پیکاپ تاگا یا یواز پیکاپ؟ پرچمدار چینی در مقابل سخت جان روسی

مقایسه پیکاپ تاگا و یواز پیکاپ
مقایسه پیکاپ تاگا و یواز پیکاپ

پیکاپ تاکا یا همان کینگ لینگ تاگا H یکی از جدیدترین پیکاپ های دو رگه چینی – ژاپنی وارد شده به ایران است که در میان پیکاپ های دنده‌ای جزو فول ترین ها محسوب می شود. یواز پیکاپ نیز اولین پیکاپ روسی است که شانس حضور در جاده های ایران داشته و مانند برادرش جزو خودروهای Heavy Duty یا همان خودروهای جان سخت محسوب می شود. در این محتوا به مقایسه این دو رقیب خواهیم پرداخت. 

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

خودروهای دو دیفرانسیل و یا آفرودی در سال های اخیر بیش از پیش مورد استقبال مردم قرار گرفته و در بازار خودروی کشور محبوب شده اند. در این بین پیکاپ ها از میان خودروهای آفرودی بیشتر از SUV ها توانسته اند در بازار تولید شده و یا وارد شوند که نشان از سطح محبوبیت آن ها در جامعه دارد. پیکاپ ها در ایران روز به روز در حال محبوب تر شدن بوده و خودروسازان مختلفی اقدام به وارد و مونتاژ کردن خودروهایی در این کلاس کرده اند. 

کینگ لینگ یکی از برندهای چینی است که در حیطه خودروهای کار و تجاری فعالیت داشته که سال هاست همکاری مستقیمی با یکی از برندهای مطرح جهان یعنی ایسوزو ژاپن داشته و از این طریق توانسته بازار محصولاتش را گسترده‌ کند. یکی از خودروهایی که پس از شروع این شراکت و همکاری متولد شد پیکاپ تاگا H است که بر مبنای پیکاپ D-MAX ایسوزو و شورلت کلرادو توسعه داده شده و از سال ۲۰۱۷ به بازارهای جهانی عرضه شده است. پس از موفقیت این محصول نسخه فیس لیفت آن در سال ۲۰۲۰ میلادی معرفی شد که پادرا دیزل آن را در سال ۱۴۰۱ وارد بازار ایران کرد. 

این سوی میدان رقابت، یواز پیکاپ یا در اصل یواز پاتریوت پیکاپ نام پیکاپی روسی است که توانست پا به جاده های کشور گذاشته و شانس خود را در حضور بسیاری از رقبای چینی امتحان کند. یواز پیکاپ از جمله محصولات شرکت خودروسازی یواز (UAZ) روسیه است که به ساخت خودروهای جان سخت شهرت دارد. اما یواز پیکاپ در سال ۱۳۹۵ برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی تهران به همراه برادر دیگرش یعنی یواز پاتریوت توسط سروش دیزل که تا قبل از آن به تولید ون های هیوندای شهرت داشت، معرفی شده و حالا به رقابت با دیگر پیکاپ ها پرداخته است. 

مقایسه یواز پیکاپ و تاگا از نظر ظاهری

در بخش طراحی ظاهری با دو خودروی کاملا متفاوت روبرو هستیم. کینگ لینگ تاگا ظاهر جذاب تر و بروزتری داشته اما در مقابل یواز پیکاپ طراحی مکعبی شکل و ساده‌ای دارد. در مجموع تاکا به درد افزادی می خورد که به دنبال یک پیکاپ جذاب بوده و طراحی ظاهری برایشان اهمیت بالایی دارد اما در مقابل یواز مناسب افرادی است که تنها به خودرویی ساده و بی دردسر برای آفرود نیاز دارند.

کینگ لینگ تاگا H در واقع نسخه فیس لیفت شده تاگا محسوب می شود که نسبت به قبل چهره بهتری پیدا کرده است. در نمای جلوی این پیکاپ دو رگه چراغ‌ های اصلی طراحی نسبتا کشیده و باریکی داشته و به واسطه یک خط مشکی رنگ متصل به جلوپنجره دو تکه و عریض خودرو شده‌اند. همچنین سپر جلو نیز که مانند خودروهای امروزی تا زیر چراغ های اصلی کشیده شده و بخش عظیمی از جلو پنجره این پیکاپ را در بر گرفته در دو طرف میزبان چراغ های راهنما و مه شکن است. 

در بخش عقب کینگ لینگ تاگا H شاهد طراحی نسبتا ساده اما هماهنگ با ظاهر کلی خودرو هستیم که در آن چراغ‌ های اصلی به صورت یک تکه و عمودی مانند دیگر خودروهای پیکاپ روی دو ستون کناری قرار گرفته‌اند. درب قسمت بار اندازه دهانه مناسبی داشته و در قسمت بالای آن نیز دستگیره به همراه دوربین دنده عقب تعبیه شده‌اند. همچنین سپر عقب هم به صورت دو رنگ طراحی شده که ظاهر جذابی را به این بخش داده و تنها بر روی آن سنسورهای دنده عقب قرار گرفته اند. 

اما در این طرف، یواز پیکاپ از نظر طراحی ظاهری بسیار ساده و مکعبی شکل دارد. در نمای جلو طراحی چراغ ها بزرگ و به صورت چند ضلعی بوده که متصل به جلو پنجره عریض خودرو هستند. بر روی سپر جلو هم چراغ های مه شکن و ورودی هوای ثانویه قرار گرفته اند. 

در بخش جانبی یواز پیکاپ نیز همچنان سادگی الگوی طراحان روسی یواز بوده و در این نما بیش از پیش حالت مکعبی و ساده آن نمایان است. همچنین در نمای عقب یواز پیکاپ نیز همان طراحی ساده و بی آلایش را چه بسا بیشتر از قسمت های دیگر شاهدیم. چراغ های اصلی به سبک بسیاری از پیکاپ ها به صورت مستطیلی شکل عمودی طراحی شده و همچنین سپر نیز به صورت یک میله فلزی مانند رکاب طراحی شده که هماهنگی چندانی با نمای کلی خودرو ندارد. 

مقایسه تاگا و یواز پیکاپ در بخش کابین

با ورود به کابین هر دو پیکاپ مانند نمای ظاهری هر دو و وجود تفاوت های زیاد همچنان همان تفاوت های بزرگ میان این دو رقیب ادامه پیدا کرده است. درون کابین پیکاپ جدید پادرا موتور اولین موردی که به چشم می خورد صفحه نمایش بزرگ و عریض سیستم مالتی مدیای خودروست که از قسمت بالای داشبورد بیرون زده و پس از آن هم دریچه های سیستم تهویه مطبوع و در قسمت پایین داشبورد نیز پنل کنترل تنظیمات سیستم تهویه مطبوع خودرو به همراه یک نمایشگر کوچک قرار گرفته اند. انتهای داشبورد میانی هم خروجی های USB و فندکی و یک فضا جهت قرار دادن وسایل تعبیه شده است. 

مقابل راننده فرمان به صورت D کات طراحی شده که در دل خود یک غربیلک سه شاخه با کلید های کنترلی و خطوط کروم را جای داده است. پشت آمپر این پیکاپ هم به صورت کاملا دیجیتالی بوده و خوشبختانه خبری از کلاستر آنالوگ نیست. از طریق این صفحه نمایش دیجیتال اطلاعات کاملی از بخش های مختلف خودرو در دسترس راننده قرار گرفته و همچنین گرافیک آن هم قابل قبول است.

فضای کابین در پیکاپ تاگا مناسب بوده و سرنشینان هر دو ردیف خودرو با مشکل روبرو نخواهند شد. همچنین متریال به کار رفته در داشبورد و رودری های کینگ لینک تاگا کیفیت نسبتا خوبی داشته و به سرنشینان حس خوشایندی می دهد. از نظر فضای بار اما تاگا در دو نسخه معمولی و لانگ تولید شده که نسخه معمولی آن وارد ایران شده و مشابه دیگر پیکاپ های جدید بازار است. 

این سوی میدان اما با ورود به داخل کابین یواز پیکاپ همچنان شاهد ظاهری ساده هستیم که در دیگر برادرش یعنی یواز پاتریوت نیز تکرار شده بود. در داشبورد میانی ابتدا یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ در قسمت بالای داشبورد قرار گرفته و خروجی های سیستم تهویه مطبوع هم در دو طرف آن تعبیه شده اند. در زیر این قسمت هم تنظیمات سیستم تهویه خودرو به همراه یک خروجی برق و یک فندکی قرار گرفته اند. 

مقابل راننده یک فرمان ساده به همراه غربیلک سه شاخه با کلیدهای های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل قرار گرفته و همچنین پشت آن نیز یک کلاستر آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری تعبیه شده است. تریم داخلی این خودرو تمام مشکی رنگ به همراه برخی قطعات دکوراتیو کرومی است که سبب شده تا ظاهر آن کمی جذاب شود. از نظر فضای کابین اما به نظر می رسد در هر دو ردیف فضای تقریبا یکسانی با پیکاپ رقیب وجود داشته و فضای بار نیز با تاگا یکی است. 

مقایسه تاگا و یواز پیکاپ از نظر فنی

کینگ لینگ تاگا
کینگ لینگ تاگا

کینگ لینگ تاگا در بخش فنی یکی از پرقدرت ترین پیکاپ های صفر کیلومتر حال حاضر بازار بوده که زیر کاپوتش به یک پیشرانه ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ مجهز شده که توانایی تولید ۲۳۱ اسب بخار قدرت و حدود ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی در صورت نیاز به هر چهار چرخ خودرو منتقل می شود. نکته مثبت این پیکاپ این است که پیشرانه و قلب تپنده آن توسط شرکت بی ام و توسعه یافته و می توان آن را نسبت به سایر رقبا متمایز دانست. 

مشابه دیگر پیکاپ ها سیستم تعلیق این پیکاپ دو رگه در چرخ های جلو از نوع جناغی دوبل و در چرخ های عقب از نوع فنر تخت است. همین مورد سبب می شود تا ذاتا سواری این پیکاپ کمی خشک باشد اما در صورتی که در فضای بار آن بارگیری صورت پذیر سواری تا خد زیادی نرم می شود. ظرفیت باک تاگا ۷۶ لیتر بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن هم حدود ۹.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است. 

پیشرانه یواز پاتریوت
پیشرانه یواز پاتریوت

اما یواز پیکاپ نسبت به خودروی رقیب کاملا شرایط متفاوت تری داشته و به مراتب مزایا و معایبی نیز سرانجام این تفاوت بوده است. یواز پیکاپ زیر کاپوت خود یک پیشرانه ۲.۷ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی را جای داده که توان تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. این خودرو اما ابتدا تنها با جعبه دنده ۵ سرعته دستی وارد بازار شد اما چندی بعد نسخه اتوماتیکش نیز روانه بازار شد که البته تعداد محدودی داشت. یواز پیکاپ یک خودروی جان سخت بوده و به همین دلیل قابلیت های آفرودی خوبی هم دارد. 

مصرف سوخت ترکیبی این پیکاپ دو دیفرانسیل ۱۱.۵ لیتر اعلام شده که بالاتر از رقیب چینی اش است. سیستم تعلیق این پیکاپ هم مانند خودروی رقیب در چرخ های جلو از نوع جناغی دوبل بوده و چرخ های عقب نیز میزبان سیستم تعلیق فنر شمش هستند. همچنین حجم باک آن نیز ۶۸ لیتر بوده که با توجه به مصرف سوخت آن نسبتا قابل قبول است. 

امکانات ایمنی و رفاهی تاگا و یواز پیکاپ

پیکاپ تاگا در بخش امکانات به مواردی همچون جلو آمپر دیجیتال، سنسور باد و دمای تایر، سنسور نور، سامانه پیشگیری از تصادف، کروز کنترل هوشمند، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار خطی، رادار نقطه کور، سنسور باران، استارت دکمه ای، قابلیت تنظیم الکتریکی وضعیت انتقال قدرت به چرخ ها، قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب، کنترل شروع حرکت در سربالایی، تریم داخلی چرمی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، موس پد و گرمکن صندلی های ردیف اول تجهیز شده است.

 در این سوی میدان یواز پیکاپ نیز امکاناتی مانند گرم کن صندلی های جلو و عقب، یخ زدای شیشه جلو و برف پاک کن، گرم کن فرمان، سیستم چهارچرخ متحرک با قابلیت تنظیم دیفرانسیل، قفل دیفرانسیل عقب، سنسور پارک جلو و عقب، چراغ روز، دو کیسه هوای جلو، راهنمای پارک، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، کروز کنترل، دوربین دنده عقب و نمایشگر هفت اینچی لمسی مجهز شده است. 

نتیجه گیری 

پیکاپ کینگ لینگ تاگا همانطور که اشاره کردیم خودرویی بروزتر از یواز پیکاپ بوده و در برخی موارد مانند طراحی ظاهری، کابین و البته امکانات از رقیب روسی سطح بالاتر و بهتری دارد. همچنین به دلیل دارا بودن پیشرانه‌ای با سیستم توربوشارژ به مراتب قدرت بالاتری از رقیب دارد اما به همان میزان حساسیت های نگهداری و استهلاک بالاتری را نیز به دنبال خواهد داشت. اما از طرفی یواز پیکاپ طراحی ساده تری داشته و طرفدارات خاص خود را هم به مراتب خواهد داشت و به خاطر دارا بودن پیشرانه‌ای تنفس طبیعی قطعا استهلاک پایین تری را هم نسبت به تاگا دارد. 

مزایا و معایب پیکاپ تاگا

طراحی بروز

کابین جذاب

امکانات رفاهی و ایمنی زیاد

قدرت بالای پیشرانه

حساسیت پیشرانه به کیفیت بنزین

کمبود نمایندگی های خدمات پس از فروش

مزایا و معایب یواز پیکاپ

استهلاک پایین

حساس نبودن پیشرانه به کیفیت بنزین

فضای جادار قسمت بار

امکانات کم

طراحی بسیار ساده

گسترده نبودن خدمات پس از فروش

بازار کم رونق

گالری تصاویر

۴.۷ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.