توقف ثبت سفارش خودروهای کره ای

ثبت سفارش خودروهای کره ای
ثبت سفارش خودروهای کره ای

وزارت صمت اعلام کرده که فرآیند واردات خودروهای کره‌ای در حال انجام است، اما مسئله توقف ثبت سفارش خودروهای کره ای است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، وزارت صمت در واکنش به ممنوعیت واردات خودروهای کره ای در اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب اخبار منتشرشده در فضای مجازی اعلام کرد فرآیند واردات خودروهای کره‌ای در حال انجام است و محدودیتی وجود ندارد.

مدیران 777 مدیران 777

در اطلاعیه وزارت صمت که چهارشنبه شب انتشار یافته، آمده است: «بدین وسیله به اطلاع می رساند که شرکت های واردکننده خودروهای کره ای در حال حاضر در حال دریافت ارز و انجام فرآیند ترخیص از گمرک بوده و موارد اعلام شده در رسانه ها دقیق و قابل استناد نیست.»

پاک کردن صورت مسئله؟

این تکذیبیه در حالی منتشر شده است که به نظر، وزارت صمت خواسته است به نوعی اذهان عمومی را منحرف کند. در حالی که، بحث اصلی از ممنوعیت واردات کره ای، ثبت سفارش های جدید است. پیرو تغییرات جدید قانون واردات خودرو، که هنوز به صورت رسمی منتشر نشده، قرار است سقف ارزشی واردات از ۲۰ به ۳۵ هزار یورو افزایش پیدا کند. تعرفه ها نیز افزایش پیدا خواهند کرد. پیرو درخواست وزارت امور خارجه، واردات خودروهای کره ای نیز متوقف خواهد شد. 

در این شرایط، وزارت صمت هیچ اشاره به تغییرات نکرده است و تنها با اشاره به ادامه فرآیند تخصیص ارز و ترخیص از گمرک خودروهای کره ای، سمت و سوی موضوع را عوض کرده است.

این در حالی است که با استناد به عطف بما سبق نشدن قانون، طبیعی است که اخلال و اشکالی در روند خودروهای کره ای ثبت سفارش شده وجود نداشته باشد.

پرسش از آینده واردات خودروهای کره ای

مسئله اصلی آینده این فرایند است، اما وزارت صمت در تکذیبیه خود اشاره ای به آن نکرده است. این در حالی است که فعالان این حوزه از عدم ثبت سفارش طی روزهای اخیر خبر می دهند. بنابراین به نظر می رسد این بار هم شایعات از تکذیبیه ها بیش تر حقیقت دارند.

بیشتر بخوانید: واردات خودروهای کره ای ممنوع شد

در واقع آن چه هم‌اکنون قطعی به نظر می رسد، ممنوعیت واردات خودروهای کره ای است. این ممنوعیت برای آینده است و در خصوص ممنوعیت ترخیص و واردات خودروهایی که پیش تر ثبت سفارش شده اند، حرفی به میان نیامده است. 

علت این ممنوعیت نیز گویا به عدم همکاری دولت کره جنوبی در بازپرداخت بدهی این کشور به ایران، پیرو تحریم ها، عنوان می شود. بنابراین تکذیبیه وزارت صمت نه تنها تکلیف را روشن نمی کند، بلکه ناقص نیز است. بنابراین اگر فرآیند واردات خودروهای کره ای همانند واردات خودرو از سایر کشورهای مجاز به صورت عادی در آینده نیز برقرار خواهد بود، به صراحت و شفافیت باید بیان شود. اگر غیر از این است که باید باز هم با شجاعت و شفافیت بیان شود. اگر تصمیم  براساس اصول منطقی و پیرو منافع ملی اتخاذ شده است که باید بدون واهمه و تفسیرپذیری عنوان شود. اگر هم یک تصمیم احساسی و جزیره ای است که نیازی به بازی با افکار عمومی ندارد و تکلیف روشن است.

استانداردهای دوگانه 

بیشتر بخوانید: عدم واکنش به اظهارات کره ای ها و ادامه واردات خودرو

هر چند وزارت صمت در پاسخ به ممنوعیت واردات خودروهای کره ای، در عمل راجع به خودروهایی که پیش تر ثبت سفارش شده اند نظر داده است. با این حال، زمان این درخواست از سوی وزارت امور خارجه نیز قابل تأمل است، چراکه اگر قرار احقاق حق کشور است، به اظهارات ضد ایرانی این کشور که اواخر دی ماه در امارات ایراد شد نیز واکنش نشان می داد و خودروسازان کره ای را از حضور در ایران محروم می کرد، اما همچنان به رغم تکذیب ها هنوز تکلیف آینده واردات خودروهای کره ای به ایران مشخص نشده است.

۲.۸ امتیاز از ۱۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.