هاوال H2 ارزش خرید دارد یا نه؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

بدون شک باید جایزه ایده برتر اقتصادی در یک دهه اخیر را به بنیان گذار طراحی خودروهای کراس اوور تقدیم کرد! تب خرید خودروهایی با ارتفاع بیش تر از خودروهای موجود در خیابان، آن چنان بالا گرفته است که این روزها یکی از اهداف هر فرد پس از جمع آوری سرمایه، خرید شاسی بلند یا تبدیل خودروی سواری به یک کراس اوور در آینده است! این بار خلاف همیشه، بانوان در صف اول این تب قرار دارند و علاقه خانم ها به شاسی بلند سواری امری غیر قابل انکار به نظر می رسد.


قبل از آن به اطلاع می رساند برای آشنایی بیشتر با این خودرو، می توانید ویدیوی تست و بررسی هاوال H2 توسط اسب بخار را با کلیک بر روی لینک تماشا کنید.

با قیمت های حیرت انگیز این روزهای بازار خودرو، خرید یک خودروی شاسی بلند از برندی معتبر به آرزویی دست نیافتنی تبدیل شده است. مگر آن که نمونه هایی با کارکرد زیاد مورد انتخاب مشتریان قرار گیرند، اما از میان همین شاسی بلند های ریز و درشت چینی، با اندکی مطالعه و تحقیق می توان به کاندیدای برتر رسید.

ماجرای هاوال و ایران

” هاوال ” زیر مجموعه شرکت خودروسازی ” گریت وال ” چین است که از سال ۱۹۸۴ به تولید خودرو می پردازد و جزو ۱۰ خودروساز بزرگ چین به شمار می رود. گریت وال از سال ۲۰۱۳، شاسی بلندهای خود را با برند اختصاصی هاوال عرضه می کند. محصولات هاوال یک پله بالاتر از بسیاری از خودروهای چینی کنونی بازار قرار می گیرند. با این حال گریت وال و زیر مجموعه معتبرش هیچ گاه نتوانستند در حد و اندازه رقیب های هموطن شان در ایران ظاهر شوند. سرنوشت محصولات گریت وال با ناکامی شرکت های ” دیار خودرو ” و ” خودرو سازان راین “، به تباهی کشیده شد. برند هاوال نیز که در ابتدا با پروپاگاندای تجاری در مقیاسی وسیع و با شعار هایی بلند پروازانه در ایران معرفی شد، به علت ناتوانی ” عظیم خودرو ” در واردات و تحویل خودروها به مشتریان، نامی نه چندان نیک از خود در یادها به جا گذاشت.

هاوال H2 ارزش خرید دارد یا نه؟

اما اکنون داستان متفاوت با گذشته است، ” گروه بهمن ” که سایه خروج مزدا بر سرش سنگینی می کرد و فقدان یک برند با کیفیت در سبد محصولات اش حس می شد، پای میز گفت و گو با گریت وال نشست تا هاوال H2 را سرانجام به خطوط تولید خود برساند. اگر مونتاژ محدود میتسوبیشی پاجرو و پروژه شکست خورده لندمارک را نادیده بگیریم، H2 نخستین گام جدی ” بهمن موتور ” برای عرض اندام در بازار کراس اوورها به شمار می رود. قرعه ای که می توانست به نام فاو با مدل X80 در آید، اما در نهایت نصیب هاوال شد.

رنگ رخساره خبر می دهد از سِرِ درون

H2 محصول سال ۲۰۱۴ هاوال است، البته در سال ۲۰۱۶ فیس لیفتی از آن برای بازارهای خاص رونمایی شد. H2 طراحی فوق العاده یا منحصر به فردی ندارد، اما در برابر خودرویی همچون جک S5، طرحی تازه به چشم ایرانی ها می آید. چراغ های کشیده نه چندان خشمگین، جلو پنجره بزرگ کرومی با لوگوی قرمز رنگ هاوال، سپر با حجم منطقی روزتاب های بزرگ، نمای جلوی H2 را تشکیل می دهند. چهره ای مهربان و در عین حال جسور که به نظر بسیار مناسب با سلیقه خریداران این کلاس است. در نمای کناری می توان به چرخ های بزرگ، فاصله محوری کوتاه، درهای بلند و خطوط عمق اشاره کرد. H2 ابعاد جمع و جوری نسبت به رقیبی همچون هایما S7 دارد. یک لچکی کوچک روی ستون C طراحی شده است در حالی که آینه های کناری بیش از حد بزرگ به نظر می رسند! اتیکت هاوال نیز با همان گرافیک لوگوی قرار گرفته در جلو پنجره، روی ستون سوم نصب شده است. این کار که مشابه آن را در چانگان CS35 هم دیده بودیم، برای تأکید بیش تر بر اعتبار برند سازنده انجام می گیرد.

در نمای عقب H2 متفاوت تر از دیگر بخش ها ظاهر می شود. نمای کلی آن شباهت هایی به دیگر کراس اوورهای بازار، به خصوص جک S5 دارد، اما در مجموع نمی تواند به اندازه نمای جلو مورد پسند عامه واقع شود. گرافیک چراغ ها قدیمی به نظر می رسند و طرح سپر نیز به دور از هر گونه هیجان است. به نظر بیش ترین قسمتی از H2 که می تواند نیازمند به روز رسانی باشد، همین طراحی عقب آن است. در مجموع نکته حائز اهمیت در بررسی طراحی هاوال H2، کیفیت بالای قطعه های ظاهری به کار رفته در آن است که این موضوع به خوبی شنیده های مثبت از آن را تصدیق می کند.

درون کابین هم می توان همان کیفیت را در جای جای تزیینات داخلی مشاهده کرد. چرم مرغوب دو رنگ به کار رفته در صندلی، قطعه های کرومی با کیفیت و پلاستیک نرم داشبورد همگی لبخند رضایت را بر چهره خریدار می نشانند. طرح کلی داشبورد، ساده و کاربردی است و در عین حال تمام تجهیزات در دسترس راننده قرار دارند. فرمان کوچک است و طرحی ساده دارد، نشان گرهای پشت فرمان زیبا به نظر می رسند، نمایش گر لمسی نیز در ارتفاعی مناسب نصب شده است. اهرم دنده اندکی بلندتر از حد نیاز است. صندلی ها نیز تا حدودی ارگونومیک و در برگیرنده، طراحی شده اند.

پاشنه آشیل H2

با این که موارد استفاده از یک خودرو با توجه به طیف رانندگان تغییر می کند، اما در حالت کلی هاوال H2 از نظر فنی، خودرویی معمولی است. پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو شارژ قرار گرفته روی آن در بهترین حالت ۱۴۱ اسب بخار قدرت تولید می کند و گشتاور ۲۰۲ نیوتن متری دارد. این پیشرانه کوچک به یک جعبه دنده ۶ دنده خودکار متصل می شود تا قدرت را تنها به دیفرانسیل جلو منتقل کند. تا این جای کار، H2 روی کاغذ قابل قبول به نظر می رسد و ایرادی به آن وارد نیست اما در عمل و با عنایت به تجربه چند ماهه مالکان این خودرو، پیشرانه ۱٫۵ لیتری در سر بالایی ها نمی تواند دردی از راننده دوا کند. در واقع میزان قدرت و گشتاور خروجی موتور H2 کافی است، اما با توجه به توربو بودن پیشرانه و افت کارایی این موتورها در ایران، شاسی بلند کوچک هاوال هرگز چموش ظاهر نمی شود. حال جای شکر آن باقی است که هاوال از جعبه دنده CVT روی این خودرو استفاده نکرده است!

تعداد سیلندر۴
حجم موتور ( لیتر )۱٫۵
بیشینه قدرت ( اسب بخار )۱۴۱
بیشینه گشتاور ( نیوتن متر )۲۰۲
مصرف سوخت ترکیبی ( L / 100 KM )۹
جعبه دنده۶ دنده خودکار
وزن خالص ( کیلوگرم )۱۶۰۰
گنجایش مخزن سوخت ( لیتر )۶۰

امکانات رفاهی، باب میل مشتری ایرانی
در کنار کیفیت بالا، مهم ترین نقطه قوت هاوال H2 را می توان فهرست بلند بالای امکانات رفاهی و ایمنی آن بر شمرد. هاوال H2 با وجود چند سال از آغاز عرضه، از جنبه تجهیزاتی پا به پای رقیب های تازه نفس حاضر در بازار می آید. آپشن های فراوان همان چیزی است که ذهن خریدار ایرانی را برای خرید H2 قلقک می دهند.

سیستم ورود بدون کلیدآینه میانی تاریک شونده اتوماتیک
استارت دکمه ایآینه های برقی تاشونده مجهز به گرم کن
سانروف برقیکامپیوتر سفر
سیستم تهویه هوای دوگانهرینگ آلومینومی ۱۸ اینچ
نمایش گر دمای محیطسیستم نمایش لحظه ای فشار باد تایرها ( TPMS )
روکش چرمی صندلی هاآنتن کوسه ای
تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهتدو عدد خروجی برق ۱۲ ولت در کابین
تنظیم گودی کمر برای رانندهدوربین دید نقطه کور زیر آینه کناری
صندلی های تاشوی عقبنمایش گر لمسی ۸ اینچی
سیستم ISOFIXغربیلک فرمان چرمی مجهز به دکمه های کنترلی
پشت سری های فعال در جلو هنگام تصادفکروز کنترل
زیر آرنجی عقب و جلودوربین دید عقب
سنسور نور۲ بلندگو High Tone و ۴ بلندگو Low Tone
چراغ روشنایی روزسیستم صوتی تصویری با پشتیبانی از انواع فرمت ها
چراغ مطالعهقابلیت اتصال تلفن همراه به نمایش گر خودرو
چراغ های هالوژنی جلو با تنظیم ارتفاع برقیره یاب جهانی
مه شکن جلو و عقبسیستم ضد سرقت الکترونیکی با کلید هوشمند
چراغ همراهی تا در منزلسنسور کنترل سرعت و قفل خودکار درها
شیشه راننده با سنسور تشخیص مانعسیستم قطع سوخت خودکار هنگام تصادف
برف پاک کن ژله ای مجهز به سنسور بارانسیستم باز شدن درها پس از تصادف
۶ کیسه ایمنی هواسیستم کنترل پایداری
ترمز پارک برقیسیستم کمک حرکت در سر بالایی ( Auto Hold )
جعبه فرمان برقی ( EPS )کپسول اطفای حریق

سر انجام هاوال H2 بخریم یا نه؟
در شرایط کنونی و هنگام نگارش این مطلب، با بودجه ۲۰۰ میلیون تومانی اگر قید خرید سدان ها و هاچ بک های کوچک کره ای را بزنید، طیفی از شاسی بلند های چینی در مقابل شما به صف می شوند. هایما S5، چری تیگو ۵ و جک اس ۵ سه نماینده مهم چین در این رنج هستند. اکنون هاوال H2 نیز به جمع آن ها پیوسته است تا بلکه در این آشفته بازار، سهمی هر چندکم تر از آن ها را به خود اختصاص دهد. بی وای دی S6 نیز دیگر رقیب حاضر در میدان است که به دلیل تیراژ تولید پایین، هیچ گاه از سوی بازار جدی گرفته نشد. هیچ یک از این خودروها به طور محض خوب نیستند و هر کدام مشتریان خاص خود را طلب می کنند.

اگر بازار فروش مناسب، قطعه های یدکی فراوان، امکانات خوب و قدرت بالا مورد نظر شماست، جک S5 را انتخاب کنید. اگرچه این روزها یک گزینه تکراری محسوب می شود اما اگر تمام موارد گفته شده برای جک را با استایل متفاوت تر و فضای کابین و صندوق بزرگ تر می پسندید، هایما S7 میزبان شماست. هر چند تاکنون نقص های مونتاژی و فنی مختلفی، گریبان خریداران آن را گرفته است. اما اگر ظاهر مدرن و شرایط خرید آسان را می خواهید و با موتور ضعیف مشکلی ندارید، به سراغ چری تیگو ۵ اکسلنت بروید.

چنان چه وضعیت خدمات و سرنوشت و آینده خودروی تان برای شما مهم نیست و به دنبال یک شاسی بلند جادار و بی دردسر هستید، بی وای دی S6 هم دیگر گزینه پیش روی تان است. البته اگر ساکن شهرستان های کوچک هستید، سعی کنید تا حد امکان خودروی تان خراب نشود! و در نهایت اگر کیفیت بالا در حد ساخته های کره جنوبی، برند خوش نام، امکانات زیاد و ایمنی مناسب در فهرست خرید شما جای دارند، هاوال H2 بخرید و همان جا سعی کنید تمام شور و اشتیاق جوانی برای فشردن پدال گاز را به فراموشی بسپارید.

برای تماشای ویدیو تست و بررسی هاول H2 روی لینک کلیک کنید

سپهر عظیمی
پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.