مقایسه لادا وستا و تارا اتوماتیک

مقایسه لادا وستا و تارا اتوماتیک
مقایسه لادا وستا و تارا اتوماتیک

گفته می شود که تارا اتوماتیک به عنوان جدیدترین سدان ایرانی برای حضور در بازار روسیه حاضر می شود و قرار است تا در برخی کشورهای آسیایی، به رقابت با سدان های کلاس C اقتصادی بپردازد. لادا وستا یکی از اصلی ترین رقبای تارا اتوماتیک است که سهم بازار قابل قبولی را در کشورهای شمالی ایرانی دارد. در این محتوا به سراغ مقایسه لادا وستا و تارا اتوماتیک رفته ایم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

قوای محرکه وستا و تارا اتوماتیک

لادا وستا در نسخه اتوماتیک به پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی مجهز است که ۱۱۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۵۲ نیوتن متر تولید می کند. این پیشرانه ۱۶ سوپاپ استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد و جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک توان را به چرخ های جلوی وستا می رساند. در اصل باید گفت که با توجه به شراکت گروه رنو با لادا، با قوای محرکه ای شبیه به رنو مگان نسل دوم در این سدان روسی طرف هستیم.

مدیران 777 مدیران 777

از آن سو تارا اتوماتیک به پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی مجهز است که ۱۱۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر تولید می کند. پیشرانه تارا نیز توان را از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو می رساند و این پیشرانه هم استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد. با توجه به مقایسه این پیشرانه ها، می توان متوجه شد که تارا در بحث گشتاور تولیدی تا حدی ضعیف تر از لادا وستا است و در بحث سیستم انتقال قدرت می تواند در جایگاه بهتری نسبت به رقیب روسی قرار بگیرد.

امکانات وستا و تارا اتوماتیک

لادا وستا و تارا اتوماتیک را می توان از نظر امکانات رفاهی در یک جایگاه قرار داد. برخی امکانات مانند صندلی برقی راننده و شاگرد، سانروف، فرمان کمکی برقی و استارت دکمه ای در لادا روسی وجود ندارد و در تارا اتوماتیک دیده می شود. از سویی برخی امکانات مانند گرمکن صندلی های جلو و عقب، گرمکن فرمان، تهویه اتوماتیک، اپل کارپلی، یخ زدای مستقل شیشه جلو و زیر آرنجی عقب در لادا وستا وجود دارد که در تارا اتوماتیک نصب شده است.

چهار کیسه هوا، تریم داخلی چرم و پارچه، سنسور نور و باران، رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، چراغ روشنایی روز، آینه های تاشو برقی، نمایشگر لمسی، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، دوربین و سنسور پارک عقب، حالت تیپ ترونیک جعبه دنده و… از جمله امکانات مشترک تارا اتوماتیک و لادا وستا فول آپشن است.

البته کمپانی لادا اعلام کرده است که بزودی امکاناتی مانند سانروف، نمایشگر عمودی، جلو آمپر TFT و… به وستا ۲۰۲۲ اضافه خواهد شد.

ابعاد و اندازه تارا اتوماتیک و وستا

تارا اتوماتیک و لادا وستا هر دو به عنوان سدان های کلاس C شناخته می شوند. با نگاهی به ابعاد و اندازه این دو سدان، متوجه خواهیم شد که تارا با فاصله محوری ۲۶۵۲ میلی متر، ۱۷ میلی متر کابین بزرگتری را نسبت به لادا دارد. همچنین فضای بار تارا تا حدی بزرگتر از لادا وستا است و در بحث ارتفاع، برتری با رقیب روسی تارا اتوماتیک خواهد بود.

مقایسه تارا با عرض ۱۹۵۳ میلی متر و وستا با عرضه ۱۷۶۴ میلی متر نشان می دهد که سدان ایران خودرو می تواند تا حدی کابین جادارتری را در بحث عرض خودرو داشته باشد.

قیمت وستا و تارا

در حال حاضر وستا اکسکلوسیو با قیمت ۱ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۹۰۰ روبل در روسیه به فروش می رسد و تارا اتوماتیک هم قیمت مصوب ۴۱۵ میلیون تومان را در کارخانه ایران خودرو دارد. با توجه به تبدیل های ارزی می توان متوجه شد که لادا وستا فول آپشن قیمتی حدود ۱۵ هزار و ۸۹۰ دلار را دارد و تارا اتوماتیک هم حدود ۱۳ هزار و ۸۰۰ دلار ارزش گذاری شده است. برای همین می توان پیش بینی کرد که در صورت بازاریابی صحیح، گسترش خدمات پس از فروش و عرضه تارا اتوماتیک، این سدان ایرانی شانس آن را دارد تا در بازار برخی کشورهای در حال توسعه موفق ظاهر شود و بتواند در جایگاه یک محصول ایرانی و اقتصادی، فروش خوبی را برای ایران خودرو داشته باشد.

با عضویت در کانال تلگرام اسب بخار از جدیدترین اخبار روز خودرو مطلع شوید

۳.۷ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.