مردم ، مظلومان همیشگی بازار خودرو

مظلومان بازار خودرو
مظلومان بازار خودرو

طی سال های اخیر، هر تصمیمی برای صنعت خودروسازی کشور گرفته شده بهانه مصرف کنندگان بوده اند، اما وضعیت قیمت ها، کیفیت، کاهش قدرت، خرید، و رانتی که توزیع شده است نشان می دهد مردم، مظلومان همیشگی بازار خودرو بوده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، طی سال های اخیر، به قدری تصمیم سازی و تصمیم گیری های پوپولیستی در رگ و پی و پوست و استخوان خودروسازی کشور نفوذ کرده است که دیگر هیچ یک از متولیان و مسئولان جرئت بیان حقیقت و شفاف سازی را ندارد.

مدیران 777 مدیران 777

هیچ کدام از نهادهایی که در این حوزه دخیل و ذی نفع هستند، نمی توانند به صراحت آن چه را باید بگویند، کسی توان اعتراف به اشتباه ها را نداشته و ندارد. در هر دوره به فراخور حال، بخش، فرد یا گروهی مقصر جلوه داده می شوند و همچنان حرکت با سرعت سرسام آور به سمت رانت ادامه دارد. در مقابل، هر تصمیمی که گرفته اند یا می خواهند بگیرند به اسم مردم است، هر حرفی را که بخواهند به کرسی بنشیند با تحریک افکار عمومی انجام می دهند؛ به نام مردم قیمت گذاری دستوری انجام می شود، محدودیت ها در واردات و تعیین سقف یورویی، عرضه خودرو در بورس کالا، تغییر روش های فروش و عرضه در سامانه، قرعه کشی و هر آن چه در این صنعت رخ می دهد به نام مردم و به بهانه آرامش و آسایش آنان انجام می شود. وقتی از تولید داخل و عدم کیفیت و چرایی حمایت ها حرف می زنند، پای کارگران و خانواده های آنان را به میان می کشند. تولید داخل را ویترین صنایع کشور می دانند، معتقد هستند نباید اجازه داد که تحریم کنندگان به هدف و خواسته خود برسند، بنابراین چرایی توجه ویژه به خودروسازان داخلی را توجیه می کنند. اوضاع از دست‌شان خارج می شود، باز هم مردم مردم می کنند و تولیدکننده داخلی را مافیا و لگن ساز و بازارساز معرفی می کنند. می خواهند با واردات خودرو، قیمت ها را کاهش دهند، اما به نام مردم تعرفه ها را به شدت افزایش می دهند. برای این که بخواهند مردم را برای خرید خودروهای وارداتی ترغیب کنند، تولید داخل را سرکوب و منکوب می کنند.

اما مشخص نیست چرا هر اتفاقی که پیرو این تصمیم ها رخ می دهد، به ضرر و زیان مردم تمام شده و می شود، مشخص نیست چرا هزینه تصمیمات مردمی از منابع ملی پرداخت می شود. این مردمی که می گویند چه کسانی هستند و از کجا می آیند و کجا زندگی می کنند، چرا عموم جامعه از مواهب این مردم بازی ها بی نصیب مانده اند؟

البته هر جا که لازم باشد، همین مردم که دلسوز مسئولان هستند نیز قربانی و مقصر می شوند؛ مصرف بنزین زیاد می شود مردم مقصرند؛ خودرو گران می شود مرد مقصرند چون نباید بخرند تا خودروساز گران‌فروش و بی کیفیت تولیدکن، حساب کار دستش بیاید. خودرو به کالایی سرمایه ای بدل می شود، مردم مقصرند چون نباید نگران دارایی های خود باشند.

با این حال، هرچه بوده و است، فقط و فقط به زیان مردم تمام شده است. قیمت خودرو تقریباً نسبت به سال گذشته بیش از ۷۰ درصد افزایش یافته است. نرخ ارز افزایش یافته است. با واردات خودرو هم فعلاً مردم را سرکار گذاشته اند. ۱۶۴ هزار میلیارد زیان انباشته به خودروسازان تحمیل کرده اند که تمام و کمال از جیب مردم رفته است. منابع ملی در اختیار خودروسازان پیرو این نوع تصمیم ها قفل شده است و مردم برای گرفتن تسهیلات با مشکل کمبود بودجه مواجه هستند.

اما این همه تصمیم و تلاش و ادعا و شعار برای مردم چه دستاوردی داشته است. آیا قدرت خرید افزایش یافته است؟ آیا خودرو ارزان شده است؟ آیا واردات غیر از بلوکه کردن دارایی مردم ،اثر دیگری داشته است؟ آیا فاصله تبدیل تقاضا به خرید برای مردم به خصوص دهک های میانی و کم درآمد جامعه کم شده است؟ آیا پرداختن به موضوعاتی که باعث تحریک مردم می شود، جز عصبانی تر کردن آن ها، حاصل دیگری داشته است؟

در این شرایط، سرعت افزایش قیمت ها از درآمد بسیاری از مردم بیش تر شده است و آنان باید در فضایی زندگی کنند که خودشان نقشی در به وجود آمدن آن نداشته اند. با این حال، همانند همیشه به نام آن ها و به کام سیستم رانتی بوده است.

۴.۸ امتیاز از ۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.