط فروش اقساطی مدیران خودرو به همراه شبکه خدمات پس از فروش گسترده آن، می تواند در کنار مزیت های آریزو ۶ پرو مشتریان را به سمت خود بکشاند.

نقاط مثبت Fownix Arrizo 6 Pro

کابین به نسبت جادار

فضای صندوق عقب مناسب

طراحی خوب

متریال کابین به نسبت خوب

ارگونومی مناسب صندلی ها

شتاب قابل قبول

کابین ساکت

سواری نرم

دوربین ۳۶۰ و رادار نقطه کور با عملکرد خوب

شبکه خدمات پس از فروش گسترده

مدت زمان گارانتی

امکان خرید اقساطی با تسهیلات بلند مدت

نکات منفی Fownix Arrizo 6 Pro

نبود سیستم تعلیق مولتی لینک در بخش عقب

پایداری نه چندان ایده آل نسبت به رقبا

محل قرارگیری نه چندان مناسب ستون فرمان نسبت به موقعیت راننده

نبود برخی امکانات مانند رادار خطی، اخطار برخورد از جلو و…

عدم امکان تغییر گرافیک جلو آمپر

عدم دسترسی به اندروید اتو و اپل کارپلی

سیستم صوتی معمولی

مصرف سوخت معمولی

جدول مشخصات فنی فونیکس آریزو ۶ پرو

نام خودروفونیکس آریزو ۶ پرو
پیشرانه۱.۵ لیتر توربوشارژر
قدرت (اسب بخار)۱۴۷
گشتاور (نیوتن متر)۲۱۰ تا ۲۲۰
دیفرانسیلجلو
جعبه فرمانکمکی برقی EPS
طول (میلی متر)۴۷۱۰
عرض (میلی متر)۱۸۲۵
ارتفاع (میلی متر)۱۴۹۰
فاصله محوری (میلی متر)۲۶۷۰
وزن خالص (کیلوگرم)۱۳۵۸
جعبه دندهاتوماتیک CVT با دسته دنده الکتریکی
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (ثانیه)۱۰.۷۳
رینگ (اینچ)۱۷
امکانات ایمنی۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای / سیستم کنترل پایداری الکتریکی / ترمز ABS و EBD و BA / سامانه کنترل حرکت در سربالایی / رادار نقطه کور / اخطار نقاط کور متحرک هنگام پارک خودرو
امکانات رفاهیدوربین ۳۶۰ درجه / ترمز پارک برقی / اتوهلد / کروز کنترل / تریم داخلی چرم مصنوعی / تهویه اتوماتیک / پاکسازی هوای کابین / شارژر بی سیم تلفن همراه / استارت دکمه ای/ قابلیت روشن کردن خودرو از روی ریموت / نمایشگر لمسی / سنسور پارک عقب / صندلی برقی راننده / گرمکن صندلی های جلو / فناوری LED چراغ ها / سنسور نور / سنسور باران

آلبوم تصاویر آریزو ۶ پرو

عکس ها: علیرضا پاداش

مشخصات فنی آریزو ۶ پرو چیست؟

آریزو ۶ پرو به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز است که ۱۴۷ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۱۰ تا ۲۲۰ نیوتن متر تولید می کند. این توان از طریق جعبه دنده اتوماتیک CVT به چرخ های جلو منتقل می شود.

چه امکانات رفاهی در فونیکس آریزو ۶ پرو وجود دارد؟

دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز پارک برقی، اتوهلد، کروز کنترل، تریم داخلی چرم مصنوعی، تهویه اتوماتیک، پاکسازی هوای کابین، شارژر بی سیم تلفن همراه، استارت دکمه ای، قابلیت روشن کردن خودرو از روی ریموت، نمایشگر لمسی، سنسور پارک عقب، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی های جلو، فناوری LED چراغ ها، سنسور نور، سنسور باران و… از جمله امکانات رفاهی فونیکس آریزو ۶ پرو است.

چه امکانات ایمنی در فونیکس آریزو ۶ پرو وجود دارد؟

شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار نقطه کور و ترمزهای ABS، EBD و BA از جمله امکانات ایمنی فونیکس آریزو ۶ پرو است.

۳.۸ امتیاز از ۱۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.