تعرفه خودروهای دست دوم را درست تعریف کنید

تعرفه خودروهای دست دوم
تعرفه خودروهای دست دوم

قرار است به زودی آیین نامه واردات خودروهای دست دوم تدوین و نهایی شود، تعرفه های خودروی صفرکیلومتر برخلاف ادعای ارزان سازی افزایش یافتند. اکنون مردم برای این خودروها یک پیام ساده دارند؛ برای راستی آزمایی و صداقت در گفتار، تعرفه خودروهای دست دوم را درست تعریف کنید.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، دولت و مجلس مدعی هستند که هدف اصلی آن ها از واردات خودروهای نو و کارکرده بر سه محور استوار است: افزایش رقابت، افزایش کیفیت و از همه مهم تر کاهش رقابت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

دم خروس در بودجه

با این حال، درآمدی که دولت از محل تعرفه یا همان حقوق ورودی واردات در نظر گرفته ۳۲ هزار میلیارد تومان است. البته به دلیل عدم شفافیت و پنهان کاری های مرسوم و معمول که می توان آن را نتیجه تفکر خودی و غیر خودی دانست، هدف اصلی همواره در لابه‌لای درِ باغ سبز نشان دادن ها گم می شود. بنابراین، مجموع درآمد ۴۳ هزار میلیارد تومانی از خودرو را در سال جاری می توان دم خروس دولت و مجلس در لایحه بودجه دانست. این درآمدها غیر از تعرفه ها قرار است از محل شماره گذاری، مالیات بر نقل و انتقال خودرو و مالیات مبتنی بر ارزش ریالی خودروها کسب شود.

با توجه به این که هر ساله لایحه بودجه منتشر می شود و اعداد و ارقام دیده می شوند، مشخص نیست چرا صادقانه با مردم صحبت نمی کنند، اما غیر از درآمدهای پیش بینی شده در بودجه، خود تعرفه ها نیز به گویاترین حالت، خلاف ادعا و گفته های موافقان و مسئولان را ثابت می کنند.

افزایش تعرفه برای کاهش قیمت؟

به عنوان مثال، وقتی تعرفه خودروهایی با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ هزار سی سی از ۵۵ درصد به ۹۵ درصد افزایش پیدا می کند، آیا می توان باور کرد واردات می تواند قیمت ها را در بازار کاهش بدهد؟ تحقق این موضوع، خواسته قلبی بسیاری از شهروندان است، اما وقتی قیمت یک خودروی ۲۰ هزار یورویی فقط در گمرک و با لحاظ شدن حقوق ورودی به ۳۹ هزار یورو می رسد، چگونه می شود توقع کاهش قیمت ها را باور کرد؟ البته قانون گذار دلایل خاص خود را برای این موضوع دارد، اما بازار، کاری به دلایل آن ها نداشته است و ندارد و قانون و راه و روش خود را دارد. معلوم نیست شاید قصدشان از تکیه بر افزایش کیفیت و رقابت و کاهش قیمت، هم‌سو کردن روانی مردم باشد، به خصوص در مورد خودروهای دست دوم که جدی تر و رسمی تر شدن آن با فهرست اول قیمت خودروهای مونتاژی همزمان شد.

با این حال، طی مدت زمان اخیر هیچ خودروی وارداتی‌ای وارد خیابان ها نشده و در مقابل، این بحث لبریز از خبر درمانی بوده است. هر از چند گاهی هم که واردکنندگان از بلاتکلیفی خسته و معترض می شوند، یک نفر حرفی می زند و یک نفر دیگر برای بازدید به جایی می رود، اما با توجه به نتایج می توان نتیجه گرفت که تاکنون هر چه کرده و گفته اند نمایش بوده، یعنی به رغم تلاش ها و وعده ها هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است و مردم همچنان منتظر هستند.

البته برخی بر این باورند که این واردات بیش تر برای سرگرم کردن مردم است، اما در مقابل، با توجه به معرفی انواع برندها و سرمایه گذاری های صورت گرفته، این نظر چندان محلی از اعراب ندارد، یعنی حتا اگر ابتدا قصد چیز دیگری بوده است با توجه به تبلیغات وسیع و گسترده دولت، دیگر چاره ای جز انجام آن وجود ندارد، ضمن این که، با توجه به درآمدی که دولت از بازار خودرو برای خود در نظر گرفته است، نمی تواند به راحتی صرف نظر کند.

بی خیال دست دوم ها شوید

با این حال، با توجه به سطح قیمتی خودروهای بازار و همچنین وضعیت درآمدی و معیشتی، خرید خودروهای صفرکیلومتر به خصوص از نوع غیر چینی برای بسیاری از افراد چندان راحت و یا حتا امکان پذیر نیست. همچنین بخش زیادی از تقاضاهای بازار به اقشار متوسط و کم درآمد مربوط می شود؛ اگر قرار باشد تعیین و تعریف تعرفه های خودروهای دست دوم هم با سبک و سیاق صفرکیلومترها صورت بگیرد، یک نقض غرض آشکار خواهد بود. به بیان دیگر، برخلاف آن چه دولت و مجلسیان مدعی هستند، دست افرادی که همیشه منت سرشان می گذارند از خودروهای وارداتی دست دوم هم کوتاه خواهد ماند، پس ساده ترین خواسته این است که لطفاً برای کسب درآمد بی خیال دست دوم ها شوید، اجازه دهید برای یک‌بار هم که شده حرف و عمل در بازار خودرو یکی باشد، شاید اعتماد مردم بیش تر شود.

۴.۱ امتیاز از ۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.