مرسدس بنز EQS یا S کلاس؟ برقی یا بنزینی؟

مرسدس بنز EQS یا S کلاس
مرسدس بنز EQS یا S کلاس

مرسدس بنز EQS و مرسدس بنز S کلاس هر دو پرچم‌دارهای بنز در دو رده برقی و بنزینی هستند، اما در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که کدام سدان لوکس بنز بهتر است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

فهرست مطالب

سال های اخیر برای کمپانی مرسدس بنز سال هایی سرنوشت ساز بوده است، چراکه آن ها در این سال ها گسترش محصولات برقی خود را انجام داده اند و در کنار آن، بنزینی های اصیل خود را هم به‌روز کرده اند. با معرفی مرسدس بنز S کلاس نظرات در مورد طراحی این خودرو متفاوت بود، اما همه علاقه مندان هم‌عقیده بودند که در بحث تکنولوژی مرسدس بنز باز هم سنگ تمام گذاشته است و اس کلاس قطعاً در این رده برترین تکنولوژی کاربردی را دارد.

مرسدس بنز EQS یا S کلاس
مرسدس بنز EQS یا S کلاس

کمپانی مرسدس بنز سیاست برقی سازی خود را متفاوت با دیگر خودروسازان پیش برد و تصمیم گرفت رده ای متفاوت برای محصولات برقی خود در نظر بگیرد و سری EQ برای این رده در نظر گرفته شد. مهم ترین محصول این رده و یا همان اس کلاس برقی EQS نام داشت که همانند کلاس S بالاترین سطح لوکس بودن را ارائه می داد و البته تمام برقی هم بود.

با این مقدمه دانستیم که اس کلاس و EQS هر دو در رده خودشان لوکس ترین هستند، اما برای کسی که می خواهد یک سدان فول سایز فوق لوکس داشته باشد کدام بهتر است؛ در ادامه پاسخ به این پرسش را از جهات مختلف بررسی می کنیم.

مشخصات فنی مرسدس بنز EQS و S کلاس

مرسدس بنز EQS یا S کلاس
مرسدس بنز EQS یا S کلاس

در این مقاله S580 را در کنار EQS580 مقایسه می کنیم که به جز عدد ۵۸۰ هیچ اشتراک دیگری ندارند. زیر کاپوت مرسدس بنز S کلاس پیشرانه ۴ لیتر تویین توربو V8 را داریم که توان تولید نهایت قدرت ۴۹۶ اسب بخار و نهایت گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر را دارد. با این قدرت و گشتاور شتابگیری صفر تاصد در مرسدس بنز S کلاس در ۴ ثانیه انجام می شود که با توجه به وزن بالای این سدان (۲۲۵۰ کیلوگرم) این شتابگیری بی نظیر است، اما در مقابل، مرسدس بنز EQS چندان به چشم نمی آید.

در مقابل، EQS حدود ۲۶۴۰ کیلوگرم وزن دارد اما با وجود این وزن زیاد، عملکرد خوبی را در این خودروی تمام برقی می بینیم. در مرسدس بنز EQS دو پیشرانه برقی سوار بر دو محور به صورت ترکیبی نهایت قدرت ۵۱۶ اسب بخار و نهایت گشتاور ۸۵۵ نیوتن متر را تولید می کنند. این قدرت و گشتاور در این سدان تمام چرخ محرک باعث می شود EQS در ۳.۷ ثانیه شتابگیری کند. گرچه رقبایی مثل لوسید ایر و تسلا مدل S سریع تر هستند، اما در این سطح از لوکس بودن شاید هیچ کدام‌شان مرسدس بنز نشوند. حالا اگر مقایسه ای فنی بین اس کلاس و مرسدس بنز EQS داشته باشیم باید بگوییم هر دو خودرو عملکردی عالی دارند اما EQS برتر است.

کابین و امکانات مرسدس بنز EQS و S کلاس

در هر دو خودرو المان های برجسته مدرن را می بینیم و آخرین سبک از طراحی های داخلی مرسدس بنز در هر دو خودرو به کار رفته است. در مرسدس بنز EQS به دلیل اضافه شدن هایپر اسکرین در اتاق این حس مدرن بودن به مراتب بیش تر است و در اس کلاس هنوز المان هایی را داریم که ماهیتی کلاسیک دارند. در هر دو خودرو فرمان پذیری چرخ های عقب را داریم که با بیش ترین زاویه نسبت به هر خودروساز دیگری ارائه می شود و همین باعث می شود فرمان پذیری و مانور با هر دو خودرو بسیار ساده تر شده باشد.

هوش مصنوعی قوی در سیستم MBUX در هر دو خودرو امکان فعال و غیرفعال کردن بسیاری از امکانات را با فرمان صوتی می دهد و در مجموع، به دو خودرو طرف هستیم که بالاترین سطح از تکنولوژی روز مرسدس را ارائه می دهند. اگر بخواهیم مقایسه ای بین این دو از نظر کابین داشته باشیم، باید بگوییم اگر مدرن بودن را بیش تر دوست دارید باید سراغ EQS بروید، اما در غیر این صورت، اس کلاس می تواند انتخاب بهتری باشد. یادمان باشد که هر دو خودرو نسخه های AMG اسپرت را دارند، پس اگر رانندگی اسپرت مدنظرتان باشد باید آن نسخه ها را انتخاب کنید.

شارژ کردن یا بنزین زدن؟ مسئله این است!

مرسدس بنز EQS یا S کلاس
مرسدس بنز EQS یا S کلاس

مرسدس بنز EQS با هر بار شارژ کامل مسافت ۵۴۸ کیلومتر را می پیماید و در مقابل، مرسدس بنز S کلاس با باک پر می تواند به صورت ترکیبی مسافت ۷۱۱ کیلومتر را بپیماید. این را هم در نظر داشته باشید که پر کردن شارژ EQS، حتا با شارژر سریع، ۳۱ دقیقه زمان می برد و در مقابل، تنها ۵ دقیقه زمان لازم است تا باک S کلاس پر شود. البته که این چالش را با تمام خودروهای برقی خواهید داشت و حتا اگر هزینه سنگینی برای یک خودروی لوکس برقی پرداخته اید، باز هم باید نگران مدت زمان شارژ شدن آن خودرو باشید. ناگفته نماند که با جایگزین شدن فناوری جایگزینی باتری، که این روزها به صورت آزمایشی توسط کمپانی هایی نظیر NIO در چین انجام می شود، این مشکل به کلی برطرف خواهد شد.

آیا EQS همان اس کلاس برقی است که منتظرش بودیم؟

مرسدس بنز EQS یا S کلاس
مرسدس بنز EQS یا S کلاس

پاسخ کوتاه و البته قاطع است: نه! هر چه‌قدر که مرسدس بنز EQS مدرن و قوی باشد، باز هم اگر اس کلاس را با آن مقایسه کنیم می فهمیم که چیزی کم است. مرسدس بنز S کلاس یک مدل با تاریخی عظیم است و این همان چیزی است که در EQS نمی بینیم. مرسدس بنز EQS قدرتمند، مدرن و آیرودینامیک است اما چیزی به نام اصالت را در طراحی و حتا مهندسی کم دارد. البته این طبیعی است، چراکه بنز در ابتدای راه برقی سازی است و باید در آینده منتظر برقی هایی فراتر از EQS از این نشان باشیم. در انتها، انتخاب بین این دو خودرو سلیقه‌ای است، اما به نظر من S کلاس خودرویی ارزنده تر است.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

مرسدس بنز EQS در نسخه EQS580 چه مشخصات فنی‌ای دارد؟

در مرسدس بنز EQS دو پیشرانه برقی سوار بر دو محور به‌صورت ترکیبی نهایت قدرت ۵۱۶ اسب بخار و نهایت گشتاور ۸۵۵ نیوتن متر را تولید می کنند. این قدرت و گشتاور در این سدان تمام چرخ محرک باعث می شود EQS در ۳.۷ ثانیه شتابگیری کند.

مرسدس بنز S کلاس در نسخه S580 چه مشخصات فنی‌ای دارد؟

زیر کاپوت مرسدس بنز S کلاس پیشرانه ۴ لیتر تویین توربو V8 را داریم که توان تولید نهایت قدرت ۴۹۶ اسب بخار و نهایت گشتاور ۷۰۰ نیوتن متر را دارد. با این قدرت و گشتاور، شتابگیری صفر تا صد در مرسدس بنز S کلاس در ۴ ثانیه انجام می شود.

میزان پیمایش با هر بار شارژ در مرسدس بنز EQS چه‌قدر است؟

مرسدس بنز EQS با هر بار شارژ کامل مسافت ۵۴۸ کیلومتر را می پیماید.

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.