معرفی کاربردی ترین آپشن های خودروهای جدید

کاربردی ترین آپشن های خودرو
کاربردی ترین آپشن های خودرو

آپشن های به کاررفته در خودروها با توجه به کلاس اقتصادی و یا استانداردهای کشوری که قرار است در آن به فروش برسند تعیین می شوند. از این رو، ممکن است برخی از خودروها آپشن های خاص و منحصر به‌فردی داشته باشند که در دیگر خودروها یافت نشوند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

بسیاری از خودروهای روز دنیا به آپشن هایی مجهزند که برخی از آن ها فقط در مناطق خاصی از کره زمین کاربرد دارند و برخی دیگر به علت این که هزینه طراحی و تولید بالایی دارند، فقط بر روی خودروهای لوکس و گران قیمت استفاده می شوند. در ادامه، کاربردی ترین آپشن های به‌کاررفته در خودروها را مورد بررسی قرار می دهیم تا با کاربرد آن ها و همچنین روش کار آن ها آشنا شوید.

مدیران 777 مدیران 777

جعبه فرمان محور عقب

جعبه فرمان محور عقب
جعبه فرمان محور عقب

یکی از جذاب ترین آپشن های به‌کاررفته در برخی از خودروها وجود جعبه فرمان برای محور عقب است. در این خودروها از دو جعبه فرمان استفاده می شود که علاوه بر فرمان پذیری چرخ های جلو، فرمان پذیری چرخ های عقب را نیز به همراه دارد. از این آپشن بر روی خودروهایی مانند هامر EV، بنز S کلاس، ب ام و سری ۵ و ۷ و… استفاده می شود. عملکرد جعبه فرمان محور عقب در خودروهای سدان مانند سری ۷ و S کلاس به این گونه است که بیش تر برای کاهش شعاع گردش اند، اما عملکرد این آپشن در هامر EV متفاوت است و موجب حرکت خرچنگی (Crab-walk) خودرو در سرعت های پایین می شود.

تبدیل شدن موبایل به سوییچ خودرو

تبدیل شدن موبایل به سوییچ خودرو
تبدیل شدن موبایل به سوییچ خودرو

امروز با توجه به پیشرفت تلفن های همراه می توان بسیاری از کارهای روزمره را با استفاده از آن ها انجام داد. برای مثال، بسیاری از پرداخت های روزمره مانند هزینه پمپ بنزین و خرید از فروشگاه ها از طریق همین تلفن های همراه انجام می شوند. با توجه به ارتقای تکنولوژی تلفن های همراه، برخی از خودروسازان سیستم امنیتی خودروهای خود را طوری طراحی کرده اند تا بتوان عملیاتی که با ریموت سوییچ خودرو انجام می شود را با تلفن همراه نیز انجام داد. البته با توجه به هوشمند بودن تلفن های همراه امکان کنترل بخش های مختلف خودرو نیز با آن ها وجود دارد و این قضیه موجب می شود کارایی تلفن های همراه برای خودرو بیش تر از سوییچ و یا ریموت شود.

گرم کن شیشه جلو (Heated windshields)

گرم کن شیشه جلو
گرم کن شیشه جلو

از این آپشن بیش تر بر روی خودروهایی استفاده می شود که قرار است در مناطق سردسیر تردد کنند. در شیشه جلوی (Windshield) خودروهایی که به این آپشن مجهز هستند از همان المنت هایی که برای شیشه عقب خودروها کاربرد دارد استفاده می شود، البته با کمی تفاوت. المنت های به کاررفته در شیشه جلوی این خودروها نازک تر از المنت های شیشه عقب است تا نتواند دید راننده را مختل کند. عملکرد این گرم کن ها بسیار سریع تر از عملکرد سیستم تهویه برای گرم کردن شیشه جلوست و به همین دلیل، از این آپشن در مناطق سردسیر مانند کانادا، که شیشه ها یخ می زنند، استفاده می شود.

حتماً بخوانید:

گرم کن شیشه های خودرو و آینه ها چگونه کار می کند؟

جلوگیری از بخار کردن شیشه خودرو

سیستم خروج از خودروی امن (Safe exit door locking)

سیستم خروج از خودروی امن
سیستم خروج از خودروی امن

این آپشن در برخی از خودروهای هیوندای مانند سانتافه های جدید نصب می شود. عملکرد آن با استفاده از رادارهای به‌کاررفته در خودرو ست، به این صورت که زمان باز شدن درهای عقب خودرو از درون کابین، اگر خودروی دیگری در حال نزدیک شدن به آن و احتمال خطر وجود داشته باشد، اجازه باز شدن در را نمی دهد. این آپشن در سانتافه با یک کلید که بر روی رودری راننده نصب شده است فعال می شود و در صورت تمایل می توان آن را فعال و یا غیر فعال کرد.

پارک خودرو با ریموت یا تلفن همراه

پارک خودرو با ریموت یا تلفن همراه
پارک خودرو با ریموت یا تلفن همراه

یکی از مشکلاتی که با افزایش تعداد خودرو در شهرهای بزرگ به وجود می آید کمبود جای پارک و یا کوچک تر شدن اندازه آن هاست. با بروز این مشکل در برخی از فضاها بعد از پارک شدن خودرو، امکان باز کردن درهای آن برای خروج افراد وجود ندارد. از این رو، در برخی از خودروهای لوکس و گران قیمت مانند مرسدس بنز S کلاس، ب ام و سری ۷، پورشه کاین و… شاهد آپشنی هستیم که می توان از طریق تلفن همراه  و یا ریموت خودرو آن را پارک کرد. این آپشن به گونه ای‌ست که با استفاده از آن تنها می توان خودرو را در مسیر مستقیم به عقب یا جلو راند. این امکان بیش تر در پارکینگ هایی کاربرد دارد که عرض کمی دارند و رانند با قرار دادن خودرو در موقعیت مناسب می تواند از خودرو پیاده شود، آن را به عقب یا جلو براند و در فضای پارک مورد نظر قرار دهد.

چراغ جلوهای تطبیق پذیر (Adaptive Headlights)

چراغ جلوهای تطبیق پذیر
چراغ جلوهای تطبیق پذیر

یکی دیگر از کاربردی ترین آپشن های به‌کاررفته در خودروها چراغ جلوهای تطبیق پذیر است. عملکرد این آپشن در خودروها به صورتی است که هنگام پیچیدن در جاده ها، چراغ های جلو متناسب با میزان تغییر موقعیت غربیلک فرمان دَوران می کنند و مسیر را طوری روشن می کنند تا راننده بتواند درون پیچ را با روشنایی بیش تری ببنید و ایمن تر رانندگی کند.

حتماً بخوانید: چراغ های تطبیقی جلو (AFS) چیست؟

صندلی های جادویی (Magic seats)

صندلی های جادویی
صندلی های جادویی

در برخی از خودروهای کمپانی هوندا مخزن سوخت یا باک خودرو از قسمت زیر صندلی ها کمی عقب تر قرار گرفته است. این تغییر موجب می شود زیر صندلی های ردیف عقب فضای خالی مناسبی ایجاد شود. از طرفی دیگر، در این خودروها صندلی های ردیف عقب نیز به صورت تاشو طراحی و ساخته می شوند تا در صورت لزوم بتوان آن ها را جمع کرد و از فضای ایجادشده برای حمل بارهای مختلف استفاده کرد.

عملکرد شیشه ها با ریموت

عملکرد شیشه ها با ریموت، آپشنی ارزان قیمت اما بسیار کاربردی محسوب می شود. با داشتن خودروهایی که ریموت آن ها این ویژگی را دارند می توانید شیشه های خودرو را در صورت لزوم هم پایین بیاورید و هم بالا ببرید. کاربرد این آپشن برای زمانی است که فراموش کرده اید شیشه های خودرو را بالا ببرید و پس از خارج شدن از آن متوجه این قضیه شده اید. در این زمان با نگه داشتن دکمه بستن درها می توانید فرمان بالا رفتن شیشه ها را صادر کنید.

کاربردی ترین آپشن های خودروهای جدید چیست؟

۱- جعبه فرمان محور عقب ۲- تبدیل شدن موبایل به سوییچ خودرو ۳- گرم کن شیشه جلو (Heated windshields) 4- سیستم خروج از خودروی امن (Safe exit door locking) 5- پارک خودرو با ریموت یا تلفن همراه ۶- چراغ جلوهای تطبیق پذیر (Adaptive Headlights) 7- صندلی های جادویی (Magic seats) 8- عملکرد شیشه ها با ریموت.

۳.۳ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.