آیا می توان به آینده واردات خودرو امیدوار بود؟

آینده واردات خودرو
آینده واردات خودرو

کم تر از دو ماه و نیم به آغاز سال جدید مانده است، و واردات خودرو آن‌چنان که باید انجام نشده است، اما وزیر صمت با ارائه آمار توانست نظر مساعد نمایندگان منتقد را به طور مشروط جلب کند، اما با توجه به روند کنونی آیا می توان به آینده واردات خودرو امیدوار بود؟

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، روند فرسایشی، عرضه های قطره چکانی کم حجم، مبهم بودن آینده، تعرفه های بالای خودروهای وارداتی در کنار بلاتکلیفی و نامشخص بودن وضعیت واردات خودروهای دست دوم باعث نارضایتی برخی نمایندگان مجلس از دومین وزیر صمت کابینه سیزدهم شده است. این مسئله باعث شد پس از برخی تذکرها، سرانجام علی آبادی برای پاسخ به مجلس فراخوانده شود. وی صبح سه شنبه گذشته (۱۲ دی ۱۴۰۲) در صحن حاضر شد و به پرسش های منتقدان پاسخ داد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

چرا تعرفه اصلاح نمی شود؟

جلال رشیدی کوچی پس از طرح سؤال خود از وزیر صمت در خصوص این‌که چرا به ‌رغم گذشت یک‌سال از تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو واردات خودروهای نو تا این لحظه انجام نشده است بیان کرد: «اگر ما از ابتدای مجلس شورای اسلامی بر روی صنعت خودرو دست گذاشتیم قطعاً به دنبال این بودیم که رضایتمندی مردم افزایش پیدا کند و اتفاقات خوبی را در این حوزه برای مردم رقم بزنیم.»

نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد با بیان این که ما به چه حقی مردم را از حقوق اولیه خودشان محروم می‌کنیم، گفت: «زمانی که با جوانان صحبت می‌کنیم آن ها تنها یک ماشین با قیمت مناسب می‌خواهند که به‌روز باشد و بتوانند سوار آن باشند این چه قوانینی است که ما داریم؟ چرا اجازه نمی‌دهیم موتورهایی که جوانان دوست دارند وارد کشور شود.»

این عضو کمیسیون امور داخلی مجلس اضافه کرد: «سوال بنده از وزیر صنعت، معدن و تجارت این است که در ۱۹ ماهه‌ای که از تصویب قانون واردات خودرو می‌گذرد به مردم گزارش دهند که چه تعداد خودرو وارد کشور شده است و چه تعداد به دست مردم رسیده است و چه تعداد در حال ترخیص از گمرک است و چه تعداد ثبت سفارش شده است؟»

رشیدی کوچی در ادامه خاطرنشان کرد: «سؤال بعدی بنده این است که چرا آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده که سه ماه است در هیئت دولت به تصویب رسیده و شما نیز نگاه مثبتی به آن داشتید هنوز ابلاغ نشده است؟ از سوی دیگر، چرا فرآیند قیمت‌گذاری و تعرفه‌گذاری خودروهای وارداتی این قدر بالاست.»

وی در ادامه بیان کرد: «یک خودروی ۱۷ هزار دلاری با تعرفه‌گذاری که دولت انجام می‌دهد با نرخ ۳۰ هزار دلار به دست مردم می‌رسد، لطفاً پاسخ دهید آیا قرار نیست اصلاحی در تعرفه‌ها صورت گیرد؟»

چه تعداد خودرو وارد شده است

وزیر صمت نیز در پاسخ به پرسش وارداتی نمایندگان گفت: «تعداد خودروهای ثبت سفارش شده ۹۳ هزار و ۳۴۳ عدد است. تعداد خودروهای واردشده به کشور تاکنون ۹ هزار و ۱۷۶ عدد، تعداد خودروهای در حال حمل ۱۰ هزار و ۱۷۶ عدد و تعداد خودروهای عرضه شده به افراد ثبت نامی ۸ هزار و ۲۲۰ عدد و تعداد خودروهای پلاک شده حدود ۴ هزار عدد است. در حالی که، کل افراد ثبت نام شده و حائز شرایط ۳۳ هزار و ۵۳۸ نفر و افراد منصرف شده ۳ هزار و ۵۰۵ نفر و افراد مانده در صف ۳۰ هزار ۴۳۳ نفر و افراد تعیین تکلیف شده ۷ هزار و ۱۲۱ نفر هستند.»

وزیر صمت همچنین به ارئه گزارش تولید و عملکرد وزارت صمت پرداخت و در نهایت به وی ۳ ماه مهلت داده شد تا اوضاع را سر و سامان بدهد.

واردات روزی ۱۰۰۰ خودرو ممکن است؟

وزیر صمت در حالی توانست نظر مساعد و مشروط نمایندگان را جلب کند که محقق شدن وعده وارداتی وی در هاله ای از ابهام قرار دارد. به گفته علی آبادی: «۹۳۳۴۳ دستگاه خودرو ثبت سفارش شده است. ۱۰۱۷۶دستگاه در حال حمل و ۹۱۷۶ دستگاه نیز وارد کشور شده است. به بیان دیگر، از تعداد خودروهای ثبت سفارش شده تکلیف ۱۹۳۵۲ دستگاه روشن شده است. اگر این تعداد را از خودروهای ثبت سفارش شده کم کنیم به عدد ۷۳۹۹۱ دستگاه می رسیم.»

طبق گفته وزیر صمت مقرر شده است تا پایان سال ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی برقی وارد شود. ضمن این که، با توجه به آمار ۵۲ هزار دستگاه از خودروهای ثبت سفارش شده به خودروهای برقی تعلق دارد. براساس آن چه وزارت صمت وعده کرده است تا پایان سال ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو باید به کشور وارد شود. حتا اگر در مجموع قرار بر واردات ۱۰۰ هزار خودرو هم باشد، به نظر امکان پذیر نیست. به بیان دیگر، برای این که تا پایان سال به تیراژ واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو برسیم باید روزانه حداقل ۱۰۰۰ خودرو به کشور وارد شود. آیا امکان پذیر است؟ آیا برای ورود ماهانه ۳۰ هزار دستگاه خودرو به کشور زیرساخت های لازم مهیاست؟ اگر تا انتهای سال این تعداد خودرو وارد نشود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا دولت امکان پاسخ‌گویی به تقاضای بازار را دارد؟

هر چند مجلس در کنار عبور مشروط از وزیر صمت به نوعی وی را نیز تهدید کرده، اما پرسش این است که این تهدیدها و اولتیماتوم ها چه سودی به حال مردم و چه تأثیری بر بازار خودرو دارد؟ این بازار نیازمند تزریق خودروست. دولت سرچشمه عرضه را در اختیار گرفته است. پیش تر، مشخص شدن تکلیف خودروهای دست دوم بهانه عرضه قطره چکانی عنوان می شد. در حال حاضر، به چه علت روند واردات و عرضه خودروهای داخلی و وارداتی به کندی پیش می رود؟ آیا دولت در زمینه واردات مجلس را هم دور زده است؟

۵ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.