بررسی چالش های تولید خودروهای خودران

خودروهای خودران

ایده تولید خودروهای خودران سال هاست که از سوی خودروسازان مطرح شده و برخی خودروهای مدرن امروزی سطح قابل قبولی از سیستم خودران را ارائه می دهند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

اما چه زمانی می توانیم یک خودروی تمام خودران را با ایمنی کامل استفاده کنیم؟ در این مقاله به بررسی چالش های پیش رو برای تولید خودروهای تمام خودران می پردازیم. شاید اگر ۵۰ سال پیش از تولید خودروهای خودران صحبت می شد، عموم مردم تولید این خودروها را نشدنی می دانستند اما حالا با پیشرفت های صورت گرفته در خودروسازی، بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند در دهه بعدی، یعنی بین سال ها ۲۰۳۰ تا ۲۰۴۰، تولید گسترده خودروهای تماماً خودران آغاز خواهد شد.

خودروهای خودران

یکی از مهم ترین سرمایه گذاری های انجام شده در بحث خودروهای خودران مربوط به ساتارت آپ گوگل با نام Waymo می شود. این شرکت تحقیق و توسعه را در زمینه خودروهای خودران به طور گسترده ادامه می دهد و حتا تاکسی های خودران را در فونیکس آمریکا مورد استفاده قرار داده است. اما هنوز چالش های زیادی برای تکیه مطمئن به این تکنولوژی وجود دارد.

خودروهای خودران

یکی دیگر از کمپانی هایی که در این زمینه سرمایه گذاری های سنگین انجام داده «هواوی» چین است که به پیشرفت های قابل توجهی در زمینه خودروهای تمام خودران رسیده و عالی ترین استانداردهای داخلی چین را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر، تولید خودروهای خودران از جمله زمینه هایی است که بیش ترین استارت آپ ها را به خود اختصاص می دهد و این فقط یک معنی دارد. تعداد بالای شرکت های مشغول تحقیق در زمینه خودران نشان می دهد که این تکنولوژی در آینده قطعاً نقش مهم و اساسی را در تولید خودرو خواهد داشت و به همین دلیل یکی از پرسودترین تکنولوژی های صنعت خودرو خواهد بود.

توجه کنید خودروهای خودران مورد بحث در این مقاله شامل خودروهای بدون سرنشین هم می شود.

تأثیر خودروهای خودران بر صنایع دیگر

خودروهای خودران

در صورتی که تکنولوژی خودران به طور کامل عملی شود، قطعاً بهبود در تولید و افزایش بازدهی را در دیگر صنایع خواهید داشت. برای مثال، خودروهای باری را در نظر بگیرید. دیگر نیازی به حضور انسان برای رانندگی نیست و قطعاً با کنار گذاشتن محدودیت های انسانی، راندمان در زمینه ترابری بالا خواهد رفت. دیگر نیازی به نگرانی در مورد رانندگی در جهان خودروهای خودران نیست و صنعت حمل و نقل هم بسیار تغییر خواهد کرد. با تولید خودروهای خودران و بدون سرنشین بیش ترین تأثیر را در صنایعی همچون صنایع سوخت، صنعت حمل بار، صنعت هواپیمایی و توریسم، بیمه صنایع خودروسازی خواهیم داشت.

خودروهای خودران

صنایع دیگری هم احتمالاً تحت تأثیر این تکنولوژی خواهند بود اما بیش ترین تأثیر را در این صنایع خواهیم داشت. مهم ترین مسئله در این صنایع آینده نگری و در نظر گرفتن راه های جایگزین برای وضعیت آینده است. برای مثال، با ورود این تکنولوژی به صورت گسترده، در صنایع حمل و نقل دیگر نیازی به راننده ها نخواهد بود و تعداد بسیاری بیکار خواهیم داشت. همچنین در بحث بیمه هم چالش های عجیبی به وجود خواهد آمد.

سطوح مختلف خودروهای خودران

خودروهای خودران

در صنعت خودروسازی سطوح مختلفی از خودروهای خودران تعریف شده است که در مجموع، پنج سطح خودران را داریم که سطح پنجم مربوط به خودروهای تمام خودران است. در حال حاضر، ما در بهترین و مدرن ترین خودروها خوش‌بینانه به سطح چهارم از تکنولوژی خودران رسیده ایم و برای رسیدن به سطح پنجم علاوه بر تکنولوژی باید قوانین و شرایط مسیر ها هم تغییر کند. اما دقیقاً چه زمانی به سطح پنجم خودران خواهیم رسید؟ «ایلان ماسک»، بنیان گذار «تسلا» به عنوان یک متخصص در این زمینه، بسیار خوش‌بینانه گفته است که بشر بسیار در رسیدن به تکنولوژی خودروهای تماماً خودران نزدیک است.

رابطه اینترنت اشیا با خودروهای خودران

خودروهای خودران

ایده خودروهای خودران هر چه قدر هم که عملی به نظر برسد، آیا به اندازه کافی ایمن است؟ یکی از مهم ترین پارامتر ها در بالا بردن سطح ایمنی این خودروها اینترنت اشیا است. با گسترده شدن اینترنت اشیا، تمام اشیا نظیر خانه ها، ساختمان ها، لوازم هوشمند و… به هم متصل می شوند. همچنین تمام خودروها به هم متصل خواهند شد و در نتیجه، احتمال بروز تصادف در این شرایط به شدت کاهش خواهد یافت. پس با عملی شدن ایده خودروهای خودران در بالاترین سطح، ایمنی از وضعیت کنونی بالاتر و بهتر خواهد بود.

خودروهای خودران

در این مقاله سعی شد چالش های پیش رو در تولید خودروهای خودران را بررسی کنیم. با وضعیت کنونی رشد تکنولوژی و با گسترده تر شدن نیازهای امروز، به نظر می رسد خیلی زودتر آن چه تصور می کنیم با خودروهای خودران روبه‌رو خواهیم شد. البته انتقال تکنولوژی پیشرفته ای مثل این در کشورهای در حال توسعه و پایه مثل ایران بسیار دیرتر از سایر نقاط جهان اتفاق می افتد اما دیر یا زود ناچار باید این تکنولوژی را در همه جوامع پذیرفت.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.