مرسدس بنز EQG برترین آفرودر برقی خواهد بود

مرسدس بنز EQG
مرسدس بنز EQG

طبق برنامه‌های اعلام شده کمپانی مرسدس بنز قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ تبدیل به برندی تمام الکتریکی شود و در این جهت مهم‌ترین محصول آینده این نشان مرسدس بنز EQG یا همان G کلاس برقی خواهد بود.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

تفاوت‌های فنی EQG با EQS

ماه آینده مرسدس بنز محصولات برقی خود را به نمایشگاه مونیخ می آورد. آن ها مرسدس بنز EQE را برای نمایش می آورند که در واقع نسخه ای برقی برای جایگزینی کلاس E خواهد بود و در رده پایین تر از EQS قرار می‌گیرد.مرسدس بنز EQS هم از دیگر محصولات بنز در این نمایشگاه است که همان اس کلاس برقی محسوب می‌شود و با مهندسی بی نظیر و بهترین عملکرد آیرودینامیکی بدنه توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. با معرفی محصولات برقی مرسدس بنز آن ها نشان دادند مشکلی در برقی سازی محصولات ندارند و خودروهای برقی آن ها همانند بنزینی ها یک سر و گردن از بسیاری از محصولات دیگر خودروسازان جلوتر هستند.

کانسپت مرسدس بنز EQG به مونیخ می‌آید

در این بین اما همیشه محصولاتی در سبد هر خودروساز هست که کمتر کسی تصور می‌کند نمونه برقی آن ها بتواند همانند نسخه افسانه‌ای بنزینی جذاب باشد. مرسدس بنز G کلاس هم در این رده قرار می‌گیرد که همیشه در نسخه بنزینی فروش خوبی را ثبت کرده است. اما مرسدس قصد برقی سازی این مدل را هم دارد و قرار است در نمایشگاه مونیخ از کانسپت مرسدس بنز EQG رونمایی شود. کانسپت EQG پیش نمایشی از یک شاسی بلند تمام برقی و آفرودی است که در نسخه تولیدی به مرور جایگزین کلاس G بنزینی خواهد شد.

طراحی احتمالی و پلتفرم مرسدس بنز EQG

مرسدس بنز EQG
مرسدس بنز EQG

بر اساس آنچه گزارش‌های غیر رسمی می‌گویند، کانسپت مرسدس بنز EQG طراحی نزدیکی به نمونه نهایی خواهد داشت که قرار است در سال ۲۰۲۴ وارد بازار شود. مرسدس بنز EQB طراحی جلوپنجره برجسته و بسته‌ای داشت که احتمالاً همین سبک در EQG هم بکار خواهد رفت. تغییر دیگر را هم در طراحی رینگ‌ها خواهیم داشت که به سبک سری EQ طراحی رینگ آیرودینامیک خواهد بود. اما مهم‌ترین و عمیق‌ترین تغییرات را در عقب خواهیم داشت و بازطراحی چراغ‌ها را به همراه دیگر المان‌ها در این قسمت خواهیم دید. با این وجود طراحی جعبه‌ای و قدیمی کلاس G همچنان قرار است در این خودرو حفظ شود تا همان حس افسانه‌ای را در این شاسی بلند داشته باشیم.

قابلیت‌های آفرودی و مشخصات فنی

در بنز EQG همانند کلاس G همجنان قابلیت‌های آفرودی حفظ می‌شود و با توجه به گشتاور بالا در پیشرانه های برقی احتمالاً این خودرو در مسیر های سخت و آفرودی پیمایش ساده تری هم خواهد داشت. در حالی که محصولات دیگر سری EQ مانند EQS و EQE بر مبنای پلتفرم جدید و مستقل مرسدس بنز طراحی شده‌اند اما در EQG پلتفرم G کلاس را حفظ می‌کند که البته تغییراتی اساسی را در ساختار این پلتفرم خواهد داشت.

این خودرو بصورت شاسی مستقل و با شاسی نردبانی ساخته می‌شود که البته فاصله محوری در این خودرو نسبت به G کلاس بنزینی افزایش خواهد داشت و این فضای کافی را برای پک باتری آن فراهم می‌کند. پک باتری با ظرفیت ۱۰۸ کیلووات ساعتی همانند EQS در کف قرار می‌گیرد. این خودرو در دو نسخه با نام‌های EQG 580 و EQG 560 عرضه خواهد شد. در نسخه قدرتمند انتظار می‌رود با سیستم دو موتوره نهایت قدرت ۵۱۶ اسب بخار و نهایت گشتاور ۸۲۸ نیوتن متر را همانند EQS داشته باشیم.

تفاوت‌های فنی EQG با EQS

مرسدس بنز EQG
مرسدس بنز ای کیو جی

در بنز EQG با طراحی جعبه‌ای بدنه قطعاً عملکرد بی‌نظیر آیرودینامیکی که در EQS دیده بودیم را نخواهیم داشت و همین باعث می‌شود تا پیمایش با هر بار شارژ در این خودرو کمتر باشد. همچنین دردر این خودرو توزیع شناور و فرمان پذیری برای بالا بردن کشش مورد استفاده بود اما عملکرد توزیع گشتاور در بنز ای کیو اس در جهت پیمایش مسافت‌های آفرودی بکار می‌رود. در نتیجه در این خودرو هم پیمایش با هر بار شارژ کمتر خواهد بود و هم شتاب کمتری را نسبت به EQS خواهیم داشت که منطقی به نظر می‌رسد.

فعلاً گزارش‌های غیر رسمی موارد فوق در مورد این نسخه از مرسدس بنز را تأیید می‌کنند اما برای اطلاعات دقیق‌تر باید تا نمایشگاه مونیخ صبر کرد و دید کانسپت این خودرو چه مشخصاتی را خواهد داشت و تا مشخصات نمونه نهایی در سال ۲۰۱۴ قابل تخمین باشد.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

سوالات متداول

مرسدس بنز EQG بر مبنای چه پلتفرمی ساخته خواهد شد؟

در حالی که محصولات دیگر سری EQ مانند EQS و EQE بر مبنای پلتفرم جدید و مستقل مرسدس بنز طراحی شده‌اند اما در مرسدس بنز EQG پلتفرم G کلاس را حفظ می‌کند که البته تغییراتی اساسی را در ساختار این پلتفرم خواهد داشت.

مشخصات فنی احتمالی در مرسدس بنز EQG چگونه خواهد بود؟

پک باتری با ظرفیت ۱۰۸ کیلووات ساعتی همانند EQS در کف قرار می‌گیرد و این خودرو در دو نسخه با نام‌های EQG 580 و EQG 560 عرضه خواهد شد. در نسخه قدرتمند انتظار می‌رود با سیستم دو موتوره نهایت قدرت ۵۱۶ اسب بخار و نهایت گشتاور ۸۲۸ نیوتن را همانند EQS داشته باشیم.

کانسپت مرسدس بنز EQG چه زمان معرفی می‌شود؟

قرار است ماه آینده در نمایشگاه مونیخ از کانسپت مرسدس بنز EQG رونمایی شود. کانسپت EQG پیش نمایشی از یک شاسی بلند تمام برقی و آفرودی است که در نسخه تولیدی به مرور جایگزین کلاس G بنزینی خواهد شد.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.