خودروهای وارداتی اقتصادی؛ کدام سدان ارزش خرید بالاتری دارد؟

سدان های وارداتی اقتصادی
سدان های وارداتی اقتصادی

خودروهای وارداتی مدتی است به صورت محدود در حال ورود به بازار هستند و تاکنون استقبال خوبی هم از آن ها شده است. یکی از دسته های این خودروها سدان های اقتصادی هستند، که در این محتوا به مقایسه آن ها خواهیم پرداخت. 

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

سدان های اقتصادی همیشه جزو پرطرف‌دارترین دسته خودرویی در بیش‌تر بازارهای جهانی است. در ایران هم این دسته همیشه در رأس نگاه ها بوده و اکنون علاوه بر محصولات داخلی، میزبان طیف وسیعی از خودروهای مونتاژی است. این‌که این دسته از خودروها همیشه در رأس نگاه بیشتر اقشار مختلف جامعه است قیمت به نسبت پایین آن‌ها و همچنین استهلاک کم‌شان است. 

طی سال های اخیر شاهدیم که قیمت تمام کالاها و اجناس از جمله خودرو افزایش بسیار زیادی پیدا کرده و این اسب سرکش قیمت ها همچنان می تازد! به همین دلیل شاید نتوان اقتصادی بودن خودرویی، مخصوصاً وارداتی ها را چندان در ایران توجیه کرد، اما حالا که واردات، البته با قوانینی عجیب، مجدد از سر گرفته شده به سراغ سدان های اقتصادی رفته‌ایم که در واقع قیمت پایین تری نسبت به سایر خودروهای وارداتی دارند. 

سدان های وارداتی اقتصادی

سوزوکی سیاز

سیاز یکی از محصولات برند خوش‌نام سوزوکی است که توسط راسا موتور خاورمیانه پای‌اش به ایران باز شد. سیاز محصولی نسبتاً جدید محسوب می شود و برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ رونمایی شد و تاکنون تنها یک بار فیس لیفت شده و همین نمونه فیس لیفت وارد کشور شده است. نکته جالب توجه این‌جاست که سوزوکی سیاز در کشورهای مختلفی همچون چین، هند، مصر، تایلند و فیلیپین و همچنین بسیاری از کشورهای آمریکای جنوبی فروش موفقیت آمیزی داشته و به یک سدان اقتصادی پرفروش در این بازارها تبدیل شده است.

از نظر ظاهری، سوزوکی سیاز طراحی به نسبت ساده اما جذابی دارد و نمی توان از آن ایراد خاصی گرفت. گرافیک و نوع طراحی چراغ های جلو و عقب، به کار رفتن قطعات کروم در بخش های مختلف نمای بیرونی و همچنین خطوط برجسته و شکسته زیاد در جای جای آن سبب شده است سیاز نمای بیرونی خوبی داشته باشد. دیگر نکته مثبت ظاهری این سدان ژاپنی طراحی رینگ هاست که بسیار هماهنگ و مکمل طراحی ظاهری خودرو هستند. 

با ورود به کابین شاهد یک داشبورد باکیفیت و اتاقی بی سر و صدا هستیم که نسبت به بسیاری از رقبای مونتاژی و یا وارداتی یک مزیت مهم محسوب می شود. متریال به‌کاررفته در داشبورد و کابین کیفیت بسیار خوبی دارد، اما نکته‌ای که کمی توی ذوق می زند مانیتور لمسی‌ای است که مشخص است نسخه اصلی نیست و برای این‌که بازارپسند باشد به صورت افترمارکت به سیاز اضافه شده است. فضای کابین سیاز هم در هر دو ردیف جادار است و همین مورد سبب می شود سدان تازه‌وارد سوزوکی به کشور برای خانواده ها گزینه مناسبی باشد. 

سیاز در بخش فنی به یک قلب تپنده ۴ سیلندر ۱.۵ لیتر تنفس طبیعی مجهز شده است که توان تولید حداکثر ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می‌شود و مصرف سوخت ترکیبی‌اش هم حدود ۶ لیتر اعلام شده است. همچنین سیستم تعلیق سیاز در چرخ های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ های عقب از نوع توییست بیم است که سواری نرمی را به همراه دارد، اما سر پیچ ها ممکن است حرکات عرضی کمی را داشته باشیم. 

امکانات رفاهی‌ و ایمنی سوزوکی سیاز هم چندان سطح بالایی ندارد، که البته برای خودروی اقتصادی در کلاس جهانی جای تعجب ندارد. از جمله امکانات این خودرو می توان به مانیتور ۷ اینچی با Android Auto و Apple CarPlay، صفحه نمایش ۴.۲ اینچی کیلومترشمار (کلاستر) دیجیتال، ۲ ایربگ، ترمز کمکی، ایزوفیکس، سیستم کنترل پایداری و ترکشن کنترل، کروز کنترل، کنترل تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های کناری تاشو برقی، روکش چرم صندلی‌ها، چراغ های مطالعه ردیف عقب، آفتاب‌گیر عقب، کی‌لس استارتر و ریموت با دکمه Start/Stop مجهز شده است. 

مزایا و معایب سوزوکی سیاز

  • طراحی زیبا
  • متریال باکیفیت کابین
  • فضای جادار 
  • موتور تنفس طبیعی با استهلاک پایین
  • قدرت معمولی 
  • کمبود برخی امکانات
  • مشخص نبودن خدمات پس از فروش

نیسان سانی

سانی محصول وارداتی دیگری است که توسط جهان نوین آریا وارد بازار شده و تاکنون لقب اقتصادی ترین سدان وارداتی را از آن خود کرده است. سانی محصولی پایه و ارزان قیمت در میان انبوه تولیدات این برند خوش‌نام ژاپنی محسوب می‌شود که حالا در دور جدید واردات خود را به بازار ایران رسانده است. سانی در بازارهایی که تاکنون عرضه شده توانسته است به فروش موفقیت آمیز و بالایی دست پیدا کند. گفتنی است جهان نوین آریا این محصول را با دو تیپ پایه و فول عرضه خواهد کرد. 

نیسان سانی وارداتی از نظر طراحی ظاهری خودرویی بسیار ساده و بی آلایش است، چراکه نسخه واردشده از نسخه های قبلی و قدیمی آن محسوب می شود. طراحی کلی این خودرو تخم مرغی شکل است و خبری از خطوط شکسته و زوایای تند و تیز نیست. البته خوشبختانه نسخه هایی که برای بازار ایران تدارک دیده شده‌اند روی درِ صندوق میزبان یک اسپویلر هستند که توانسته است جذابیت های بصری این خودرو را افزایش دهد. 

در داخل کابین این خودرو نیز همچنان سادگی حرف اول را می‌زند و تا چشم کار می‌کند در داشبورد و رودری ها از پلاستیک خشک استفاده شده است. از نظر فضای کابین، نیسان سانی در هر دو ردیف خود فضای جادار و مناسبی دارد، اما ردیف عقب تنها برای دو بزرگ‌سال جای کافی وجود دارد. صندوق این خودرو نیز جای نسبتاً بزرگ و قابل قبول را برای قرار دادن وسایل دارد و همین مورد سبب می شود سانی برای خانواده ها یک انتخاب قابل قبول باشد. 

نیسان سانی واردشده به کشور به یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی مجهز شده است که توان تولید حداکثر ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۳۴ نیوتن متر گشتاور را دارد، که عددی منطقی برای آن محسوب می شود. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می شود. سانی مصرف سوخت ترکیبی حدود ۷ لیتر را دارد و همچنین می تواند حداکثر ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. 

امکانات نیسان سانی جهان نوین آریا در تیپ فول نیز چندان زیاد نیست، که شاید یک نکته منفی نسبت به باقی رقبا محسوب شود. از معدود آپشن های نیسان سانی می توان به دو کیسه هوا، نمایشگر لمسی، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، فرمان کمکی برقی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، تهویه دستی و شیشه های بالابر برقی عقب اشاره کرد. 

مزایا و معایب نیسان سانی

  • مصرف سوخت نسبتا مناسب
  • خدمات پس از فروش قابل قبول
  • استهلاک پایین
  • گیربکس AT
  • طراحی بسیار ساده
  • کابین معمولی با حداقل امکانات
  • مشخص نبودن بازار 

هیوندای اکسنت

هیوندای اکسنت وارداتی را می توان گران قیمت ترین سدان اقتصادی البته تا به این لحظه دانست که توسط شریک دیرینه این برند کره‌ای یعنی کرمان موتور به بازار کشور عرضه شده است. اکسنت سدانی کامپکت است که در نسل های مختلفی وارد کشور شده و توانسته است محبوبیت قابل قبولی را در میان مردم به دست آورد. اکنون نسخه‌ای از اکسنت که کرمان موتور در دور جدید واردات برای بازار ایران در نظر گرفته مدل ۲۰۲۳ آن است، که البته نسل قبلی آن محسوب می شود. 

اکسنت وارداتی کرمان موتور از نظر طراحی ظاهری خودروی نسبتاً جذاب و پویایی است، حتا با این‌که در نسل جدیدش هم عرضه نشده و با یک نسل تأخیر پا به جاده های کشور گذاشته است. در طراحی این خودرو خط طراحی قبلی هیوندای کاملاً مشخص است، که در آن چراغ های اصلی با خطوط و زوایای تند و تیز طراحی شده است و جلوپنجره هم ابعاد پهن و بزرگی دارد که تا روی سپر جلو کشیده شده است. همچنین در نمای عقب نیز وجود دو طرح خروجی هوا و دیفیوزر مشکی – کرومی در انتهای سپر سبب شده است تا جذابیت خودرو بیش‌تر شود. 

با ورود به کابین اکسنت وارداتی نیز همچنان شاهد یک داشبورد نسبتاً مدرن هستیم که شبیه به دیگر محصولات هیوندای است. از جمله نکات قابل توجه اکسنت نسبت به معدود رقبایش تریم دورنگ داشبورد و رودری ها و همچنین کیفیت متریال به‌کاررفته در این قسمت هاست که حس خوبی به سرنشینان القا می کند. همچنین فضای کابین هم برای چهار سرنشین کاملاً کافی است و خبری از محدودیت فضا خصوصاً در ردیف عقب نیست. 

مشخصات فنی هیوندای اکسنت وارداتی شامل یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی می شود که حداکثر می تواند ۱۲۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را تولید کند، این در حالی است که در نسل قبلی اکسنت های بازار کشور هم همین مشخصات فنی وجود داشت. جعبه دنده این سدان تازه‌وارد کره‌ای از نوع اتوماتیک ۶ سرعته AT است که نیرو را به محور جلو منتقل می‌کند و جذابیت رانندگی بیش‌تری نسبت به رقبایش دارد. مصرف سوخت ترکیبی اکسنت های جدید نیز در حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است که عددی مناسب برای این خودرو محسوب می شود. 

امکانات رفاهی اکسنت های جدید کرمان موتور اما پاشنه آشیل این خودرو در بازار است که سبب می شود از شوق بالای افراد برای خرید آن بسیار کاسته شود. از معدود امکانات گران ترین سدان اقتصادی وارداتی می توان به دو ایربگ، کنترل پایداری الکترونیکی، مولتی مدیای ۸ اینچی، فرمان کمکی برقی، سنسور پارک عقب، سیستم تهویه دستی، پخش از طریق بلوتوث و USB، سانروف، سنسور نور و اتولایت و سنسور پایش فشار تایرها یا TPMS  اشاره کرد؛ نبود امکاناتی همچون کروز کنترل، استارت دکمه ای و ورود بدون کلید، دوربین عقب و سیستم تهویه اتوماتیک بسیار حس می شود.

مزایا و معایب هیوندای اکسنت وارداتی

  • طراحی جذاب و پویا
  • کابین جادار با متریال باکیفیت
  • وجود گیربکس ۶ سرعته AT
  • استهلاک پایین موتور 
  • خدمات پس از فروش خوب
  • امکانات کم نسبت به قیمت
  • عرضه شده با نسل قبلی
  • قیمت بازار بالا
۴.۸ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.