مقایسه کینگ لینگ تاگا و فوتون G7

مقایسه کینگ لینگ تاگا و فوتون G7
مقایسه کینگ لینگ تاگا و فوتون G7

کینگ لینگ تاگا و فوتون G7 دو پیکاپ تازه وارد بازار هستند که به‌تازگی، تحویل نمایندگی‌ها و البته مشتریان خود شده اند، همچنین در یک محدوده قیمتی نیز قرار دارند. تاگا تاکنون پر آپشن‌ترین پیکاپ دنده دستی بوده و فوتون G7 نیز لوکس‌ترین پیکاپ اتوماتیک بازار است. در این محتوا قصد داریم این دو آفرودر نوپای بازار را مقابل هم قرار دهیم و به مقایسه آن ها بپردازیم. 

مدیران 777 مدیران 777

خودروهای پیکاپ جزو آن دسته از خودروهایی هستند که محبوبیت بالایی میان مردم دارند و از ابتدا نه تنها برای کاربری کار و تجاری از آن ها استفاده می‌شد، بلکه برای تفریح و سفر نیز گزینه جذابی بودند. این خودروها به واسطه داشتن کابینی نسبتاً بزرگ و جادار، که عموماً با دو ردیف صندلی هستند، در کنار یک فضای بار وسیع برای سفر بعد از خودروهای SUV بسیار مورد استقبال قرار گرفتند. پیکاپ‌ها مانند خودروهای شاسی بلند به صورت شاسی مستقل و البته دو دیفرانسیل تولید می‌شوند تا بتوانند قدرت بالایی از خود به نمایش بگذارند. همین مورد باعث شده تا پیکاپ‌ها تبدیل به یک گزینه جذاب برای بیراهه نوردی‌ها و آفرود شوند. در این سال‌های اخیر با ممنوعیت واردات خودرو و البته دلایلی دیگر از جمله بازگشت تحریم‌ها فرصت خوبی برای شرکت‌های چینی مهیا شد تا محصولات خود را به بازار ایران عرضه کنند. از جمله خودروهایی که در این چند سال با تنوع بیشتری وارد کشور شدند پیکاپ‌ها بودند که توانستند سهم بالایی از بازار را از آن خود کنند. کینگ لینگ تاگا H و فوتون تونلند G7 از جمله این پیکاپ‌ها بوده که اخیرا وارد بازار شدند. با اینکه در برخی قسمت‌های فنی میان این دو پیکاپ تفاوت‌های بزرگی وجود دارد اما به دلیل محدوده قیمتی یکسان تصمیم گرفتیم تا آنها را مقایسه کنیم. 

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

تاگا محصولی از شرکت کینگ لینگ چین بوده که در اصل می‌توان آن را نسخه ارزان‌تری از پیکاپ ایسوزو D-MAX دانست. کینگ لینگ یکی از شرکت‌های فعال در حیطه خودروهای کار و تجاری است که چند سال پیش همکاری و شراکت خود را با ایسوزو ژاپن اعلام کرد. کینگ لینگ توانست به واسطه این تصمیم بازار محصولاتش را گسترده‌تر کرده و به بازارهای جدیدی راه پیدا کند. یکی از خودروهایی که پس از شروع این شراکت و همکاری بوجود آمد خودروی تاگا است. این خودرو یک پیکاپ دو دیفرانسیل بوده که بر مبنای خودروی محبوب ایسوزو D-MAX و شورلت کلرادو ساخته و توسعه داده شده است. نسل اول این پیکاپ از سال ۲۰۱۷ به بازارهای هدف کینگ لینگ و ایسوزو عرضه شد و سرانجام کینگ لینگ تصمیم گرفت این پیکاپ را در سال ۲۰۲۱ فیس لیفت کند. کینگ لینگ تاگا H نسخه فیس لیفت شده این پیکاپ دورگه است که ما در ایران شاهد آن هستیم. اما تاگا H را شرکت پادرا به بازار ایران عرضه کرده، شرکتی که تا قبل از آن در زمینه خودروهای کار و تجاری سنگین با شرکت‌های بزرگی همچون داف و تاترا همکاری می‌کرد و البته هنوز هم نماینده رسمی این شرکت‌های بزرگ در ایران است. کینگ لینگ تاگا H در دو نسخه معمولی و لانگ با گیربکس دستی و پیشرانه بنزینی در ایران عرضه می‌شود و قرار است بزودی نسخه اتوماتیکش نیز وارد کشور شود. تاگا به واسطه امکاناتی که دارد تا به امروز فول‌ترین پیکاپ دستی در بازار محسوب می‌شود. 

کینگ لینگ تاگا و فوتون G7
کینگ لینگ تاگا و فوتون G7

فوتون G7 یا تونلند G7 نیز یکی دیگر از جدیدترین پیکاپ‌های بازار ایران بوده که توسط ایران خودرو دیزل در بازار ایران به فروش می‌رسد. فوتون یکی از خودروسازان بزرگ چینی است که نام آن در دیگر کشورهای دنیا به علت ساخت خودروهای کار و تجاری بسیار شناخته شده و مطرح است. خودروهای سبک و سنگین این خودروساز چینی در بازارهای هدف فوتون توانسته‌اند فروش بالایی را تجربه کرده و به سبب کیفیت مناسب، اقشار مختلف جامعه را به سمت خود کشانند. فوتون تونلند یکی از محصولات نام آشنای فوتون است که نسل اول آن در سال ۲۰۱۱ میلادی در چین رونمایی شد. فوتون قصد داشت تا پیکاپی خوش ساخت و ارزان در مقایسه با تویوتا هایلوکس و بر اساس پلتفرم آن بسازد که نتیجه آن تونلند نام گرفت. این خودروی دو دیفرانسیل برای اولین بار در سال ۱۳۹۳ توسط ایران خودرو دیزل به ایران آمد و تا سال ۱۴۰۰ بر روی خط تولید این شرکت قرار داشت و در آن ۷ سال توانست به فروش موفق و بالایی در ایران دست پیدا کند. پس از آن در سال ۱۴۰۰ ایران خودرو به سراغ نسخه فیس لیفت شده تونلند رفت و آن را تحت عنوان فوتون تونلند S معرفی کرد. سرانجام پس از ورود چندین رقیب جدید و متنوع، ایران خودرو دیزل تصمیم گرفت تا در کنار تولید فوتون تونلند S نسل جدید تونلند را تحت عنوان فوتون تونلند G7 وارد ایران کند. اکنون در حال حاضر فوتون G7 لوکس‌ترین پیکاپ اتوماتیک بازار ایران است که با حواشی زیادی به دست متقاضیان رسید. 

کینگ لینگ تاگا و فوتون G7
کینگ لینگ تاگا و فوتون G7

طراحی ظاهری

از نظر ظاهری با دو پیکاپ متفاوت روبرو هستیم. برخلاف فوتون G7 و البته بسیاری دیگر از پیکاپ‌های روز بازار، تاگا بر روی پلتفرم هایلوکس ساخته نشده و از این نظر تفاوت‌های بزرگی با فوتون G7 ایران خودرو دیزل دارد. همانطور که قبل‌تر نیز اشاره کردیم پادرا دیزل قصد دارد تا تاگا را با نسخه لانگ نیز عرضه کند که تنها از نظر فاصله محوری و فضای بار نسبت به تاگا معمولی بزرگتر است. از نظر ظاهری کینگ لینگ تاگا در نمای روبرو چهره‌ای تهاجمی و البته محافظه کارانه دارد. چراغ‌های اصلی باریک و کشیده طراحی شده و یک جلوپنجره بزرگ و پهن میان چراغ‌ها تعبیه شده است. سپر جلو به صورت یکپارچه و با خطوط حجیم زیادی تشکیل شده که باعث شده تا این خودرو ابهت بیشتری داشته و عضلانی‌تر به نظر برسد. در بخش عقب این پیکاپ دورگه شاهد طراحی نسبتا ساده اما هماهنگ با ظاهر کلی خودرو هستیم. چراغ‌های عقب خودرو به صورت یک تکه و عمودی مانند بسیاری از پیکاپ‌های دیگر روی دو ستون کناری قرار گرفته‌اند. بر روی درب صندوق در قسمت بالای دستگیره درب به همراه دوربین دنده عقب تعبیه شده است. همچنین سپر این خودرو هم طراحی جذابی داشته و با اینکه رنگ اصلی آن مشکی است اما با خطوط کرومی تزئین شده که جلوه خوبی را به این خودرو بخشیده است.

این سوی میدان فوتون G7 نیز از یک ظاهر جذاب و البته هماهنگ بهره می‌برد. فوتون G7 جزو پیکاپ‌هایی است که بر روی پلتفرم هایلوکس توسعه یافته و از این نظر شباهت‌هایی با آن خودرو دارد. پیکاپ G7 در بخش جلوی خود میزبان چراغ‌هایی با طراحی کشیده و فرمی خشن است که در بالاترین قسمت نمای جلو قرار گرفته‌اند. جلوپنجره با ابعاد عریض و بزرگ خود از دو طرف به چراغ‌های اصلی متصل شده و در دل خود عبارت FOTON را جای داده است. بر روی سپر جلو هم چراغ‌های مخصوص روز و مه‌شکن و همچنین ورودی هوای ثانویه و یک دیفیوزر نسبتا ساده قرار گرفته است. با رسیدن به نمای عقب فوتون تونلند اتوماتیک مانند بیشتر پیکاپ‌ها شاهد چراغ‌هایی یک تکه و عمودی البته با گرافیکی بروز و جذاب هستیم. همچنین بر روی درب قسمت بار مانند جلو عبارت FOTON مانند جلو نقش بسته است. اما سپر ظاهری بسیار ساده را داشته که هیچ جز خاصی را بر روی خود نمی‌بیند. 

مقایسه ابعاد و اندازه

در این محتوا تنها نسخه معمولی تاگا را با فوتون G7 مقایسه می‌کنیم و از این نظر خبری از نسخه لانگ تاگا نیست. کینگ لینگ تاکا پادرا دیزل از نظر ابعاد به ترتیب ۵۶۶۰ طول، ۱۸۸۵ عرض و ۱۸۲۵ ارتفاع داشته و فاصله بین دو محور آن نیز ۳۴۰۶ میلیمتر است. در مقابل فوتون تونلند G7 به ترتیب ۵۳۴۰ طول، ۱۹۴۰ عرض و ۱۸۷۰ ارتفاع داشته و فاصله محوری آن هم ۳۱۱۰ میلیمتر است. در نتیجه تاگا H تنها طول بیشتر و فاصله بین دو محور بیشتری نسبت به خودروی رقیب دارد. 

مقایسه کابین 

در بخش کابین با دو خودروی مدرن و البته زیبا روبرو هستیم که در برخی جزئیات با هم تفاوت‌هایی دارند.  با ورود به کابین کینگ لینگ تاگا H با یک داشبورد جذاب مواجه می‌شویم که در بالاترین قسمت آن یک صفحه نمایش بزرگ و عریض لمسی بیرون زده از داشبورد طراحی شده است. پس از آن دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته و همچنین قسمت پایین داشبورد میانی نیز پنل تنظیمات سیستم تهویه مطبوع خودرو به همراه یک نمایشگر کوچک وجود دارند. غربیلک فرمان این پیکاپ چینی ژاپنی به صورت سه شاخه با کلیدهای کنترلی و تزئینات کروم است و به صورت D کات طراحی شده که سبب می‌شود فضای پا برای راننده بیش از حالت معمولی باشد. صفحه کیلومتر شمار خودرو به صورت کاملا دیجیتالی بوده و از نظر محل قرار گیری نیز قابل قبول ارزیابی می‌شود. این خودرو بر اساس یک خودروی آمریکایی توسعه داده شده در نتیجه فضای کابین این خودرو نیز مناسب است و سرنشینان هر دو ردیف خودرو با مشکل روبرو نخواهند شد. 

در این سمت نیز فوتون G7 اما کابینی لوکس‌تر از فوتون G7 را دارد و این از متریال به کار رفته در رودری‌ها و صندلی و داشبورد کاملا مشخص است.  در داشبورد میانی مانند خودروی رقیب صفحه نمایش بزرگ و عریض مالتی مدیا بیرون زده از داشبورد طراحی شده و زیر آن هم دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته‌اند. انتهای داشبورد نیز پنل سیستم تهویه مطبوع خودرو و کلیدهای کنترل سیستم مالتی مدیا جاگرفته‌‌اند. فرمان خودرو به صورت D کات طراحی شده و در دل خود یک غربیلک سه شاخه به همراه کلیدهای کنترلی کروز کنترل و سیستم مالتی مدیا را جای داده است. صفحه کیلومتر شمار این خودرو به صورت دوگانه بوده و در کنار عقربه‌های آنالوگ یک صفحه نمایش نیز در میان آن‌ها قرار گرفته است. یکی از نکات مثبت فوتون تونلند G7 استفاده از لیور دنده الکتریکی است که در کمتر خودرویی خصوصا پیکاپ‌های بازار کشور وجود دارد. متریال به کار رفته درون داشبورد و اتاق این پیکاپ بسیار با کیفیت و خوش ساخت بوده و گمان می‌رود که در بلند مدت با افت کیفیت حداقلی روبرو خواهند بود. فضای کابین در ردیف جلو کاملا جادار و مناسب ارزیابی شده اما در ردیف عقب کمی تنگ و کوچک بوده و ممکن است سرنشینان را آزرده کند. 

امکانات رفاهی و ایمنی

کینگ لینگ تاگا و فوتون G7
کینگ لینگ تاگا و فوتون G7

همانطور که اشاره کردیم هر دو پیکاپ لوکس‌ترین خودروها در کلاس خود هستند. تاگا H که در میان دنده‌ای‌ها پر آپشن‌ترین بوده و فوتون G7 نیز در میان پیکاپ‌های اتوماتیک نسخه لوکس محسوب می‌شود. اما در تاگا H امکاناتی نظیر جلو آمپر دیجیتال، سنسور باد و دمای تایر، سنسور نور، سامانه پیشگیری از تصادف، کروز کنترل هوشمند، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار خطی، رادار نقطه کور، سنسور باران، استارت دکمه ای، قابلیت تنظیم الکتریکی وضعیت انتقال قدرت به چرخ ها، قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب، کنترل شروع حرکت در سربالایی، تریم داخلی چرمی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، موس پد و گرمکن صندلی‌ها وجود دارد.

کینگ لینگ تاگا و فوتون G7
کینگ لینگ تاگا و فوتون G7

این سوی میدان در فوتون G7 هم امکاناتی نظیر سیستم تهویه اتوماتیک، ۶ کیسه هوا، دوربین ۳۶۰ درجه، آینه های تاشو برقی، سنسور دنده عقب، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی لمسی مالتی مدیا، سنسور نور و باران، تنظیم حالت انتقال قدرت(AUTO-2H-4H-4L)، تنظیم حالت رانندگی اسپرت، عادی و اکونومی، صندلی شش حالته برقی راننده، گرمکن صندلی های جلو، کروز کنترل، استارت دکمه ای، پدل شیفتر (تعویض دنده از پشت فرمان)، سیستم پایش فشار باد تایر ها (TPMS)، رول بار، کنترل حرکت در سراشیبی و قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب را درون خود دارد. 

مدلکینگ لینگ تاگا Hفوتون G7
امکانات ایمنی و رفاهیدو کیسه ایمنی هوا، سیستم کنترل پایداری، دوربین دید ۳۶۰ درجه، هشدار خروج از خط، کروز کنترل، دوربین و سنسور عقب، ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ترمز دیسکی در هر چهار چرخ و سنسور باد تایرها، نمایشگر دیجیتالی پشت فرمان، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی میان داشبورد، فرمان با کلیدهای کنترلی، صندلی برقی ۸ حالته راننده با قابلیت تنظیم گودی کمر، صندلی برقی ۴ حالته شاگرد، گرمکن صندلی‌های جلو، سنسور نور و باران، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه برای سرنشینان عقب، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ایسیستم تهویه اتوماتیک، ۶ کیسه هوا، دوربین ۳۶۰ درجه، آینه های تاشوبرقی، سنسور دنده عقب، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی لمسی مالتی مدیا، سنسور نور و باران، تنظیم حالت انتقال قدرت(AUTO-2H-4H-4L)، تنظیم حالت رانندگی اسپرت، عادی و اکونومی، صندلی شش حالته برقی راننده، گرمکن صندلی های جلو، کروز کنترل، استارت دکمه ای، پدل شیفتر (تعویض دنده از پشت فرمان)، سیستم پایش فشار باد تایر ها (TPMS)، رول بار، کنترل حرکت در سراشیبی، قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب،مثل رادار خطی، اخطار پیشگیری از تصادف و نوربالای اتوماتیک

مقایسه مشخصات فنی

نماینده پادرا یعنی تاگا H در بخش فنی به یک موتور ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ مجهز شده که توانایی تولید ۲۳۱ اسب بخار قدرت و حدود ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این خودروی دو دیفرانسیل مجهز به یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی است که قدرت تولید شده توسط موتور را به هر چهار چرخ خودرو منتقل می‌کند. در سوی مقابل فوتون G7 نیز زیر ‌کاپوت خود یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ با تکنولوژی بورگوارد مجهز به به فناوری GDi دارد. این قلب تپنده برای فوتون تونلند اتوماتیک ۲۳۸ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن متر گشتاور را به همراه داشته و از طریق یک جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT ساخت شرکت ZF به هر چهار چرخ خودرو در صورت نیاز منتقل خواهد شد.

مدلکینگ لینگ تاگا Hفوتون G7
پیشرانه۴ سیلندر ۱.۸ لیتر توربوشارژ۴ سیلندر ۲ لیتر توربوشارژ
حداکثر قدرت۲۲۷ اسب بخار۲۳۸ اسب بخار
حداکثر گشتاور۳۱۰ نیوتن متر۳۶۰ نیوتن متر
جعبه دنده۶ سرعته دستی۸ سرعته اتوماتیک AT
مصرف سوخت۹.۱ لیتر ترکیبی
حجم باک۷۶ لیتر۷۶ لیتر
ظرفیت حمل بار۸۰۰ کیلوگرم۹۵۰ کیلوگرم

مزایا و معایب کینگ لینگ تاگا H

  • پیشرانه قدرتمند
  • پشتوانه ایسوزو در تولید آن 
  • امکانات رفاهی خوب
  • طراحی قابل قبول
  • کابین جادار
  • حساسیت پیشرانه توربوشارژ به کیفیت بنزین
  • متفاوت بودن تکنولوژی پیشرانه با دیگر پیکاپ‌ها
  • خدمات پس از فروش نامشخص

مزایا و معایا فوتون G7

  • طراحی زیبا
  • امکانات زیاد
  • پیشرانه قدرتمند
  • قیمت بالا
  • حساس بودن پیشرانه
  • فضای کابین کم جا نسبت به رقیب
۴.۴ امتیاز از ۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.