چراغ های تطبیقی جلو (AFS) چیست؟

چراغ های تطبیقی جلو (AFS)
AFS و Adaptive Front Lighting از سیستم های کمکی ای هستند که به راننده این امکان را می دهند تا در شب، با دید وسیع تری رانندگی کند.
امروز این سیستم ها در محصولات بسیاری از برند های معروف دنیا مانند لکسوس، ب ام و، مرسدس بنز، مزدا و… دیده می شود ، که این فراگیری در به کار بردن این سیستم ها نشان می دهد که این آپشن ها در میزان دید راننده در شب تأثیر زیادی دارند و می توانند نقاط کور را کم تر کنند و از خطر رانندگی در شب بکاهند.
کارکرد AFS در خودروها به این صورت است که درون چراغ جلو، موتورهایی قرار گرفته که لامپ ها و یا LEDها بر روی آن نصب می شوند. این موتور باتوجه به اطلاعات دریافت شده از میزان چرخش چرخ ها از طریق سنسور مورد نظر، لامپ ها و یا LEDهای نصب شده بر روی خود را می چرخاند و به این طریق در پیچ ها که فرمان خودرو می چرخد، وضعیت این موتورها هم تغییر می کند و به این ترتیب بیش تر فضای تاریکی که سر پیچ ها وجود دارد با چرخیدن لامپ ها یا LEDها روشن می شود و اجسام و خودروهایی که در آن ناحیه قرار دارند، قابل رؤیت می شوند و خطر برخورد با آن ها بسیار کم تر. این مدل از پرتاب نور در خودروهایی مانند مزدا ۳ New و لکسوس GS 460 به کار برده شده است.
چراغ های تطبیقی جلو (AFS)
سیستم Adaptive Front Lighting بسیار هوشمندتر نسبت به AFS رفتار می کند. به این صورت که دوربین های تعبیه شده در زیر آینه های کناری، آینه وسط و یا جلوپنجره، خودروهای محرکی را که در مسیر هستند تشخیص می دهد و پرتاب نور را به گونه ای تنظیم می کند که باعث کوری موقت راننده ای که در خلاف مسیر حرکت می کند، نشود و همین طور پرتاب نور را برای خودروهایی که در جلوی خودرو و موافق مسیر حرکت می کنند به گونه ای تنظیم می کند تا بازتاب نور بر آینه های کناری و آینه وسط آن، نیافتد و باعث آزار راننده جلویی نشود. این سیستم پیشرفته هنگام رانندگی در شب، وضعیت پرتاب نور را باتوجه به تشخیص دوربین ها بین دو حالت نوربالا (High-Beam) و نورپایین (Low-Beam)، تغییر می دهد که این تغییر حالت می تواند به طور مجزا بین دو چراغ رخ دهد به این صورت که ممکن است یک چراغ در حالت نورپایین باشد و چراغ دیگر در حالت نوربالا. علت این تغییرِ حالت هم روشن کردن حداکثر مسیر است، البته بدون این که راننده ای با نوربالا اذیت شود.
اهمیت این سیستم ها شب هنگام و در جاده های پر پیچ و خم مشخص می شود زیرا هنگام پیچیدن در این جاده ها بدون این سیستم، بسیاری از ناحیه درون پیچ، تاریک می ماند و راننده چیزی مشاهده نمی کند، اما اگر خودروی شما مجهز به این آپشن ها باشد قسمت زیادی از ناحیه تاریک درون پیچ روشن می شود و دید راننده نسبت به حالت عادی بیش تر می شود.
چراغ های تطبیقی جلو (AFS)
این سیستم در BMW با Adaptive LED Headlights، در بنز با Multi-Beam LEDو در آئودی با Matrix LED شناخته می شود که تفاوت های میان آن ها در فیلم نشان داده شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

محمد جبارزاده شیاده/ کارشناسی مهندسی مکانیک
پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.