تجربه رانندگی با پورشه کاین نسل اول

پورشه کاین 2010

با نگاهی به تاریخچه فعالیت خودروسازان بزرگ جهانی درمی یابیم که بسیاری از آن ها در برهه هایی از زمان برای پیشی گرفتن از یکدیگر، برای سهم خواهی بیش تر از بازار، دست به اقدامات نه چندان منطقی زده و به اصطلاح ریسک و خطرپذیری کرده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

«پورشه» نیز یکی از همان خودروسازانی است که در اوایل سال ۲۰۰۲ با اعلام خبر تولید نخستین محصول شاسی بلند خود، هواداران و فعالان این حوزه را با شوک جدی همراه کرد. زیرا تا پیش از این، سابقه این خودروساز آلمانی در زمینه تولید خودروهای اسپرت بسیار درخشان بود، اما پس از اعلام این خبر بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که پورشه با تولید نخستین شاسی بلند خود متحمل ضررهای بسیاری خواهد شد.

پورشه کاین 2010

سرانجام در سال ۲۰۰۳ نخستین شاسی بلند پورشه با نام «کاین» راهی بازار جهانی شد و برخلاف انتظار، موفقیت های بسیاری را کسب کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی ویژگی ها و معایب این شاسی بلند لوکس آلمانی بپردازیم.

نگاهی به تاریخچه

پورشه کاین 2010

همان طور که گفته شد کمپانی پورشه به تولید خودروهای اسپرتی نظیر مدل ۹۱۱ شهرت دارد، به همین دلیل کم تر کسی فکرش را می کرد که پورشه بتواند با تولید یک خودروی شاسی بلند نیز افتخارات دیگری را به کارنامه خود بیافزاید. اما مدیران و مهندسان فنی پورشه با طراحی و تولید کاین، در سال ۲۰۰۳، ثابت کردند که دانش مهندسی و فنی آن ها می تواند معادلات بازار خودروهای اسپرت را برهم بزند.

پورشه کاین 2010

به همین دلیل این خودرو توانست چندین سال متوالی رکورددار فروش محصولات پورشه باشد. نسل اول کاین از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۰ روی خط تولید این کمپانی قرار داشت، اما مهندسان پورشه در سال ۲۰۰۷ تصمیم گرفتند شاسی بلند محبوب خود را با اعمال تغییراتی نه چندان مطرح روانه بازار کنند. به همین منظور در پایان سال شاهد عرضه نسخه فیس لیفت کاین به بازار بودیم. پس از آن، از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ نیز نسل دوم کاین توانست ادامه  دهنده راه پر از موفقیت نسل قبلی خود باشد. این نسل نیز طی سال های عرضه یک بار دستخوش تغییر شد و با فیس لیفتی جزئی راهی بازار شد. در نهایت نیز از سال ۲۰۱۸ سومین نسل از این شاسی بلند محبوب آلمانی به بازار عرضه شد تا بار دیگر شاهد رقابتی نزدیک میان شاسی بلند لوکس اروپایی در بازار جهانی باشیم.

پورشه کاین 2010

اما نکته جذاب این است که اولین بار پورشه کاین در سال ۲۰۰۹ توانست به صورت رسمی پا به بازار خودروهای وارداتی لوکس ایران بگذارد. در آن زمان به دلیل عدم وجود محدودیت و ممنوعیت واردات خودرو، شاهد ورود برندهای لوکس اروپایی نظیر پورشه، مازراتی، ب ام و و مرسدس بنز به کشور بودیم.

پورشه کاین 2010

گفتنی است نمونه های واردشده به کشور از نوع فیس لیفت شده نسل اول بودند که، به دلیل دارا بودن مشخصات و ویژگی های فنی خیره کننده، با استقبال بسیار خوبی از سوی مصرف کنندگان ایرانی همراه شدند. پس از آن نیز شاهد راه یابی نسل دوم کاین به بازار ایران بودیم که باز هم، به عنوان شاسی بلندی محبوب، توانست در بازار ایران ظاهر شود. اما متأسفانه حضور این خودرو در بازار ایران تا سال ۲۰۱۳ بیش تر دوام نیاورد و به دلیل تصویب قوانین جدید گمرکی در سال ۲۰۱۴، مبنی بر منع ورود خودروهای بیش از ۲۵۰۰ سی سی به کشور، پورشه کاین به یکی از خودروهای لوکسی تبدیل شد که دیگر امکان ورودش به کشور وجود نداشت.

اسپرت، جذاب و باپرستیژ

پورشه کاین 2010

یکی از دشوارترین بخش ها در طراحی و توسعه یک محصول شاسی بلند اسپرت، طراحی نمای بیرونی خودروست که بتواند هماهنگی لازم میان ظاهر و باطن خودرو را ایجاد کند. این دشواری زمانی بیش تر نمود پیدا می کند که مدل های محبوب و موفقی نظیر پورشه ۹۱۱ توقع مخاطبان را تا سرحد انتظار بالا برده باشد. اما طراحان پورشه در سال ۲۰۰۲ نشان دادند که می توانند به خوبی از پس چالش های این چنینی برآیند و محصولی اسپرت اما شاسی بلند را روانه بازار کنند.

پورشه کاین 2010

نکته جالب توجه در طراحی نمای خارجی کاین، حفظ اصالتی است که به خوبی در جای جای بدنه می توان ردپایی از آن را مشاهده کرد. از سویی، سادگی در تمامی بخش های چهره این خودرو موج می زند که همین موضوع باعث شده جذابیت های بصری آن دوچندان شود.

در نمای جلوی کاین نسل اول، چراغ هایی شبیه به مدل ۹۱۱ را می بینیم که به خوبی یادآور ویژگی های اسپرت این محصول دوست داشتنی است. سپر بزرگ با دریچه های ورودی هوای متعدد در قسمت زیرین از ویژگی های بارزی است که افزون بر ایجاد چهره ای اسپرت و خشن، زاویه ورود مناسبی را برای رانندگی خارج از جاده نیز فراهم ساخته است.

پورشه کاین 2010

در نمای کناری نیز می توان همان سادگی طراحی را به وضوح مشاهده کرد که با به کارگیری پانل های تخت و بدون زوایه برای درها ظاهری باابهت و زیبا را به وجود آورده است. نکته جالب توجه در این قسمت، وجود چراغ راهنما روی سپر جلوست که بخشی از آن درون گلگیر خودرو نمایان شده است. این چراغ هنگام روشن شدن راهنما می تواند به خودروهای کناری گوشزد کند پورشه کاین قصد تغییر مسیر دارد. این ویژگی یکی از نکاتی بود که در آن زمان توجه بسیاری از علاقه مندان را به خود جلب کرده بود. استفاده از قطعات آلومینیومی در نمای ظاهری نظیر ستون های میانی، زه دور شیشه ها و روف رک های نصب شده روی سقف، ظاهری اسپرت و جذاب به این شاسی بلند بخشیده اند.

پورشه کاین 2010

نمای عقب کاین نیز، مانند سایر قسمت ها، بسیار ساده و بی آلایش بوده، اما به کارگیری المان های اسپرت و جذاب نظیر دو خروجی اگزوز در دو طرف سپر، چراغ های LED و اسپویلر نصب شده بالای شیشه  عقب، سبب شده چهره ای جذاب و گیرا داشته باشد. نکته جالب توجه در این قسمت، سپر کوتاهی است که زاویه خروج یا به اصطلاح زاویه فرار مناسبی را برای رانندگی خارج از جاده فراهم ساخته است.

کیفیت، زیبایی و اصالت

پورشه کاین 2010

با باز کردن درهای پورشه کاین و ورود به فضای داخل کابین، با حجم انبوهی از متریال باکیفیت و مرغوب مواجه می شویم که توجه را در همان نگاه نخست به خود جلب می کند. ترکیب رنگ بندی چرم کِرِم و تریم چوبی در کابین این خودرو به خوبی فضایی لوکس را پدید آورده است. با نشستن روی صندلی های این خودرو ممکن است به دلیل سفت بودن فوم به کاررفته در آن ها در ابتدا کمی دچار تردید شوید. اما واقعیت این است که کاین به دلیل ماهیت اسپرتی که دارد، نیازمند صندلی های اسپرت و سفتی است که بتواند بدن را در شرایط گوناگون به خوبی دربر بگیرد.

پورشه کاین 2010

فرم کلی داشبورد نیز به تبعیت از سایر مدل های پورشه دارای طرحی اسپرت بوده که می تواند توجه سرنشینان را به خود جلب کند. وجود انبوهی از کلیدهای کنترلی در کنسول میانی این خودرو می تواند موجب سردرگمی راننده و سرنشینان شود، اما باید گفت که پس از گذشت زمانی کوتاه، استفاده و کاربری آن ها برای راننده آسان می شود. به عبارت دیگر، می توان گفت در فرآیند طراحی کابین این خودرو، کاربری آسان در دستور کار طراحان قرار داشته است.

پورشه کاین 2010

همچنین غربیلک فرمان این خودرو دارای طرحی متفاوت است که با قرارگیری در کنار نمایشگرهای سرعت، دور موتور و سایر اطلاعات مربوط به قوای محرکه خودرو، طرحی اسپرت و مهیج را به وجود آورده اند. لازم به ذکر است که فضای کلی کابین پورشه کاین بسیار بزرگ و مناسب برای خانواده هاست، زیرا فاصله بین دو محور ۲۸۵۵ میلی متری این خودرو باعث شده فضای پای مناسبی برای سرنشینان جلو و عقب فراهم شود. از سویی، ارتفاع مناسب سقف در این خودرو یکی دیگر از مواردی است که باعث می شود افراد قدبلند نیز به راحتی در قسمت عقب کابین بنشینند.

امکانات رفاهی و آپشن ها

پورشه کاین 2010

از آن جایی که پورشه کاین به عنوان یک محصول لوکس و اسپرت پا به بازار خودروهای شاسی بلند گذاشته است، داشتن فهرست بلندبالایی از امکانات رفاهی چندان دور از انتظار نیست. به همین دلیل اگر بخواهیم امکانات و آپشن های این خودرو را معرفی کنیم، باید به مواردی از قبیل تنظیم برقی صندلی های جلو با حافظه، گرم کن و تهویه صندلی های جلو، گرم کن صندلی های عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دونقطه ای با قابلیت تنظیمات مجزا برای ردیف عقب، نمایشگر و نویگیشن، سیستم صوتی BOSE، تلویزیون دیجیتال، قابلیت اتصال USB و AUX، مانیتور و تجهیزات چندرسانه ای برای سرنشینان عقب، پرده برقی شیشه های کناری عقب، شیشه های دودی عقب، سقف پانورامیک، سنسور نور و باران، قابلیت تنظیم ارتفاع، درِ صندوق عقب برقی، دوربین دید عقب و سنسورهای پارک در جلو و عقب خودرو اشاره کرد. همچنین از تجهیزات ایمنی این خودرو می توان به ۸ کیسه هوای راننده، سرنشین جلو، کناری و پرده ای، سیستم ترمز و پایداری ABS و PSM اشاره کرد. لازم به توضیح است که این شاسی بلند لوکس آلمانی در تست های ایمنی مؤسسه یوروانکپ موفق به کسب پنج ستاره ایمنی شده است.

ویژگی های فنی پیشرانه

پورشه کاین 2010

کمپانی پورشه پس از توقف تولید مدل ۹۲۸ با پیشرانه ۸ سیلندر، نخستین بار برای کاین از یک موتور ۸ سیلندر استفاده کرد. به همین دلیل نمونه های قدرتمند این خودرو در آن  سال ها لقب سریع ترین شاسی بلند جهان را از آن خود کردند. اما نسخه پایه این شاسی بلند لوکس آلمانی از یک پیشرانه ۶ سیلندر تنفس طبیعی بهره می گرفت که با حجم دقیق ۳۵۹۸ سی سی قادر به تولید نیرویی معادل ۲۹۰ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۳۸۵ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه بود. جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی دنده ها، یا همان تیپ ترونیک، نیز وظیفه انتقال نیروی تولیدشده موتور به هر چهار چرخ خودرو را برعهده دارد.

پورشه کاین 2010

در این خودرو، به صورت استاندارد، نیروی توزیع شده بین دو محور به این صورت بوده که ۶۲ درصد نیرو به محور عقب و ۳۸ درصد به محور جلو منتقل می شود، اما این توزیع نیرو بسته به شرایط محیطی و سرعت خودرو قابل تغییر است. به عنوان مثال، در سرعت های بیش از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، انتقال نیرو به صورت دو سوم از عقب به جلو قابل تغییر است. طبق اعلام کمپانی، شتاب صفر تا صد نسخه ۶ سیلندر پورشه کاین، با وزن تقریبی ۲٫۲ تنی، ۸٫۱ ثانیه است که این عدد با توجه به شرایط آب وهوایی، کیفیت سوخت و سایر عوامل تأثیرگذار قابل تغییر است.

پورشه کاین 2010

جالب است بدانید که پورشه کاین نسل اول تنها با همان پیشرانه ۶ سیلندر به بازار ایران وارد شد. اما نسل بعدی این خودرو با چهره ای دگرگون شده با چهار تیپ مختلف شامل معمولی V6، S، TURBO و TURBO S به بازار راه پیدا کرد.

تجربه رانندگی

پورشه کاین 2010

با نشستن پشت فرمان پورشه کاین می توان به خوبی متوجه ذات اسپرت این شاسی بلند شد، زیرا فرم صندلی ها، طراحی داشبورد و نحوه قرارگیری کنسول و ادوات کنترلی به گونه ای است که انگار پشت فرمان یک خودروی کوپه اسپرت نشسته اید. برای روشن کردن پیشرانه پورشه کاین باید به رسم دیرینه این کمپانی، ریموت را در سمت چپ داشبورد در قسمت زیرین فرمان قرار داده و با نگه داشتن پدال ترمز اقدام به استارت زدن پیشرانه کرد.

پورشه کاین 2010

با روشن شدن موتور صدای غرشی جذاب به گوش می رسد که نوید خودرویی سرحال و بانشاط را به راننده و سرنشینان می دهد. با شروع حرکت و فشردن پدال گاز شتاب مناسبی را احساس خواهید کرد. باید این نکته را در نظر داشته باشید که کاین ۶ سیلندر آن طور که انتظار می رود خودروی تند و تیزی در شروع حرکت نیست، اما به محض بالا رفتن دور موتور شاهد شتاب گیری قابل توجهی هستیم. به عبارت دیگر شتاب ثانویه این خودرو بسیار چشمگیرتر از شتاب اولیه آن است و کاین خودروی چابک در رولینگ به شمار می رود.

پورشه کاین 2010

از دیگر نکات برجسته در این خودرو عملکرد دقیق و هوشمند جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیکی است که از طریق اهرم تعویض دنده و همچنین دکمه های مثبت و منفی تعبیه شده روی غربیلک فرمان، قابلیت تعویض دستی دنده ها را در اختیار راننده می گذارد. گوش به فرمانی این جعبه دنده در سرعت های بالا باعث می شود به محض این که راننده اقدام به کاهش دنده ها کند، فرمان اجرا شده و با فشردن بیش تر پدال گاز عقربه سرعت سنج اعداد را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد.

پورشه کاین 2010

عملکرد سیستم تعلیق را می توان یکی از معایب این خودرو دانست. البته نه به این معنا که سیستم تعلیق دچار نقص یا ایرادی باشد، بلکه به دلیل ماهیت اسپرتی که دارد، کوچک ترین ضربه های ناشی از ناهمواری سطح مسیر را به اتاق انتقال می دهد. این موضوع زمانی نمود پیدا می کند که حالت رانندگی روی مودِ اسپرت تنظیم شده باشد. اما نباید از پایداری و چسبندگی فوق العاده این خودرو هم به سادگی گذشت، زیرا این موضوع باعث شده رانندگی شاداب و سرزنده ای مانند یک خودروی کوپه اسپرت را با کاین تجربه کرد. با این تفاوت که فضای خیلی بیش تر کابین، راحتی بیش تر و تعداد سرنشین بیش تری را می توانید به همراه داشته باشید و این دقیقاً همان چیزی است که مهندسان طراحی پورشه به دنبالش بوده اند.

نتیجه گیری

پورشه کاین نسل اول خودرویی است که همچنان قابلیت جلب توجه در خیابان ها را دارد، زیرا به دلیل طراحی ساده و کلاسیکی که دارد، به قول معروف از مد نیافتاده و می تواند مورد توجه قرار بگیرد. درحال حاضر، می توان با بودجه ای حدود یک میلیارد تا یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان یک دستگاه پورشه کاین مدل ۲۰۰۹ تا آخر ۲۰۱۰ را خریداری کرد. این در حالی است که با این مبلغ می توان کراس اووری کره ای، ژاپنی و یا حتا فرانسوی را به صورت صفر کیلومتر خریداری کرد، اما طبیعتاً عملکرد و پرفورمنس پورشه کاین را نمی توانند به شما ارائه کنند. البته این نکته را هم باید مدنظر داشته باشید که هزینه نگهداری پورشه کاین به مراتب بالاتر از سایر خودروهای صفر کیلومتر هم قیمت است. از سویی، موضوع تأمین قطعات یدکی این خودرو نیز می تواند در برخی مواقع دردسرهایی را برای مالک به همراه داشته باشد. با این وجود، در صورت یافتن نمونه ای سالم و کم کارکرد، انتخاب پورشه کاین می تواند معقول و منطقی به نظر برسد.

پورشه کاین 2010

پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.