همه چیز در مورد چری آریزو ۶

چری آریزو 6

«چری آریزو ۶» یا “GX” سدان کمپانی چینی «چری» است که مهر ماه ۹۷ به بازار ایران معرفی شد و ما در این مقاله این خودرو را به صورت کامل بررسی می کنیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در سال ۲۰۱۸ بود که کمپانی چری به صورت رسمی در نمایشگاه پکن از مدل GX یا آریزو ۶ پرده برداشت. خودرویی که در کلاس سدان و در بین مدل های آریزو ۵ و آریزو ۷ قرار می گرفت. بیش تر می توان گفت آریزو ۶ مدل ارتقایافته و مدرنی از آریزو ۵ است. چری آریزو ۶ دومین خودرویی است که بر مبنای پلتفرم M1X ساخته شده است و از نظر طراحی، عملکرد و تکنولوژی در رده بالایی نسبت به دیگر محصولات چری قرار می گیرد. پلتفرم ذکرشده یکی از نقاط قوت این خودرو محسوب می شود، چراکه این پلتفرم حاصل همکاری مشترک کمپانی چری و «جگوار – لندروور است. از مزایای این پلتفرم می توان به ایمنی بیش تر، راندمان اقتصادی بهتر و عملکرد تلفیقی سیستم تعلیق و پیشرانه اشاره کرد. همچنین در آریزو۶ فضای سر در قسمت عقب و جلو بسیار راضی کننده است.

حتما بخوانید: مدیران خودرو قیمت محصولات چری را افزایش داد-تیر ۹۹

بررسی طراحی بدنه چری آریزو ۶

آریزو ۶ آخرین زبان طراحی کمپانی چری را دنبال می کند و این باعث می شود که این خودرو به مراتب طراحی بهتری را نسبت به آریزو ۵ داشته باشد. با نگاهی به طراحی این خودرو، المان هایی مشابه با خودروهایی همکلاس مثل «تویوتا کرولا» و «هوندا سیویک» دیده می شود. جلوپنجره این خودرو با طرح جدید X و با زمینه مشکی طراحی شده است و خطی کرومی در وسط آن دیده می شود. چراغ های جلو به صورت ال ای دی و کشیده طراحی شده اند و چراغ روز با طرح L در قسمت بالای کاسه چراغ قرار گرفته است. سپر جلو با طرحی برجسته با رنگ تلفیقی مشکی طراحی شده است و مه شکن ها به صورت خطی افقی در کناره های سپر قرار گرفته اند.

در کنار خودرو خطی برجسته از بالای گلگیر جلو با شیب ملایمی تا بالای چراغ های عقب کشیده شده است. در قسمت رکاب پایین درها خط کرومی دیده می شود که با خط کرومی پایین پنجره ها هماهنگ شده است. در نمای عقب خودرو طراحی هماهنگ با نمای جلو را می بینیم. سپر عقب مثل سپر جلو طرح برجسته ای دارد و چراغ های عقب کشیده طراحی شده اند. خطی کرومی دو چراغ عقب را به هم متصل می کند که در وسط آن نشان چری قرار گرفته است. خروجی های اگزوز دوگانه با طرحی مستطیلی در گوشه ها با حاشیه کرومی قرار گرفته اند. در مجموع، طراحی آریزو ۶ نسبت به دیگر محصولات چینی و دیگر محصولات چری، قوی تر ارزیابی می شود. چری آریزو ۶ از نظر طراحی یک گام رو به جلو برای این کمپانی محسوب می شود، اما به نظر می رسد چری نتوانسته بازخورد مورد انتظار را از این مدل داشته باشد.

چری آریزو ۶ با ۴۷۱۰ میلی متر طول، ۱۸۲۵ میلی متر عرض و ۱۴۹۰ میلی متر ارتفاع در رده سدان های بزرگ تر از آریزو ۵ قرار می گیرد و فاصله محوری در این خودرو ۲۶۷۰ میلی متر است. از نظر ابعاد، این خودرو بسیار مشابه با تویوتا کرولا و هوندا سیویک است.

بررسی طراحی داخلی و امکانات آریزو ۶

درون خودرو سبک جدید طراحی چری دیده می شود. ترکیب قطعات در داخل این خودرو به مراتب از خودرویی مثل آریزو ۵ جذاب تر است و چری به خوبی این قسمت را ارتقا داده است. نکته مثبتی که در مورد آریزو ۶ وجود دارد فضای کافی در قسمت جلو و عقب است. صفحه نمایشی در وسط، سیستم اطلاعات و سرگرمی را در دسترس قرار می دهد و صفحه نمایش نیمه دیجیتال در جلوآمپر، اطلاعات خودرو و سفر را نمایش می دهد. نسبت به سایر خودروهای چینی چری آریزو ۵ را باید یک سدان پرآپشن دانست. البته این خودرو در نسخه کامل، که در چین به فروش می رسد، امکانات بیش تری دارد.

چری آریزو ۶ که در ایران به فروش می رسد امکانات و آپشن های زیر را دارد:

فرمان کمکی برقی
رینگ های ۱۷ اینچی آلیاژی
شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای
ترمز پارک برقی
اتوهلد
سیستم کنترل پایداری و هرزگردی
حالت رانندگی اسپرت و عادی
دریچه هوای صورت برای سرنشینان عقب
سیستم تهویه دستی الکتریکی و لمسی
تریم داخلی چرم ( صندلی، فرمان، داشبورد )
سنسور باد لاستیک
دوربین ۳۶۰ درجه
استارت دکمه ای
کروزکنترل
آینه های کناری تاشو برقی با گرم کن
نورپردازی کابین
صندلی راننده ۶ جهته دستی
سانروف
سنسور پارک عقب
سنسور نور
سامانه رهیاب ماهواره ای
چراغ روز
نمایشگر ۹ اینچی با حافظه داخلی
بلوتوث و اتصال مستقیم به تلفن های هوشمند
۴ بلندگو و ۲ تیوتر و ۱ ساب ووفر
استارت دکمه ای
روشن شدن خودرو از روی ریموت
نمایشگر پشت آمپر دیجیتال و آنالوگ و…
چری آریزو 6

بررسی پیشرانه و عملکرد فنی چری آریزو ۶

چری آریزو ۶ با پیشرانه های متفاوت در بازار چین و بازارهای بین المللی به فروش می رسد. پیشرانه ای که در ایران زیر کاپوت این خودرو قرار دارد، موتور۱٫۵ لیتر توربو است که توان تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. پیشرانه ۱٫۵ لیتر تنفس طبیعی هم برای این خودرو در بازار چین قابل سفارش است که خروجی ۱۱۶ اسب بخار را دارد. موتور ۱٫۵ لیتری توربوی دیگری هم با خروجی ۱۵۶ اسب بخار برای آریزو ۶ در بازارهای دیگر قابل سفارش است. سال گذشته نسخه پرو آریزو ۶ هم معرفی شد که موتور ۱٫۶ لیتری توربوشارژ داشت و خروجی ۱۹۴ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر را ارائه می دهد. قدرت تمام پیشرانه های ذکرشده از طریق جعبه دنده دستی یا CVT به چرخ های جلو منتقل می شود. اما بیایید به موتور آریزو ۶ در بازار ایران بپردازیم؛ قدرت پیشرانه در این نسخه از طریق جعبه دنده CVT به چرخ های جلو منتقل می شود. این خودرو در ۹٫۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد و نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت را داراست. با این که همچنان چری برای آریزو ۶ مانند بسیاری از محصولات خود جعبه دندهCVT  را انتخاب کرده است، اما مهندسان این کمپانی چینی می گویند که سیستم انتقال قدرت آریزو ۶ به روزتر از آریزو ۵ است و در حالت تیپ ترونیک یا تعویض دنده مصنوعی می تواند یک جعبه دنده اتوماتیک ۹ سرعته باشد. نکته مهم در مورد این جعبه دنده این است که در زمان رونمایی از این سیستم انتقال قدرت، به دلیل به روز بودن و کیفیت این سیستم در کمپانی چری، جعبه دنده CVT آریزو ۶ در فهرست ۱۰ جعبه دنده برتر آن زمان در بازار چین شناخته شد. چری آریزو ۶ به استاندارد آلایندگی یورو ۵ مجهز است و در بررسی های انجام شده می تواند مصرف سوخت ترکیبی ۶٫۹ لیتر را داشته باشد.

چری آریزو 6

بررسی عملکرد فروش آریزو ۶ در چین و وضعیت این خودرو در بازار ایران

فروش چری آریزو ۶، یا آریزو GX، در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۸ آغاز شد و فروش نسبتاً خوبی را داشت. در سال ۲۰۱۹ انتظار می رفت فروش بالاتری را از این خودرو داشته باشیم، اما تنها در ۲ ماه پایانی سال فروش بالا را از این خودرو دیدیم و این باعث شد این خودرو در کلاس خود رتبه ۸۸ را در سال ۲۰۱۹ در زمینه فروش داشته باشد. آن چه در آمار فروش اواخر سال ۲۰۱۹ دیده می شد نشان می داد که این خودرو احتمالاً در سال ۲۰۲۰ فروش بالایی را داشته باشد و حالا که نیمی از ۲۰۲۰ را پشت سر گذاشته ایم، با وجود همه گیری ویروس کرونا این خودرو فروش بهتری را نسبت به سال های قبل داشته و به نظر می رسد بازار چین اعتماد بیش تری را به این خودرو نشان می دهد. چری از جمله کمپانی های چین است که بازار خوبی در کشورهای آمریکای جنوبی، روسیه و غرب آسیا دارد. با بررسی مقاله های مرتبط با این خودرو متوجه می شویم که چری آریزو ۶ در بازارهای روسیه، مالزی، عمان و برخی کشورهای آمریکای لاتین حضور دارد و مقاله های تست و بررسی این خودرو ارزیابی های نسبتاً مثبتی را ارائه می دهند.

در بازار ایران این خودرو قیمت کارخانه ۵۵۰ میلیون تومان را دارد، در حالی که، بازار هنوز به این افزایش قیمت واکنشی نشان نداده است و این خودرو زیر ۵۰۰ میلیون تومان معامله می شود. با توجه به قیمت و کلاس، رقبای این خودرو در بازار ایران مزدا ۳، کیا سراتو سایپا و هیوندای الانترا هستند. با این که رقبای این خودرو، ژاپنی و کره ای هستند اما میزان آپشن های این خودرو و مدرن بودن آن از نظر سال معرفی، شاید بتواند مشتریان را برای خرید این خودرو ترغیب کند. با توجه به افزایش قیمت پی دی پی در ایران، احتمالاً «مدیران خودرو» و چری به آن چه برای فروش این خودرو هدف گذاری کرده بودند نرسیده اند، اما باید دید در بلندمدت و ثبات قیمتی در بازار ایران، این خودرو تا چه میزان می تواند موفق عمل کند.

چری آریزو ۶ براساس چه پلتفرمی ساخته شده است؟

آریزو ۶ بر مبنای پلتفرم M1X ساخته شده است و از نظر طراحی، عملکرد و تکنولوژی در رده بالایی نسبت به دیگر محصولات چری قرار می گیرد. پلتفرم ذکرشده یکی از نقاط قوت این خودرو محسوب می شود، چراکه این پلتفرم حاصل همکاری مشترک کمپانی چری و جگوار – لندروور است.

پیشرانه چری آریزو ۶ در بازار ایران چه خصوصیاتی دارد؟

موتور۱٫۵ لیتر توربو است که توان تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت پیشرانه در این نسخه از طریق جعبه دنده CVT به چرخ های جلو منتقل می شود.

چری آریزو ۶ ایران چه امکانات و آپشن هایی را دارد؟

فرمان کمکی برقی، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل پایداری و هرزگردی، حالت رانندگی اسپرت و عادی، دریچه هوای صورت برای سرنشینان عقب، سیستم تهویه دستی الکتریکی و لمسی، تریم داخلی چرم ( صندلی، فرمان، داشبورد)، سنسور باد لاستیک، دوربین ۳۶۰ درجه، کروزکنترل، نورپردازی کابین، صندلی راننده ۶ جهته دستی، سانروف و…

پایگاه خبری اسب بخار

محمدرضا پاداش

عکس ها: عرفان حمیدی

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.