مرسدس بنز ویژن EQXX به عنوان یک طرح مفهومی از راه رسید

مرسدس ویژن EQXX به عنوان یک طرح مفهومی از راه رسید
مرسدس ویژن EQXX به عنوان یک طرح مفهومی از راه رسید

مرسدس بنز ویژن EQXX جدیدترین محصول کمپانی بنز است که به عنوان یک کانسپت یا طرح مفهومی معرفی شده و مشخصات جالبی در ظاهر و از لحاظ فنی ارائه می دهد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

بعد از انتشار تیزرهای متعدد از کانسپت جدید مرسدس بنز، بالاخره این خودرو از راه رسید و مرسدس ویژن EQXX معرفی شد. خودرویی که به عنوان یک کانسپت یا یک طرح مفهومی معرفی شده اما خبر خوش این است که محصول تولیدی از این کانسپت به بازار خواهد آمد.

مشخصات باتری کانسپت مرسدس بنز ویژن EQXX

یکی از مهم ترین نکات در مورد این خودرو میزان پیمایش آن با هربار شارژ است که آن را از دیگر محصولات متمایز می کند. بر اساس اطلاعات منتشر شده از مرسدس بنز ویژن EQXX با هر بار شارژ این خودرو می توان مسافت ۱۰۰۰ کیلومتر را پیمود و این یعنی شما با یک بار شارژ این خودرو می توانید از برلین در آلمان تا پاریس در فرانسه سفر کنید. بر همین اساس مرسدس بنز ادعا می کند که یک راننده در بازار آمریکا با مصرف متوسط، تنها دوبار در ماه نیاز به شارژ این خودرو خواهد داشت.

مرسدس ویژن EQXX به عنوان یک طرح مفهومی از راه رسید
مرسدس ویژن EQXX به عنوان یک طرح مفهومی از راه رسید

اگرچه کمپانی هنوز میزان دقیق ظرفیت باتری مرسدس بنز ویژن EQXX را مشخص نکرده است امامی دانیم که ظرفیت باتریکمتر از ۱۰۰ کیلووات ساعت است. بر اساس آنچه مرسدس بنز با معرفی این کانسپت منتشر کشده، میزان حجم باتری ۵۰ درصد نسبت به آنچه در باتری های EQS دیده می شد کمتر است و مهم تر آنکه وزن باتری ها هم نسبت به EQS، سی درصد کمتر است و این یعنی یک پک باتری داریم که حداکثر ولتاژ ۹۰۰ ولت را دارد و جرم آن به همراه فریم تنها ۴۹۵ کیلوگرم است.

مشخصات فنی کانسپت مرسدس ویژن EQXX

مرسدس ویژن EQXX به عنوان یک طرح مفهومی از راه رسید
مرسدس ویژن EQXX به عنوان یک طرح مفهومی از راه رسید

قدرت این خودرو از طریق تک پیشرانه برقی تامین می شود که توان تولید نهایت قدرت ۲۰۱ اسب بخار را دارد. اما نکته مهم این است که مهندسی دقیق آلمانی در این خودرو باعث شده تا بهینه ترین حالت ممکن در انتقال قدرت را داشته باشیم و مرسدس بنز ادعا می کند ۹۵ درصد قدرت پیشرانه را در چرخ ها داشته باشیم. یک نوآوری دیگر در این خودرو داریم و آن هم بکار برن سلول های خورشیدی روی سقف برای تامین انرژی است. روی سقف کانسپت مرسدس ویژن EQXX صد و هفتده سلول خورشیدی را داریم که تامین انرژی سیستم های تهویه، چراغ ها و سیستم اطلاعات سرگرمی از طریق این پنل خورشیدی انجام می شود. انرژی دریافتی بوسیله این پنا در یک باتری (لیتیوم-آهن-فسفات) جداگانه ذخیره می شود و در شرایط ایده آل تنها با استفاده از این باتری می توان مسافت ۲۵ کیلومتر را پیمود.

طراحی کانسپت مرسدس ویژن EQXX

گرچه در تصاویر این خودرو پیدا نیست اما از نظر ابعاد با یک خودروی کامپکت طرف هستیم. طول این خودرو ۴۶۳ سانتیمتر و فاصله محوری آن ۲۸۰ سانتیمتر است. برای مقایسه ابعاد کافی است بدانید آخرین مدل مرسدس بنز C کلاس ۴۷۵ سانتی متر طول داست و فاصله محوری آن به ۲۸۶.۵۱ میلیمتر می رسید. پس مرسدس ویژن EQXX کمی کامپکت تر از C کلاس است. علاوه بر نکات ذکر شده، این کانسپت بر اساس استاندارد های خودروهای برقی بسیار سبک است و تنها ۱,۷۵۰ کیلوگرم جرم دارد.

مرسدس ویژن EQXX به عنوان یک طرح مفهومی از راه رسید
مرسدس ویژن EQXX به عنوان یک طرح مفهومی از راه رسید

نکته مهم در مورد طراحی بدنه مرسدس ویژن EQXX آیرودینامیک فوق العاده بدنه این خودرو است. به طوری که ضریب درگ در این خودرو به عدد ۰.۱۸ می رسد. در بدنه این خودرو شکل کلی قطره را می بینیم و همین باعث می شود شکاف هوا به راحتی ایجاد شود و تلفیق این نوع طراحی با ارتفاع پایین باعث می شود چسبندگی بی نظیری را در این خودرو داشته باشیم. طراحان مرسدس بنز با بکار گیری رینگ های مخصوص آیرودینامیک، اسپلیتر های مخصوص و طراحی خاص در ورودی های هوا این عملکرد عالی را برای بدنه رقم زده اند. قبل تر آن ها با معرفی EQS و EQE نشن دادند ال چه میزان در طراحی آیرودینامیک مستعد هستند و حالا این استعداد را در این کانسپت به اوج رسانده اند.

نکات جالب و جذاب دیگری هم در طراحی این خودرو می بینیم. برای مثال دریچه شبیه به جلو پنجره را در جلو داریم که در مواقع نیاز برای خنک کاری باز می شود و دیفیوزر باز شونده فعال را در عقب این خودرو داریم. لاستیک های مخصوص بریجستون در این خودرو بکار رفته که با محوریت آیرودینامیکی مخصوص به این خودرو طراحی شده است. در داخل کابین سبک کلی طراحی مرسدس بنز را می بینیم و مهم ترین نکته در مورد طراحی داخلی این است که متریال بکار رفته در داخل گیاهی است و در جهت حمایت از حیوانات از چرم حیوانی در این خودرو استفاده نشده است.

مرسدس ویژن EQXX به عنوان یک طرح مفهومی از راه رسید
مرسدس ویژن EQXX به عنوان یک طرح مفهومی از راه رسید

کمپانی مرسدس بنز هنوز اعلام نکرده که نسخه تولیدی مرسدس ویژن EQXX چه زمان به بازار می آید. اما این کانسپت بسیار نزدیک به تولید به نظر می رسد و قطعا بزودی نسخه تولیدی این خودرو را خواهیم دید.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار


پک باتری مرسدس ویژن EQXX چه مشخصاتی دارد؟

ظرفیت باتری کمتر از ۱۰۰ کیلووات ساعت است. بر اساس آنچه مرسدس بنز با معرفی این کانسپت منتشر کشده، میزان حجم باتری ۵۰ درصد نسبت به آنچه در باتری های EQS دیده می شد کمتر است و مهم تر آنکه وزن باتری ها هم نسبت به EQS، ۳۰ درصد کمتر است.

مرسدس ویژن EQXX چه مشخصات فنی ای دارد؟

قدرت این خودرو از طریق تک پیشرانه برقی تامین می شود که توان تولید نهایت قدرت ۲۰۱ اسب بخار را دارد. اما نکته مهم این است که مهندسی دقیق آلمانی در این خودرو باعث شده تا بهینه ترین حالت ممکن در انتقال قدرت را داشته باشیم و مرسدس بنز ادعا می کند ۹۵ درصد قدرت پیشرانه را در چرخ ها داشته باشیم.

مرسدس ویژن EQXX چه زمان به بازار می آید؟

کمپانی مرسدس بنز هنوز اعلام نکرده که نسخه تولیدی مرسدس ویژن EQXX چه زمان به بازار می آید اما این کانسپت بسیار نزدیک به تولید بنظر می رسد و قطعا بزودی نسخه تولیدی این خودرو را خواهیم دید.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.