تلاش ناموفق ایران خودرو برای حضور در بازار چین

تلاش ناموفق ایران خودرو برای حضور در بازار چین

با مرور خبرهای قدیمی در رسانه های چینی با نام یکی از خودروسازان ایران مواجه می شویم که از تلاش ناموفق این شرکت برای حضور در بازار چین حکایت دارد.

مدیران 777 مدیران 777

بنا بر اطلاعات موجود در رسانه های چینی، «ایران خودرو» در سال ۲۰۰۶ قصد داشته با دو محصول به بازار بزرگ چین ورود کند. این دو محصول، «سمند سورن» و «پژو ۲۰۶ نسخه SD»، سدان، بودند. قرار بود سمند سورن در نسخه ای متفاوت و با لوگویی متفاوت به صورت یک محصول مونتاژ چین و با یک قرارداد همکاری مشترک در این کشور مونتاژ و عرضه شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

در سال ۲۰۰۵ ایران خودرو قرارداد همکاری مشترکی را با کمپانی «جویهانگ یانگمن لوتوس» منعقد کرد. این کمپانی پیش از ایران خودرو با کمپانی «لوتوس» قرارداد داشت و محصولات لوتوس را در چین تولید می کرد. همچنین بسیاری از محصولات اقتصادی این کمپانی چینی تحت این قرارداد با برند لوتوس در چین عرضه می شد. در آن زمان، کمپانی لوتوس تحت مالکیت هلدینگ مالزیایی «پروتون» قرار داشت. در همین زمان، کمپانی چینی «یانگ‌من» برند «یونکو» را در چین به دست آورد که حاصل همکاری مشترک این کمپانی با «سوبارو» بود.

در این زمان بود که ایران خودرو تمایل به همکاری با کمپانی چینی یانگمن را نشان داد. این کمپانی چینی در آن زمان به دنبال شریکی بود که از نظر مالی پروژه تولید لوتوس را تأمین کند و ایران خودرو این شرایط را نداشت، اما چینی ها هیچ وقت فرصت عقد یک قرارداد برد-برد را از دست نمی دهند، پس ایران خودرو را متقاعد کردند تا با برند تحت نظر خود، یعنی یونکو، قراردادی را امضا کنند. در نظر داشته باشید که ایران خودرو قرارداد خود را با برندی منعقد کرد که برای مدت زیادی هیچ مدل جدیدی را به بازار عرضه نکرده بود.

تلاش ناموفق ایران خودرو برای حضور در بازار چین

طبق این قرارداد سرمایه گذاری مشترک میان ایران خودرو و یونکو، کمپانی چینی ۷۰ درصد از سهام این همکاری مشترک را به دست آورد و ۳۰ درصد از این قرارداد به ایران خودرو رسید. توجه داشته باشید این قرارداد از هر نظر یک قراداد بد برای طرف ایرانی محسوب می شود، چراکه در اکثر قراردادهای همکاری مشترک معمولاً سهام به صورت ۵۰-۵۰ تقسیم می گردد.

دو کمپانی به توافق رسیدند که اولین مدل تولیدی شان در چین یکی از نسخه های سمند باشد. خودروی ملی ایران که براساس پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده بود. پس از آن مشخص شد که این دو کمپانی توافق کردند سمند سورن را در چین تولید کنند. سورن در آن زمان هنوز تست های فنی را در ایران می گذراند و به مرحله تولید نرسیده بود و گویا قرار بود همزمان در بازار ایران و چین عرضه شود.

خودروی معرفی شده در چین همان سمند داخل ایران بود و تنها در برخی جزییات طراحی تفاوت هایی دیده می شد. برای مثال، رنگ زمینه مشکی با طرحی متفاوت در جلوپنجره این خودرو دیده می شد و به جای نشان ایران خودرو، نشان یونکو در وسط جلوپنجره قرار گرفته بود. برای این مدل نام داخلی “GHK7180” در نظر گرفته شده بود و قرار بود در یک سال، ۳۰ هزار دستگاه از این خودرو در چین عرضه شود. این همکاری مشترک هرگز ادامه پیدا نکرد، چراکه کمپانی چینی یانگمن تولید محصولات لوتوس و عرضه آن را در اولویت قرار داده بود و با هلدینگ پروتون به توافق رسید تا سرمایه گذاری خود را به صورت متمرکز در آن پروژه قرار دهد. با این اتفاق، قرارداد ایران خودرو با طرف چینی کم کم به حاشیه رفت و سال ۲۰۰۸ ایران خودرو از این قرارداد خارج شد. این که دقیقاً چه اتفاقی برای این قرارداد افتاد مشخص نیست و معلوم نیست چرا طرف چینی تمایل خود را برای همکاری با ایران خودرو از دست داد. باید دید در این قرارداد بندهای خروج و توافق های مالی چگونه بوده و آیا ایران خودرو غرامتی از طرف چینی دریافت کرده است یا خیر.

تلاش ناموفق ایران خودرو برای حضور در بازار چین

پس از فسخ این قرارداد، ایران خودرو در نمایشگاه پکن با پژو ۲۰۶ سدان، یا همان SD، حاضر شد و قصد داشت در صورت یافتن یک شریک تجاری مناسب، این خودرو را در چین تولید کند. در آن زمان، «پژو» فرانسه با همکاری «دانگ فنگ» در حال ساخت نسخه سدان ۲۰۶ بودند و به همین دلیل پژو از حضور ایران خودرو در چین، آن هم با محصولی که خود پژو در حال تولید آن در این بازار بود، بسیار ناخرسند بود. پس از آن، پژو با قطعیت با حضور ایران خودرو در چین (برای عرضه خودروهای پژو) مخالفت کرد و بار دیگر حضور کمپانی ایرانی در چین منتفی شد.

مطالب فوق چکیده مطالبی است که در رسانه های چینی منتشر شده است و جزییات این قراردادها و اتفاق ها هیچ گاه از طرف ایرانی اعلام نشده است.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.