مقایسه مزدا ۳ و پژو ۲۰۰۸ + ویدیو

مقایسه پژو 2008 و مزدا 3
مقایسه مزدا ۳ و پژو

مزدا ۳ جدید و پژو ۲۰۰۸ را فارغ از کلاس بدنه و با در نظر گرفتن قیمت، می‌توان دو رقیب و دو خودروی جذاب و جوان پسند در بازار داخلی دانست.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در این متن به مقایسه مزدا ۳ و پژو ۲۰۰۸ خواهیم پرداخت. شرایط بازار خودرو گاه سبب می شود خودروهایی که حتا در یک سگمنت نیستند، به عنوان رقبای هم‌قیمت، در برابر یکدیگر قرار بگیرند. امروز اگر فردی قصد خرید یک کراس اوور و یا یک سدان کوچک را داشته باشد با گزینه های متنوعی در بازار روبه‌رو می شود؛ پژو ۲۰۰۸ و مزدا ۳ نیو از جمله این گزینه ها هستند.

اگر شخصی نخواهد به سراغ گزینه های چینی برود و از طرفی به دنبال خودرو‌های کم کار و نزدیک به صفر و حتا صفرکیلومتر باشد، می تواند به سراغ سدان کوچک و اسپرتی به نام مزدا ۳ و یا کراس اووری اسپرت و جوان پسند با توانایی های فنی هیجان انگیز به نام پژو ۲۰۰۸ برود.

مزدا ۳ هم یک سدان ژاپنی و البته قدری سالخورده است که ما همچنان آن را با پسوند new می شناسیم. خودرویی که از سال ۸۹ به صورت رسمی وارد خط تولید گروه بهمن شد و در تیپ های مختلف هاچ‌بک و سدان و با پیشرانه های ۱.۶ و ۲ لیتری به دست مشتریان رسید.

دو باور غلط در ارتباط با مزدا ۳

بررسی مزدا 3 جدید
بررسی مزدا ۳ جدید

اول این که، هیچ‌گاه مزدا ۳ وارداتی در اختیار مشتریان گروه بهمن قرار نگرفت، بلکه صرفاً نسخه های مونتاژی در ابتدا درصد داخلی سازی کم‌تری داشتند، پس گول آگهی های مزدا ۳ نیو وارداتی را نخورید. دوم، به کار بردن لفظ مزدا ۳ چینی برای مدل های ۹۱ به بعد است که برخی نمایشگاه داران با این لفظ سعی دارند بر افت کیفیت مزدا ۳های مونتاژی ۹۱ به بعد تأکید کنند.

واقعیت امر این است که مزدا ۳ نسل دوم هیچ‌گاه در چین تولید نشد و اصطلاح چینی شدن، که نمادی از افت کیفیت در این خودرو به حساب می آید، به دلیل افزایش سطح داخلی سازی مزدا ۳ فیس لیفت در ایران است. البته لازم به ذکر است که کیفیت متریال به کاررفته در مزدا ۳های سال بالا نسبت به نمونه های اولیه کاهش پیدا کرده است، اما این کاهش کیفیت توسط چینی ها رخ نداده و به دلیل داخلی سازی این خودرو در کشور است.

مقایسه ظاهر مزدا ۳ و پژو ۲۰۰۸

در ارتباط با طراحی ظاهری به علت تفاوت سگمنت ها، نمی توان دو خودرو را به صورت رو در رو و مستقیم قیاس کرد؛اما اگر بخواهیم به طور جداگانه در ارتباط با طراحی پژو ۲۰۰۸ و مزدا ۳ صحبت کنیم باید گفت، پژو ۲۰۰۸ یک کراس اوور کامپکت و جوان پسند است که طراحی تهاجمی و زیبایی دارد. در نمای جلو، چراغ هایی کشیده با یک شکست در میانه را می توان دید که دی لایت های خودرو نیز در قسمت ابرویی چراغ ها جانمایی شده اند. جلوپنجره ایستاده با پرداخت های کرومی و نشان شیر با ابعادی بزرگ نیز تکمیل کننده نمای جلوی این گربه سان جذابِ فرانسوی هستند.
در نمای عقب هم طراحی بومرنگی چراغ های عقب و گرافیک داخلی ۳ خط آن ها را، که موسوم به پنجه شیر است، می توان یک سبک بسیار جدید و زیبا دانست.

در طرف مقابل، مزدا ۳ را داریم؛ یک سدان جمع و جور و تند و تیز چشم بادامی. نمای جلوی خودرو فرمی خندان دارد و البته سبک طراحی مزدا در آن سال ها به همین کمپانی پژو بسیار نزدیک بود. در این سبک شاهد استفاده از یک ورودی هوای بسیار بزرگ با عنوان جلوپنجره در قسمت سپر خودرو هستیم و نشان مزدا هم در بالای همین قسمت تعبیه شده است. این سبک طراحی و نوع جانمایی چراغ های مزدا ۳ را می توان بسیار نزدیک به پژو ۲۰۷i، که از زبان طراحی دو نسل قبل پژو بهره می گیرد، دانست.

باید گفت در زمینه به روز بودن طراحی، پژو ۲۰۰۸ با بهره گیری از المان های به‌روزتر و ترندتر، نسبت به مزدا ۳، قدری بهتر جلوه می کند و مزدا ۳ نیو! تا حدودی رنگ و بوی قدیمی شدن به خود گرفته است.

مقایسه کابین مزدا ۳ و پژو ۲۰۰۸

در همین ابتدا بدانید که از هیچ یک از این دو خودرو نباید انتظار فضای باز و راحت داخل کابین را داشته باشید.
در زمینه طراحی داشبورد دقیقاً با داستانی مشابه با ظاهر بیرونی دو خودرو سر و کار داریم. در پژو ۲۰۰۸ شاهد استفاده از سبک i-cockpit پژو و بهره گیری از فرمان بسیار کوچک و خوشدست، جانمایی صفحه کیلومتر با شکل و شمایلی اسپرت در قسمت بالای فرمان، مانیتور ایستاده، استفاده حداقلی از دکمه های فیزیکی، اهرم ترمزدستی خلبانی و… هستیم.

به سراغ مزدا ۳ می آییم؛ طراحی داشبورد خودرو حالتی راننده محور دارد و بخش بسیار جذاب کابین را می توان نوع طراحی صفحه کیلومتر خودرو و بخش جداشده از پشت آن، که کامپیوتر سفری و ساعت خودرو در این بخش تعبیه شده است، دانست. نوع دریچه های سیستم تهویه و سبک طراحی کلیدهای فیزیکی خودرو با شکلی دوار و بسیار بزرگ همگی مواردی هستند که به ما نشان می دهند مدتی به نسبت طولانی از زمان طراحی این نسل از مزدا ۳ می گذرد.

مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی مزدا ۳ و پژو

از امکانات رفاهی و ایمنی پژو ۲۰۰۸ می توان به ۶ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، فرمان الکتریکی حساس به سرعت، ۶ بلندگو استریو، تنظیم ۶ جهت دستی صندلی های جلو، چراغ های روز، مه شکن جلو و عقب، کامپیوتر سفری، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو ناحیه ای، برف پاک کن اتوماتیک، سنسورهای پارک عقب، دوربین دید عقب، سیستم نمایش فشار باد تایرها، سنسور نور و سیستم مولتی مدیا اشاره کرد.
اما در خصوص امکانات مزدا ۳ باید به مواردی همچون ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، تریم داخلی چرم، گرم‌کن صندلی های جلو، تعویض دنده از روی فرمان، استارت دکمه ای، سنسور نور و باران، چراغ شوی، چراغ های جلوی AFS، سانروف، تهویه اتوماتیک دوگانه، رینگ آلومینیومی، کروز کنترل، کامپیوتر سرعت، سیستم کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی، سنسور پارک و دوربین عقب، آینه وسط حساس به نور، صندلی راننده برقی، نمایشگر لمسی و رهیاب ماهواره ای اشاره کرد.

مشخصات فنی

بررسی پژو 2008
بررسی پژو ۲۰۰۸

پژو ۲۰۰۸ در نسخه ای که برای ایران تدارک دیده شده بود، به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ با حداکثر قدرت ۱۶۳ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر مجهز بود. وظیفه انتقال قدرت در این کراس اوور کامپکتِ محور جلو بر عهده یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک ساخت آیسین ژاپن است. از مزیت های این گیربکس می توان به تعویض ها و معکوس های بسیار دقیق و هوشمند و بدون ضربه آن اشاره کرد. متأسفانه در نسخه ایران، سیستم گریپ کنترل این خودرو حذف شده است و بنابراین نباید انتظار توانایی حرکت در مسیرهای خارج جاده ای را از ۲۰۰۸ داشته باشید. مصرف سوخت ترکیبی ۲۰۰۸ عدد ۶.۷ لیتر در صد کیلومتر بوده و ظرفیت باک آن نیز ۵۰ لیتر است.

پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ
قدرت ۱۶۳ اسب بخار
گشتاور۲۴۰ نیوتن متر
گیربکس۶ سرعته اتوماتیک
جرم۱۲۸۰ کیلوگرم
شتاب۸.۲ ثانیه
بررسی مزدا 3 جدید
مقایسه مزدا ۳ و پژو

مزدا ۳ جدید به پیشرانه دو لیتری مجهز است. این پیشرانه قدرتی حدود ۱۴۷ اسب بخار را با گشتاور ۱۸۷ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک، وظیفه انتقال توان را به چرخ های جلو بر عهده دارد.
مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۸.۴ لیتر و ظرفیت باک آن هم ۵۵ لیتر است.

پیشرانه۲ لیتری تنفس طبیعی
قدرت ۱۴۷ اسب بخار
گشتاور۱۸۷ نیوتن متر
گیربکس۵ سرعته اتوماتیک
جرم۱۲۸۰ کیلوگرم
شتاب۹.۲ ثانیه

نقاط مثبت و منفی مزدا ۳ و پژو ۲۰۰۸

پژو ۲۰۰۸

نقاط مثبت پژو ۲۰۰۸: طراحی زیبا و به‌روز، موتور قدرتمند، هماهنگی بسیار خوب موتور و گیربکس، هندلینگ مناسب، مصرف سوخت مناسب، شبکه خدمات رسانی گسترده.

نقاط منفی پژو ۲۰۰۸: کمبود امکانات رفاهی، فضای کوچک اتاق، سواری نه چندان نرم.

مزدا ۳ جدید

نقاط مثبت مزدا ۳ جدید: موتور قدرتمند، هماهنگی خوب موتور و گیربکس، هندلینگ مناسب، امکانات مناسب.

نقاط منفی مزدا ۳ جدید: طراحی ظاهری نه چندان به‌روز، ارتفاع بسیار کم از سطح زمین، فضای کوچک اتاق، سواری خشک، قیمت بالای قطعات یدکی.

مزدا ۳ جدید بخریم یا پژو ۲۰۰۸؟

در پایان باید گفت، مزدا ۳ جدید و پژو ۲۰۰۸ در بازار آشفته ایران از جمله معدود خودروهای غیر چینی و صد البته ارزنده محسوب می شوند. پژو ۲۰۰۸ را باید خودرویی مناسب برای جوانان مجرد و یا خانواده های دو تا سه نفره جوان دانست که به دنبال خودرویی کراس اوور، اسپرت و هیجان انگیز هستند.

در طرف مقابل، مزدا ۳ جدید را باید خودرویی مناسب برای خانواده های حداکثر چهار نفره دانست که به خرید کراس اوررهای چینی و یا فرانسوی تمایلی ندارند و به دنبال خودروهای کم استهلاک و باکیفیت ژاپنی و حدود قیمت ۱ میلیارد تومان هستند.

رضا صفرآبادی فراهانی

پایگاه خبری اسب بخار

سؤالات متداول

مزدا ۳ جدید بخریم یا پژو ۲۰۰۸؟

پژو ۲۰۰۸ را باید خودرویی مناسب برای جوانان مجرد یا خانواده های دو تا سه نفره جوان دانست که به دنبال خودرویی کراس اوور، اسپرت و هیجان انگیز هستند. در طرف مقابل، مزدا ۳ جدید را باید خودرویی مناسب برای خانواده های حداکثر چهار نفره دانست که به خرید کراس اوررهای چینی و یا فرانسوی تمایلی ندارند.

پژو ۲۰۰۸ چه مشخصاتی دارد؟

پژو ۲۰۰۸ در نسخه ای که برای ایران تدارک دیده شده بود، به یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ با حداکثر قدرت ۱۶۳ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر مجهز بود.

مزدا ۳ جدید چه مشخصاتی دارد؟

مزدا ۳ جدید به پیشرانه دو لیتری مجهز است. این پیشرانه قدرتی حدود ۱۴۷ اسب بخار را با گشتاور ۱۸۷ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک، وظیفه انتقال توان را به چرخ های جلو بر عهده دارد.

۱ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.