استقبال از وزیر جدید صمت با توقف تولید

استقبال از وزیر جدید صمت
استقبال از وزیر جدید صمت

انتخاب علی آبادی به عنوان جانشین فاطمی امین گویا برای برخی افراد و جریان ها خوشایند نبوده است، به همین دلیل، استقبال از وزیر جدید صمت با توقف تولید آغاز شده است.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، انتشار نامه مدیرعامل ایران خودرو به سرپرست وزارت صمت مبنی بر توقف تولید به دلیل کمبود ارز همزمان با معرفی مدیرعامل مپنا برای معرفی به مجلس، هر چند با پاسخی که روز بعد داد به ظاهر از برطرف شدن مشکل خبر می دهد، اما آیا واقعاً مشکلات تولیدکنندگان برطرف شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

نامه مدیرعامل ایران خودرو به سرپرست وزارت صمت

«جناب آقای نیازی

سرپرست محترم وزارت صنعت، معدن و تجارت

موضوع: توقف تولید خطوط ایران خودرو به دلیل کمبود ارز

با سلام؛

احترماً پیرو مکاتبات قبلی صورت گرفته (۱۴۰۲۴۲۳۵۲ مورخ ۱۲/۰۲/۱۴۰ و ۱۴۰۱۴۲۹۶۹۴ مورخ ۲۸/۱۲/۱۴۰۱) به استحضار می رساند، به دلیل عدم تأمین ارز در سال جاری و خالی شدن موجودی کالای انبارهای این شرکت و تأمین کنندگان، در هفته گذشته توقفات متعددی در خطوط تولید ایران خودرو رخ داده است و در هفته جاری نیز برآورد می گردد حدود ۵۰۰۰ هزار دستگاه توقف تولید وجود داشته باشد.

پیرو ابلاغ و الزام وزارت محترم صمت مبنی بر برنامه ریزی تولید ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۲ و عرضه این برنامه در سامانه یکپارچه به مشتریان، در ماه های گذشته مکرراً ریسک های این الزام به دفتر محترم صنایع خودرو وزارت صمت منعکس شده بود، متأسفانه همان طور که مشاهده می فرمایید، هم اکنون به دلیل وقوع این ریسک ها از جمله عدم تخصیص ارز خطوط تولید متوقف می گردد و به دلیل برنامه فشرده و استفاده از حداکثر ظرفیت و روزهای کاری امکان جبران عقب افتادگی تولید تا پایان سال امکان پذیر نخواهد بود. با روندی فعلی برآورد می گردد در پایان سال بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو از تعهدات مربوط به  سال ۱۴۰۲ تحویل نشده باشد که این تعداد می تواند تبدیل به بحران اجتماعی شود.

با عنایت به موارد ذکرشده، خواهشمند است به منظور افزایش تیراژ تولید روزانه و تحویل خودرو مشتریان با حداقل تأخیر، نسبت به تأمین ارز مورد نیاز دستور تسریع و اقدامات ویژه صادر فرمایید.»

یک روز بعد از رسانه ای شدن این نامه (۹/۳/۱۴۰۲) مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این که تدابیر اتخاذشده از سوی وزارت صمت و بانک مرکزی سبب تسهیل تأمین ارز در شبکه تأمین و ایران خودرو شده، تصریح کرد: «در حال حاضر تولید روال عادی داشته و چالشی در زمینه تأمین و تغذیه خطوط تولید وجود ندارد.»

البته عظیمی با بیان این که ایران خودرو توانسته است ۱۳ هزار محصول خود را زودتر از موعد تحویل، به مشتریان تحویل دهد که اقدامی کم‌سابقه بوده است، عملاً از مواضع خود عقب نشینی کرد.

مدیرعامل ایران خودرو این نامه را در روز ۱۷ اردیبهشت نوشته است، یعنی همان روزی که شورای رقابت با انتشار فهرست قیمت خودروهای مونتاژی، آینده خودروسازان غیر دولتی و بازار را با ابهام همراه کرد.

عظیمی ۴ روز بعد یعنی در ۲۱ اردیبهشت ماه در نامه دیگری از زیان ده شدن این شرکت خبر داده و خواهان افزایش ۱۰ هزار میلیارد تومانی سقف تسهیلات ریالی این شرکت شده است.

با این حال، همزمانی انتشار این نامه ها با معرفی مدیرعامل مپنا، عباس علی آبادی، به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت صمت، جای تعجب دارد.

آیا این همزمانی شیطنت ساده رسانه ای بوده است یا به منظور خاصی این سند از مبدأ یا مقصد، به فضای مجازی راه پیدا کرده است؟ آیا قصد ارسال پیامی خاص به گزینه پیشنهادی دولت را داشته اند؟ آیا هدف بازار خودرو و ایجاد التهابی جدید بوده است؟ آیا نحوه قیمت گذاری خودروهای مونتاژی و اعلام قیمت های جدید برای دو مدل چانگان وارداتی و دو مدل هایما مونتاژی  ارتباطی به این نامه ها دارد؟ به خصوص این که از یک سو، بازار در بلاتکلیفی و رکود به سر می برد و از سوی دیگر، قیمت های اعلامی از محصولات هم رده مونتاژکاران بالاتر در نظر گرفته شده است.

البته تمام پرسش های فوق مانند رأی مجلس به علی آبادی مبتنی بر حدس و گمان است، اما به نظر می رسد قرار است از یک سو، تمام راه ها به کشورهای حاشیه خلیج فارس ختم شود و از سوی دیگر، از همین حالا گوشی را دست علی آبادی داده اند که در چه شرایطی وزیر خواهد شد و با چه افراد و سیستمی طرف خواهد بود.

۴.۳ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.