سرمایه های فراری بورس در کمین بازار خودرو

سرمایه های فراری بورس
سرمایه های فراری بورس

براساس گزارش ها، دیروز (۸/۳/۱۴۰۲) شاخص بورس اوراق بهادار تهران مثبت شد، اما با توجه به خروج سرمایه های حقیقی در دو روز ابتدایی هفته به نظر می رسد سرمایه های فراری بورس در کمین بازار خودرو باشند.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بازار اوراق بهادار تهران همانند سایر بازارهای مالی رسمی و غیر رسمی کشور با نوسان های خاص همراه است. براساس گزارش ها، طی دو روز ابتدایی هفته شاخص بورس منفی بود. این مسئله باعث شده است طی دو روز ابتدایی هفته شاهد خروج پول حقیقی از این بازار باشیم. به عنوان مثال، تنها در روز یک شنبه ۲ هزار و ۹۸ میلیارد تومان  پول حقیقی از بازار سهام  خارج شد که نسبت به روز شنبه افزایش ۷۳ درصدی داشته است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

پول حقیقی چیست؟

ورود و خروج پول‌ حقیقی در بازار سرمایه وابسته به عوامل بسیاری است که اولین و مهم‌ترین آن‌ها حضور سرمایه‌گذاران حقیقی در بازار و معامله کردن آن‌هاست. در شرایطی که سرمایه‌گذاران منفعل شوند و قصد فعالیت خود را از دست دهند، دیگر نمی‌توان شاهد موقعیت‌هایی بود که پول حقیقی به بازار سرمایه وارد یا خارج شود. حجم معاملاتی که افراد در بازار سرمایه انجام می‌دهند نیز از دیگر عوامل تأثیرگذار بر این مسئله است.

اهداف مختلفی می‌تواند یک فرد را به مسیر سرمایه‌گذاری سوق دهد که مهم‌ترین آن‌ها کسب سود است. در بازار بورس همانند سایر بازارها معامله زمانی اتفاق می‌افتد که یک نفر می‌فروشد و فرد دیگری خریداری می‌کند. در واقع، مالکیت سهم از فردی به فرد دیگری انتقال می‌یابد. در هر سهمی در بازار بورس، تعدادی شخص حقیقی و حقوقی مالکیت سهام را بر عهده دارند. در ساعاتی که بازار باز است ممکن است همزمان تعدادی شخص حقیقی و حقوقی خریدار و فروشنده باشند. اگر ارزش خرید اشخاص حقیقی منهای فروش اشخاص حقیقی، مثبت باشد به اصطلاح گفته می‌شود که ورود پول حقیقی در یک سهم خاص اتفاق افتاده است، برعکس آن نیز به معنی خروج پول حقیقی است. از سوی دیگر، اگر ارزش خرید اشخاص حقوقی بیش تر از ارزش فروش اشخاص حقوقی باشد، ورود پول حقوقی صورت گرفته است. برعکس آن نیز به معنی خروج پول حقوقی بوده است.

سرمایه هایی با هوش سیاه؟

سرمایه نیز برای کسب سود وارد بازارهای مختلف می شوند. سرمایه باهوش است و سود را بو می کشد، اما به نظر می رسد با توجه به ساختار اقتصاد دستوری – دولتی این استعداد به هوش سیاه بدل شده است. به همین علت است که طی سال های اخیر بخش زیادی از سرمایه های افراد حقیقی (حتا شایعه سرمایه های حقوقی نیز وجود دارد) وارد بازارهایی مانند ارز، طلا، سکه و مسکن شده است. ضمن این که، با خلق ابزارهای کنترلی مسئولان بازیگری در این بازارها با ریسک زیادی همراه شده است. بازار مسکن هم فعلاً در رکود به سر می برد. بنابراین تنها محلی که می تواند پذیرای ورود این سرمایه ها باشد بازار خودروست.

بازار خودرو امن، گرم، بدون ریسک

بازار خودروی کشور به دلیل قیمت گذاری دستوری و عدم تعادل عرضه و تقاضا و غلبه تقاضای انباشته سال های اخیر همچنان از جذابیت های زیادی برخوردار است. به همین دلیل، بازار خودرو مکانی امن و گرم و بدون ریسک برای سرمایه های خرد و کلان و خروجی سایر بازارها تبدیل شده است.

در حال حاضر، در هیچ یک از بازارهای مالی رسمی و غیر رسمی نمی توان این گونه تضمین شده سرمایه گذاری کرد. همچنان بسیاری از افراد برای آزمودن بخت و اقبال و برخورداری از رانت های دستوری، این بازار را مناسب تشخیص می دهند. قیمت گذاری های جدید و قدیم شورای رقابت و کنترل عرضه همچنان از اصلی ترین دلایل جذابیت این بازار به شمار می آیند.

آیا مسئولان نمی دانند؟

اما از سوی دیگر، خروج پول حقیقی از بازارهای مالی رسمی به معنای عدم چشم اندازی منفی تلقی می شود که در صورت ادامه دار بودن خطرناک است. البته به نظر می رسد متولیان این مسئله را می دانند. با این حال، اگر روند نوسانی بورس و خروج پول حقیقی ادامه دار باشد و در مقابل، راهکاری برای جلوگیری از آن تدبیر نشود، می تواند از یک سو، نشان ناکارآمدی و از سوی دیگر، تعمدی تلقی شود، چراکه بسیار از افراد حاضر در حکمرانی اقتصادی کشور نیز می دانند مسیر بعدی این نوع سرمایه ها به کجا ختم خواهد شد.

جمع آوری نقدینگی

بنابراین در بازاری که از سوداگری و دادوستد های دلالی رنج می برد، ورود این گونه سرمایه ها می تواند به درد و رنج دامن زده و مشکلات را بیش تر و بیش تر کند. در این شرایط، آیا برخلاف ادعایی دارند، پایین نگه داشتن مصنوعی قیمت ها برای جذابیت بیش تر و هدایت نقدینگی سرگردان جامعه به مسیر دلخواه نیست.

هر چند طی یک دو سال اخیر خودروسازان بزرگ کشور فقط از پیشرفت و افزایش تولید و پلتفرم های جدید حرف می زنند، اما آن گونه که از قیمت مواد اولیه و هزینه های تولید و قیمت تمام شده برمی آید، خودروسازان بزرگ همچنان زیان ده هستند ولو این که هیچ سخنی بر زبان نیاورند. گویا فعلاً و تنها در سایه فرمان به سکوت اعداد و ارقام اعلام نمی شود.

در این شرایط خودروسازان خصوصی هم مورد عنایت قرار گرفته اند. این عنایت برای تفکر رانتی با توان استفاده از سرمایه هایی با هوش سیاه یک نعمت و موهبت تعبیر می شود. بنابراین سرمایه های فراری و پول های حقیقی پس از خروج، مأمنی امن تر از بازار خودرو نخواهند داشت. نتیجه آن هم چیزی جز افزایش فعالیت ها دلالی، افزایش قیمت ها، توزیع هر چه بیش تر رانت و نحیف تر شدن خودروسازان نخواهد بود.

۴.۲ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.