چگونه خودروسازان در کمتر از ۴۵ دقیقه تکمیل ظرفیت فروششان را اعلام کردند؟!

شرایط فروش فوری سایپا اعلام شد - بهمن 97
روز گذشته دو خودروساز بزرگ کشور، فروش فوری محصولات مختلفشان را انجام دادند. اما در کمتر از ۴۵ دقیقه، ظرفیت فروش ایران خودرو و سایپا به اتمام رسید و حواشی جدیدی ایجاد شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

با اعلام خبر تکمیل ظرفیت فروش، بسیاری از افراد در فضای مجازی عنوان می کردند که این پیام محتوایی تبلیغاتی است و بیشتر سعی دارد تا خودروسازان را در اقدامات اخیرشان موفق جلوه دهد. بسیاری هم معتقد بودند که با قیمت های نجومی فروش فوری خودروها، بسیاری از مصرف کنندگان به سمت خرید خودرو نمی روند و اعلام تکمیل ظرفیت فروش خبری کذب است.
اما جالب است بدانید که بر اساس استوری یکی از فعالان حوزه ی خودرو، با آغاز ثبت نام محصولات سایپا بیش از ۲۳ هزار نفر به صورت لحظه ای به سمت وبسایت فروش سایپا هجوم آورده بودند. لذا با استناد به آنالیز ارائه شده از سوی فردی بی طرف و آشنای به فرایند فروش، می توان فهمید که هنوز بسیاری از مردم چه برای سرمایه گذاری و چه برای مصرف شخصی، این قیمت ها را برای خرید خودرو از خودروسازان قبول کرده اند.
اما حاشیه ی دیگری که روز گذشته دوباره جنجال برانگیز بود، تکمیل ظرفیت فروش زود هنگام و عدم امکان ثبت نام بسیاری از مشتریان گزارش می شد. حتی در زمان قبل از اتمام ظرفیت فروش فوری ایران خودرو و سایپا، بسیاری نتوانستند تا فرایند خرید خودرو را به شکل کامل انجام دهند. برای همین مجددا برخی افراد فعال در فضای مجازی عنوان کردند که چنین فروش های فروی تنها جو روانی دارد و ایران خودرو و سایپا، اصلا خودرویی را برای عرضه نداشته اند و به عبارت ساده، مردم را سرکار گذاشته اند. حال می خواهیم ببینیم که آیا چنین طرز فکری می تواند صحیح باشد و یا مثال نقض و منطقی را برای تکذیب آن می توان عنوان نمود؟
بر اساس قانون مصوب برای فروش فوری خودروها با قیمت ۵ درصد کمتر از بهای بازار آزاد، خودروسازان کشور تنها می توانند ۲۰ درصد از تولیدات خود را به فروش فوری جهت تنظیم قیمت بازار اختصاص دهند. حال اگر عملکرد خودروسازان در ماه های گذشته را ملاک بحث قرار دهیم و سری به آمار تولید ایران خودرو و سایپا در دی ۱۳۹۷ (بر اساس اطلاع موجود در سایت کُدال) بزنیم، متوجه اطلاعات جالبی می شوید.
ایران خودرو که روز گذشته محصولات مختلف پژو تولید داخل را مانند ۲۰۷i دنده ای، ۲۰۶ تیپ ۲، پژو پارس LX دنده ای و پارس ساده و دوگانه سوز، ۴۰۵ ساده و دوگانه سوز، ۲۰۶ صندوقدار، رانا، سمند LX ساده و LX با EF7 را در لیست فروش فوری خود قرار داده بود، در دی ماه گذشته بر اساس آمار تولید ۱۴ هزار و ۳۸۴ دستگاه خانواده ی پژو داخلی، ۲ هزار و ۷۹۸ دستگاه خانواده ی سمند و ۲۲۴ دستگاه رانا را تولید کرده است. در نظر داشته باشید که خودروهایی چون پژو ۲۰۶ تیپ ۵، ۲۰۷i اتوماتیک و صندوقدار، پارس LX اتوماتیک، ۴۰۵ تیپ SLX و سورن نیز در خانواده ی پژو داخلی و سمند قرار می گیرند و در فروش فوری اخیر در میان محصولات ارائه شده نبودند. پس اگر مجموع تولید ایران خودرو را برای خانواده ی پژو و سمند در دی ماه ۱۳۹۷ در نظر بگیریم، حدود ۱۷ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو تولید داشته و بر اساس قوانین (اختصاص ۲۰ درصد تولید به فروش فوری) تنها می تواند ۳ هزار و ۴۸۰ دستگاه آن را با فروش فوری به بازار عرضه کند.
سایپا هم روز گذشته خانواده ی X100 و X200 را به صورت فروش فوری عرضه کرده که در دی ماه ۹۷، تولید ۱۵ هزار و ۱۳۵ دستگاه برای آن نیز ثبت شده است. بر اساس فرایند فوق، سایپا هم می توانسته که حدود ۳ هزار دستگاه خودرو را به بازار عرضه کند.
حال اگر در نظر بگیریم که در بهمن و اسفند ۹۷، تولید این گروه از خودروها افزایش پیدا کرده باشد، در نهایت می توان توقع داشت تا سایپا و ایران خودرو در فروش فوری اخیر خود هر کدام حدود ۵ هزار دستگاه خودرو را عرضه کرده باشند. با این وجود وقتی بیش از ۲۳ هزار نفر در لحظه برای فروش محصولات سایپا هجوم می آورند، بدیهی است که بخش عمده ی مشتریان نمی توانند فرایند ثبت نام را انجام دهند و در کمتر از ۴۵ دقیقه ظرفیت فروش به اتمام می رسد.
با توجه به فروش فوری روز گذشته ی ایران خودرو و سایپا، می توان متوجه شد که همچنان مشتریان ایرانی هیچ واکنش منفی را به افزایش قیمت ها نشان نداده اند و بر عکس، با گران شدن خودروها در کارخانه، استقبالشان را بیشتر هم کرده اند. پس نمی توان توقع داشت تا زمانی که چنین استقبالی از فروش های فوری با قیمت های نجومی می شود، شرکت های خودروسازی هم از مواضع خود عقب نشینی کنند و محصولاتشان را با قیمتی متعادل تر در اختیار مشتریان بگذارند.

مدیران 777 مدیران 777

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.