ویدیو و متن تست و بررسی تویوتا پریوس

تویوتا پریوس 2016

در قسمت سوم فصل ششم «اسب بخار»، پرفروش ترین خودروی هیبریدی (Hybrid) دنیا به این برنامه آمد. «تویوتا پریوس» به عنوان یکی از سوژه های قسمت سوم فصل جدید اسب بخار، موتور تست و بررسی قرار گرفت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

تویوتا پریوس به صورت رسمی با نسل سوم خود به بازار ایران آمد و در حال حاضر نسخه های کارکرده مدل ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ آن در بازار آزاد یافت می شود. البته که تعداد محدودی از نسل دوم این خودروی دوگانه برقی-بنزینی هم وارد کشور شده و بخش عمده آن در اختیار ناوگان تاکسیرانی خصوصی قرار دارد.

حال پس از ویدیوی تست و بررسی «هیوندای سوناتا LF هیبریدی ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸» نوبت به آن رسیده تا خودرویی هیبریدی با اصالت ژاپنی به برنامه اسب بخار بیاید. برای همین در سومین قسمت از فصل ششم این برنامه، تویوتا پریوس در بخش تست و بررسی ها حاضر شده است. برای تماشای تست و بررسی کامل این خودرو، می توانید بازه زمانی ۱۷:۱۰ تا ۴۵:۳۸ ویدیوی زیر را تماشا کنید:

معرفی تویوتا پریوس:

شرکت «ایرتویا» به عنوان فروش و خدمات پس از فروش رسمی تویوتا و لکسوس در ایران، اولین خودروهای هیبریدی هر کلاس را به بازار ایران معرفی کرده است. CT200h، لکسوس NX300h و تویوتا کمری هیبریدی جز خودروهایی هستند که هم در کلاس خود محبوب ظاهر شده اند و از طرفی توانسته اند نظر بخش خوبی از بازار را به سمت خود بکشانند. بعد از عرضه موفقیت آمیز این خودروها در بازار ایران، در سال ۱۳۹۵ زمان آن رسیده بود که مشهورترین خودرو هیبریدی دنیا به بازار ایران بیاید و این ایرتویا و تویوتا باشند که دوباره یکی از بهترین خودروهای دوگانه سوز برق و بنزین جهان را به جاده های کشور بفرستند. تویوتا پریوس خودرویی هیبریدی است که به پیشرانه ۱٫۸ لیتری بنزینی مجهز است و یک پیشرانه برقی هم به عنوان نیروی دوم در این خودرو حضور دارد. وقتی به کاتالوگ پریویس نگاه می اندازید، پریوس در زمان استفاده ترکیبی تنها ۱۲۲ اسب بخار قدرت تولید می کند. ولی مسئله اینجاست؛ در معرفی خودروهای هیبریدی، قدرتی ملاک قرار می گیرد که در زمان کارکرد دو پیشرانه محاسبه می شود. به عبارت ساده اگر فقط توان نیروی بنزینی و الکتریکی را با هم جمع کنیم، به عددی بیشتر از ۱۲۲ اسب بخار می رسیم. پریوس خودرویی است که هم می تواند با پیشرانه الکتریکی به تنهایی کار کند و هم با پیشرانه بنزینی. در کنار کار کردن مستقل این دو محرک، می توانند در کنار هم ترکیب شوند و قدرت بهتری را در انتخاب راننده قرار دهند. یکی از ویژگی های فنی تویوتا پریوس، استفاده از چرخه «اتکینسون» در پیشرانه بنزینی آن است.

وقتی می خواهید پریوس را روشن کنید، دکمه استارتی به شکل خودروهای بنزینی در آن وجود ندارد و روشن شدن آن با علامت پاور مشخص شده است. اگر شارژ باتری های پریوس به اندازه کافی باشد، وقتی خودرو را در حالت D قرار می دهید، شروع به حرکت می کند. اگر هم که نیروی لازم برای حرکت دادن خودرو در باتری ها هنوز موجود نباشد، پیشرانه بنزینی روشن می شود و با قوای آن پریوس حرکت می کند. در حین حرکت و کار کردن موتور بنزینی هم، باتری های خودرو شارژ می شوند. باید به این نکته اشاره کرد که در حالت عادی و استاندارد پریوس، نمی توان این خودرو را با برق شهری شارژ کرد. با این سبک از فعالیت سیستم های فنی تویوتا پریوس، شاهد آن هستیم که این سدان نه چندان بزرگ می تواند در بهترین حالت مصرف سوخت کمی داشته باشد و گاهی عدد کمتر از ۳٫۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را نشان دهد. باید توجه داشته باشید که خودروهای هیبریدی به خاطر فعالیت بیشتر موتور بنزینی شان در مصارف جاده ای، شاید مصرف سوخت بیشتری را نسبت به رانندگی در شهر داشته باشند.. ولی در جمع بندی کلی می توان گفت که پریوس به صورت کلی در مصارف شهری و جاده ای در اکثر مواقع کمتر از ۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را می سوزاند. همین مسئله نشان می دهد که در بازار امروز کشور، پریوس به عنوان یکی از پاک ترین خودروهای بازار کشور شناخته می شود.

تویوتا پریوس 2016

پشت فرمان تویوتا پریوس:

زمان آن رسیده بود که تویوتا پریوس را برای تست و بررسی به خیابان های تهران ببریم.
ابتدا با پریوس رانندگی آرامی را تجربه کردیم و عملکرد گیربکس ECVT بررسی نمودیم.. گیربکس این خودرو همان گیربکس پیوسته CVT است که قابلیت تبدیل نیروی معکوس چرخ های جلو را به انرژی الکتریکی برای ذخیره در باتری ها دارد. عملکرد این گیربکس ECVT را می توان مانند تمام جعبه های انتقال قدرت پیوسته خودروهای ژاپنی دانست که بی سر و صدا هستند و کمترین امواج مزاحم را به داخل کابین می فرستند. از طرفی عایق بندی موتور و کابین خودرو به شکلی انجام شده تا کمترین صدای ممکن از پیشرانه های خودرو به داخل کابین نفوذ کند. در این بخش می توان گفت که پریوس یک خودرو سدان کم صداست و تا حد زیادی می تواند آرامش را برای یک خانواده چهار نفره تامین کند. البته که این بی سر و صدایی باعث شده تا برخی مالکان تویوتا پریوس نسبت به شنیدن برخی صداهای معمول در خودرویشان حساس شوند. به عنوان مثال صدای پیچش سازه خودرو در رمپ های چرخشی پارکینگ ها و یا صدای سیستم ترمز گاهی باعث شده تا مالکان خودروی پریوس، احتمال خرابی را به نمایندگی ها و تعمیرگاه ها گزارش دهند. فضای عقب این خودرو به سبکی است که اصول طراحی یک خودرو چهار نفره را نشان می دهد. با اینکه می توان در ردیف عقب پریوس سه نفر بنشینند، ولی نمی توان در یک سفر طولانی این شرایط را تحمل کرد و بهتر است که پریوس را خودرو راحت چهار نفره بدانیم.

حال زمان آن فرا رسیده بود که قدرت ترمزها را مورد بررسی قرار دهیم. سیستم ترمز تویوتا پریوس از نوع برقی است و ساختار تمام الکتریکی در آن دیده می شود. به همین دلیل شاهد هستیم که عملکرد سامانه نگهدارنده خودرو به بهترین شکل کار می کند و در واقع، بهترین سیستم ترمز را میان خودروهای ۴ نفره متوسط در بازار ایران دارد.
در بحث سواری این خودروی هیبریدی هم باید گفت که در کنار کم سر و صدا بودن پریوس، تقریبا سواری نرمی را هم در این محصول ژاپنی تجربه می کنیم. در بخش جلو و عقب خودرو صندلی ها و فضای سرنشین به نسبت خوب و مناسب طراحی شده و از سویی عملکرد سیستم تعلیق در دست اندازها خوب و قابل قبول است. البته که به خاطر ساختار ساده سیستم تعلیق پریوس در بخش عقب، نباید توقع پایداری فوق العاده ای را از این خودرو داشت. به عبارت ساده تر هندلینگ و فرمان پذیری پریوس نسبت به خودروهایی مانند مزدا ۳ و میتسوبیشی لنسر ضعیف تر است. البته این به معنای بد بودن فرمان پذیری تویوتا پریوس نیست و تنها باید بدانیم که این خودروی هیبریدی، نمی تواند مانند رقبای بنزینی خود در ایران، چسبندگی به زمین را به سرنشینان القا کند.
در بخش هایی از رانندگی با پریوس سیستم تهویه آن را مورد بررسی قرار دادیم. می توان گفت که پریوس به عنوان یک خودرو دوستار محیط زیست، باز اصالت ژاپنی خود را فراموش نکرده است و همچنان با کولر قوی به استقبال مشتریان ایرانی آمده است. با اینکه سیستم تهویه پریوس، تک کاناله اتوماتیک است، ولی شما می توانید از روی بخش تنظیمات نمایشگر، فعالیت آن را کنترل کنید تا تنها پخش باد را در یک نقطه به صورت اتوماتیک تنظیم کنید.

تویوتا پریوس 2016

نتیجه گیری در مورد تویوتا پریوس:

در بخش شرح بررسی تئوری پریوس، می توان به طراحی آن اشاره کرد. این خودرو در تمام دوره های زمانی طراحی خاص را برای خود انتخاب کرده است و تا حدی متفاوت و متمایز بوده است. همین نوع طراحی باعث شده تا بسیاری از مشتریان خودروهای خارجی به سراغ این خودرو ژاپنی نروند. از سویی برخی افراد که طراحی های خاص را می پسندند، زیبایی این خودروی هیبریدی را تایید می کنند. این سبک طراحی بیشتر به دنبال حفظ بهترین آیرودینامیک برای خودرو بوده است که امروز می بینم چنین اتفاقی برای آن افتاده است. البته که با توجه به آمار فروش این خودرو در بازار جهانی و ایران، می توان فهمید که آدم های زیادی طراحی پریوس را قبول کرده اند و برخی هم آن را دوست دارند. در بخش طراحی داخلی، پریوس به مراتب عادی تر از ظاهر از بیرونی آن است. با اینکه طراحی داشبورد و کنسول میانی با بسیاری از خودروها متفاوت است، ولی می توان گفت که پریوس در بخش داخل خودرو قابل تحملتر است. جایگیری دکمه به خوبی انجام شده و درون پریوس برای استفاده از امکانات گیج نمی شود.
تویوتا به پریوس به عنوان یک خودرو هیبریدی، امکانات خوب و کاربردی دارد. به عنوان مثال وجود ۷ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سامانه ورود به خودرو بدون کلید، رادار نقطه کور، دوربین عقب، سیستم صوتی و تصویری JBL، قابلیت شارژ بی سیم گوشی تلفن همراه، کروزکنترل، سیستم تهویه اتوماتیک، هدآپ، سنسور نور و باران، تنظیم گودی کمر برقی راننده و… از جمله امکانات پریوس به حساب می آید. البته که در بازار ایران نسخه های فول تر پریوس هم قابل خریداری هستند. نمونه هایی که دارای رادار خطی، سیستم پیشگیری از تصادف، کروز کنترل هوشمند و سانروف هستند.

با این حال باید دقت کرد که به خاطر ممنوعیت واردات خودرو، تویوتا پریوس با مدل سال جاری میلادی در بازار یافت نمی شود و این یعنی، حداقل عمر پریوس های موجود در ایران دو سال است. همین مسئله کافی است که در خرید پریوس های کارکرده دقت کنید و حتماً پیش از قطعی کردن معامله، سیستم هیبرید و باتری های این خودروی ژاپنی را در مراکز تخصصی خودروهای هیبریدی بررسی کنید.

پایگاه خبری اسب بخار

عکس ها: عرفان حمیدی

۱ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.