چرخ خودرو با باید راه نمی افتد

مشکلات صنعت خودرو

این روزها در کنار مسائل و مشکلاتی که اقتصاد کشور با آن دست به گریبان است، به نظر می رسد صنعت خودرو علاقه مندان فراوانی یافته و «نقل مجلس» شده است. در این میان، نهادها و سازمان های مختلف به زعم خود دنبال یافتن راهی هستند که نه تنها از طریق آن صنعت خودروی کشور را به مسیر درست هدایت کنند، بلکه بتوانند اسبابی فراهم آورند که این صنعت بتواند به نقش اصلی و استاندارد خود در اقتصاد بپردازد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

طی ماه های اخیر طرح ها و نظرهای بسیاری پیرامون بهبود عملکرد صنعت خودرو و رفع مشکلات آن و همچنین سامان یافتن بازار آن مطرح شده و بحث های زیادی هم در این خصوص شکل گرفته است. اخیراً هم کمیسیون صنایع و معادن مجلس به شدت به دنبال تدوین هر چه سریع تر بسته ای است که با آن این صنعت سامان یابد. طرحی که به زعم مجلسیان به دلیل عدم ارائه لایحه ای از سوی دولت، آن ها را وادار کرده است که خود دست به کار شوند. به گفته «علی جدی»، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: «خواسته ما بر این بود که دولت خود لایحه‌ای را برای بهبود وضعیت صنعت خودرو به مجلس ارائه دهد، اما چون دولت اقدامی نکرد ما این طرح را تهیه کردیم. جلسات بررسی این طرح همچنان در کمیسیون صنایع و معادن مجلس با حضور معاونت صنایع وزارت صمت و رئیس هیئت عامل “ایدرو” و خودروسازان برگزار می‌شود، اما هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده ایم.»

مدیران 777 مدیران 777

همچنین به تازگی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، «علی آقامحمدی» در نشست مشترک با وزیر صمت و معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفته است: «خودروسازان دولتی و بخش خصوصی باید در کنار هم طرح تولید خودروهای مدرن و ارزان را پیش ببرند. نگاه مردمی و اقتصادی به تولید خودروهای مدرن سبب استقبال طیف گسترده ای از مردم از خودروهای داخلی خواهد شد. برای تولید و عرضه خودروهای ارزان و مدرن باید تمامی دستگاه‌های مرتبط تعامل داشته باشند و مشکلات پیش پای خودروسازان در این طرح برداشته شود.» وی همچنین با اشاره به این که توجه به استانداردهای نوین و روز دنیا در تولید خودروها و پلتفرم های ایجاد شده بسیار مهم است گفته است: «در واقعف خودروی داخلی بی‌کیفیت سبب ورود خودروسازان خارجی به کشورمان شده است که در اجرای خودروی مدرن و اقتصادی باید نگاه ویژه ای به کیفیت شود.» در جلسه مذکور، «سورنا ستاری»، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، نیز درباره خروج از کپی کاری و مونتاژ در صنعت با اعلام این که چنان چه طراحی دست خودمان باشد خلق خودرو خواهیم کرد، گفت: «از کپی کاری در حوزه خودرو و مونتاژ باید بیرون بیاییم و به سمت خلق خودرو با استفاده از طراحی نیروهای متخصص کشور و نخبگان حرکت کنیم.»

بررسی تمام این نشست ها و چانه زنی ها و رایزنی ها در مجلس، دولت و سایر نهادها نشان از اهمیت بسیار بالای این صنعت می دهد. اما در این میان، نکته ای که به نظر مغفول مانده است و به نوعی، اصلی ترین گلوگاه این بخش مهم اقتصادی نیز به شمار می رود همان تصدی‌گری دولتی و عدم توان و یا اراده خروج از آن است. این که باید خودروسازان خصوصی و دولتی با هم تعامل کنند نیز خود حاوی نکاتی است؛ این که بخش خصوصی با چه توان و قوه ای می تواند پا به پای غول های جاده مخصوص حرکت کند. در این صورت، یا باید خود دنبال افزایش توان مالی و لجستیکی خود باشد که عملاً در شرایط کنونی مقدور نیست یا این که باید دنباله رو بخش دولتی باشد که عملاً از فلسفه بخش خصوصی دور می شوند. اما نکته  قابل تأمل این نشست مشترک تعامل دستگاه های مرتبط برای تولید و عرضه خودروهای ارزان و مدرن است؛ این که مشخص نیست این دستگاه ها به چه نحوی باید با هم تعامل داشته باشند. با نگاهی دوباره به فرازهای بالایی این نوشته مشخص می شود که تعامل میان عوامل تأثیرگذار یکی از سخت ترین کارهای ممکن خواهد بود، چراکه در بلوای دلالان و یکه تازی آن ها در بازار خودرو همین عدم تعامل به مثابه هیزم آتش آن ها را شعله ورتر و جیب هایشان را پرپول تر کرده است. بنابراین پیش از هر چیزی باید مشخص شود منظور از تعامل چیست؟ آیا منظور افزایش و تعدد جلسات و نشست هاست یا تشکیل کمیسیون های مشترک؟ آیا منظور تسهیل در امور خودروسازان است؟ به نظر می رسد اصلی ترین وجه این قضیه همچنان دیده نخواهد شد و یا نمی خواهند دیده شود، چراکه طی سال های اخیر از این دست طرح ها و نشست ها و برنامه ها کم نبوده است، اما خروجی آن وابستگی این صنعت به آن سوی آب هاست. حال چرا این تعامل ها و راهکارها و قصدها برای اصلاح و پیشرفت این صنعت به نتیجه نمی رسند، یک پرسش اساسی است که از یک سو، ریشه در عدم نگاه اقتصادی به این صنعت دارد و از سوی دیگر، این است که این صنعت با باید ها راه به جایی نخواهد برد.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.