کدام برند، توسط چه شرکتی وارد خواهد شد؟

واردکنندگان خودرو
واردکنندگان خودرو

تعداد شرکت های واردکننده خودرو به عدد ۱۲ رسید. برخی برندها نیز اعلام شده اند. پیش تر هم برخی اخبار تأییدنشده در این خصوص منتشر شده بود. حالا اما پرسش این است: کدام برند، توسط چه شرکتی وارد خواهد شد؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، به گفته سخن‌گوی وزارت صمت با اضافه شدن ۵ شرکت به فهرست واردکنندگان خودرو، تعداد شرکت‌های واردکننده خودرو تا امروز به ۱۲ شرکت رسیده است.

مدیران 777 مدیران 777

آن گونه که امید قالیباف اشاره کرده است هیچ محدودیت و انحصاری در کار نیست و در صورتی که شرکت متقاضی واردات خودرو شرایط موجود در آیین‌نامه را احراز کند به فهرست شرکت‌های وارد‌کننده خودرو اضافه می‌شود. بر این اساس، فعلاً اسامی پنج شرکت دیگر به نام‌های بهمن موتور، ایران خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار به فهرست قبلی، شامل ۷ شرکت سایپا، پارس خودرو، سایپا – سیتروئن، کرمان خودرو، فرداموتورز، مکث موتور و آرین موتور پویا، اضافه شده است. همچنین براساس گفته های سخن‌گوی وزارت صمت واردات خودرو از بین خودروهایی با برندهای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی انجام می‌شود، و محصولاتی مانند هیوندا اکسنت، هیوندا ای ۱۰، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی اس ۳۵، ام جی ۳ و ام جی ۶، سیتروئن ۳ و محصولی از شرکت فولکس واگن (سئات) در زمره مدل خودروهایی است که قرار است به کشور وارد شوند که این خودروها در محدوده قیمت حدود ۱۰ هزار یورو قرار دارند.

با این حال، با توجه به این که همانند دوره گذشته هیچ برندی به صورت انحصاری در اختیار شرکتی نخواهد بود، هنوز به طور قطع مشخص نیست کدام برند با چه شرکتی وارد کشور خواهد شد، اما از سوی دیگر، براساس برخی اخبار و با توجه به سابقه همکاری و همچنین گمانه زنی ها می توان اطمینان همکاری برخی شرکت ها برای واردات را قطعی دانست و برخی دیگر را به حدس و گمان واگذار کرد.

کرمان موتور

این خودروساز پیش از تحریم ها تولید برخی محصولات هیوندای کره را آغاز کرده بود. در جریان برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو در اوایل شهریور ماه و بازدید سفیر کره جنوبی از غرفه این خودروساز تمایل همکاری میان طرفین آشکار شد. ضمن این که، در آن زمان خود کرمانی ها نیز از احتمال بسیار بالای همکاری مجدد میان کرمان موتور و هیوندای خبر می دادند. بنابراین می توان حضور محصولات هیوندای در سبد محصولات آبی پوشان کرمانی را قطعی دانست.

آرین موتور

این واردکننده که نماینده میتسوبیشی در ایران بود، بعد از تحریم ها وارد عرصه تولید شد، اما همچنان با این برند ژاپنی قرارداد همکاری دارد. پیش از اعلام رسمی شرکت های واجد شرایط نیز با انتشار نام برخی مدل های میتسوبیشی مشخص بود که این بار نیز آرین موتور خودروهای این برند را وارد خواهد کرد.

همکاری کرمان موتور با هیوندای و آرین موتور با میتسوبیشی قطعی به نظرمی رسد، چراکه هر دو این شرکت ها، پیش از تحریم نیز در قالب تولید و واردات شراکت و همکاری داشتند.

پارس خودرو

برخی اخبار از بی نتیجه بودن مذاکرات پارس خودرو با جی وی جی حکایت می کنند هر چند هنوز این خبر به صورت رسمی اعلام و یا حتی تأیید و تکذیب نشده است، اما با توجه به سابقه همکاری می توان حدس زد که این خودروساز بتواند همکاری خود با نیسان ژاپن و رنو فرانسه را از سر بگیرد.

سایپا

نارنجی پوشان جاده مخصوص قبل از تحریم ها همکاری با کیا کره جنوبی را آغاز کرده بودند، اما این همکاری ادامه دار نشد. با این حال، به نظر می رسد برخی محصولات چانگان، رنو و کیا توسط این خودروساز عرضه شوند.

ایران خودرو

آبی پوشان جاده مخصوص سابقه طولانی مدتی در همکاری با پژو فرانسه دارند، اما با توجه به نوع رفتار این خودروساز فرانسوی گویا همچنان با هم پرونده باز دارند. با این حال، اگر قرار باشد دوباره شاهد ورود محصولات پژو به ایران باشیم نمی توان تصور کرد که غیر از ایران خودرو شرکتی بتواند این کار را انجام بدهد. البته این شرکت پیش از تحریم ها با بنز آلمان و سوزوکی نیز همکاری داشته است. با توجه به فراهم بودن زیرساخت ها امکان همکاری مجدد با این برندها وجود دارد، اما با توجه به محدودیت قیمتی در عمل امکان همکاری با بنز وجود ندارد. این مسئله در خصوص سوزوکی صادق نیست و می توان برخی محصولات این برند با بازه قیتی درج شده در آیین نامه را وارد کرد.

سایپا -سیتروئن

این شرکت فرانسوی نتوانست آن چنان که باید از ثمره سرمایه گذاری مشترک خود با سایپا بهره برداری کند، اما با از سرگیری واردات محصولات سیتروئن را به ایران وارد خواهد کرد. سیتروئنC3-XR  تا امروز نیز به عنوان قطعی ترین گزینه وارداتی این برند اعلام شده است.

بهمن موتور

این گروه که طی سال های اخیر توانسته است همچنان بازار محصولات خود را داغ نگه دارد، پیش از تحریم ها شریک تجاری خودروساز ژاپنی، مزدا در ایران بود. از سوی دیگر، با فاو نیز همکاری می کرد. به نظر می رسد بهمن موتور باز هم با این دو برند واردات را آغاز کند و محصولات جدید مزدا، فاو و هاوال را در محدوده قیمتی اعلام شده به ایران وارد کند.

مکث موتور

مکث موتور به عنوان بال آسیایی ماموت خودرو شناخته می شود و در حال حاضر، محصولاتی مانند کلوت و تیارا را به بازار عرضه می کند. براساس شایعات، این برند نیز مذاکراتی با رنو داشته است و از سوی دیگر، با توجه به عدم حضور ماموت خودرو در فهرست واردکنندگان، شاید این شرکت برای واردات محصولات فولکس نیز اقدام کند.

فردا موتورز

این خودروساز که طی سال های اخیر به جرگه تولیدکنندگان پیوسته است طی سه سال توانسته پنج محصول را تولید و عرضه کند. با این حال، با توجه حضور نام این خودروساز در فهرست واردکنندگان برخی اخبار از مذاکره با بی وای دی و ام جی حکایت می کنند.

دیار خودرو

از این خودروساز که درصدد تولید برخی محصولات سوئست و بایک بود نیز خبر می رسد که احتمالاً اقدام به وارد بایک کند.

ایرتویا

این شرکت که سابقه واردات محصولات تویوتا را در کارنامه دارد و امتیاز واردات جیلی را نیز اخذ کرده بود، بعد از تحریم ها با مشکلات فراوانی همراه شد. با این حال، نام این شرکت نیز در فهرست واردکنندگان دیده می شود. به احتمال بسیار زیاد، این شرکت باز هم سراغ تویوتا خواهد رفت. البته با توجه به محدوده قمیتی به طور طبیعی این خوروها زیر ۲۰ هزار یورو خواهندبود.

بر اساس این گزارش، هنوز هیچ یک از این برندها و این که توسط کدام خودروساز وارد شوند به طور قطع مشخص نشده  است و گمانه زنی ها براساس سابقه همکاری و همچنین برخی اخبار و روایات تأییدنشده صورت گرفته است.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.