شعله‌ور شدن آتش بازار با 60 هزار خودرو وارداتی

عرضه 60 هزار خودرو وارداتی
عرضه ۶۰ هزار خودرو وارداتی

پس از ۶ سال ممنوعیت، عرضه خودروهای وارداتی از هفته جاری آغاز می شود. تا پایان سال نیز قرار است ماهانه ۱۰ هزار دستگاه وارد شود. با توجه تقاضای انباشته، آیا شعله‌ور شدن آتش بازار با ۶۰ هزار خودرو وارداتی دور از انتظار خواهد بود؟

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، به نظر می رسد سرانجام حرف و حدیث ها درخصوص عرضه خودروهای وارداتی به پایان خواهد رسید. به گفته سرپرست سازمان توسعه تجارت، عرضه ۸ مدل خودروی وارداتی از هفته جاری آغاز خواهد شد. این سبد را زوتی، سی‌اس۵۵ چانگان، کیا، هیوندای، تویوتا، هونگچی، بستیون و سوزوکی تشکیل می دهند که کم تر از ۲۰ هزار یورو قیمت دارند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

مهدی ضیغمی درخصوص زمان تحویل این خودروها گفته است: «تلاش می‌کنیم این خودرو‌ها با همکاری بانک مرکزی تا پایان آذر و نهایت دی ماه تحویل مشتریان شود. همچنین قیمت این خودرو‌ها قطعی یا غیرقطعی خواهد بود تا مسیر قانونی قیمت‌گذاری آن‌ها طی شود.

وی همچنین تأکید کرده است که مشکلی در مسیر تأمین ارز واردکنندگان نخواهد بود و ارز مورد نیاز آن ها از محل صادرات خود و همچنین‌ محصولات غیر، که الزامی به  عرضه ارز در سامانه نیما نداشته باشند، تأمین می شود. به گفته مجری طرح واردات خودرو، افراد می‌توانند ارز حاصل از صادرات‌شان را به صورت توافقی و براساس پروتکل مشخص به واردکننده خودرو بفروشند و الزامی نیست که واردکننده خودرو ارز خود را از یک صادرکننده خاص خریداری کند، اما حتماً باید این معامله در صرافی تحت نظر بانک مرکزی انجام شود.

وزیر صمت نیز چندی پیش اعلام کرد تا پایان سال، ماهانه ۱۰ هزار دستگاه خودرو وارد خواهد شد که تا پایان سال به ۶۰ هزار دستگاه می رسد و همه آن ها نیز عرضه خواهند شد. با توجه به سخنان نفر اول صمت کشور و همچنین توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت، به نظر می رسد هر چند دیر و طولانی، بالاخره گره ای که با دست باز می شد با چنگ و دندان باز خواهد شد. به بیان دیگر، از این به بعد باید بازار شاهد نزولی شدن قیمت ها و خروج دلالان باشد. اما آیا واقعاً این خواسته محقق خواهد شد؟

عدم تعادل واردات با تقاضا

اولین مسئله‌ای که باعث تردید در تحقق اهداف واردات می شود، عدم تعادل واردات با تقاضاست؛ طی سال هایی که از ممنوعیت و تحریم می گذرد، بازار سالانه با ۵۰۰ هزار تقاضای انباشته بی پاسخ همراه شده است، تقاضایی که تولید داخل به قدر کفایت توان برطرف کردن آن را نداشت و خود را در افزایش قیمت ها نشان داد.

در این شرایط، وزارت صمت با چه ابزار و استفاده از چه مکانیزمی می خواهد با ۶۰ هزار خودروی وارداتی به تقاضای میلیونی پاسخ بدهد؟ آیا می تواند؟ آیا همین اعداد و ارقامی که وزیر صمت اعلام کرده است، زنگ هوشیار و بیدارباش دلالان را به صدا درنیاورده است؟ آیا همین عدد در قبال خیل عظیم تقاضا، باعث هجوم تقاضاهای غیر مصرفی به سامانه نخواهد شد؟ آیا تضمینی برای ادامه دار بودن این واردات وجود دارد؟ وزارت صمت و دولت چگونه می توانند شفاف سازی کنند و به مردم اطمینان خاطر بدهند؟

این در حالی است که براساس شنیده ها، تولید داخل نیز با مشکلات خاص خود، از جمله کمبود ارز، دست و پنجه نرم می کند. بنابراین آیا تمام بار بازگرداندن تعادل به دوش خودروهای دست دوم خواهد افتاد؟ آیا تأخیر در نهایی و ابلاغ کردن آیین نامه واردات خودروهای کارکرده به همین علت است؟ یعنی می خواهند واکنش ها و میزان ثبت نام را بسنجند و براساس آن اقدام کنند؟ اگر این آیین نامه تا پایان ماه جاری نهایی شود، ورود این خودروها چه زمانی خواهد بود؟ آیا باز هم قرار است داستان های آخر سال گذشته در قالب دیگری تکرار شود؟ آیا آغاز تحویل ها از اواخر آذر و دی ماه برنامه جدید جمع آوری نقدینگی نیست؟

هر چند خیل لشکر ۱۲۰ هزار نفره متقاضیان خودروهای وارداتی به یک چهارم تقلیل یافته است، اما باید در نظر داشت که از یک سو، ۵۰۰ میلیون تومان این افراد نزدیک به ۸ ماه بلوکه شده است، و از سوی دیگر، باز هم تحویل با ۳ ماه پایانی سال همزمان شده است، یعنی زمانی که دولت باید خود را برای پرداخت های سنگین تر و مهیا کردن بساط سال نو آماده کند.

سال گذشته، فاطمی امین به بهترین نحو، این مأموریت را به پایان رساند؛ وی با استفاده از خلأ و نیازهای بازار و با هم‌داستانی شورای رقابت و برپا کردن سامانه فروش یکپارچه، از یک سو، مانع از ورود بیش از یک میلیون تقاضا به بازار شد، و از سوی دیگر، نقدینگی خوبی را جمع آوری کرد. با این حال به نظرمی رسد که باز همان آش همان آش و کاسه همان کاسه است، منتها آشپز و آشپزخانه عوض شده اند اما دستور پخت ومحتویات همان است که بود.

البته شاید در این مقطع، برخی دیدگاه مثبتی به این گونه تحیلیل ها نداشته باشند، اما آیا واقعاً عطش میلیونی را می توان با ۶۰ هزاردستگاه خودرو خاموش کرد؟ آیا باز هم قرار است بخش زیادی از مردم را با سامانه خودرو سر کار بگذارند تا بخشی از نیاز خود را تأمین کنند؟

در هر صورت، همین که قفل واردات شکسته خواهد شد را باید به فال نیک گرفت، اما این فال زمانی فرخنده خواهد شد که وزارت صمت، دولت یا هر نهادی که به هر نحوی خود را دخیل و مرتبط می داند بتواند به مردم اطمینان خاطر بدهد. اگر این اطمینان حاصل نشود، بندهای اعتماد از هم گسسته خواهد شد و بازار باز هم با هجوم های مصرف و غیر مصرفی شعله ور خواهد شد. در این شرایط، باز هم این مردم هستند که می سوزند و در نهایت، اگر موج نارضایتی و اعتراض ها بیش از حد بلند شود، شاید با استیضاح‌بازی و پیدا کردن متهمی جدید، فقط صورت را مسئله را عوض کنند.

۳.۹ امتیاز از ۲۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.