تجاوز به مسافر؛ لزوم درک مسئولیت اجتماعی توسط اسنپ

تجاوز به مسافر اسنپ
تجاوز به مسافر اسنپ

برای چندمین بار اتفاقی مشابه تحت نام مطرح ترین تاکسی اینترنتی کشور صورت می گیرد؛ اقدام به تجاوز توسط راننده. در این شرایط به نظر می رسد که با افزایش آمار تجاوز به مسافر، لزوم درک مسئولیت اجتماعی توسط اسنپ فرارسیده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، انتشار خبر اقدام تجاوز راننده اسنپ به یک مسافر نوجوان بار دیگر این پرسش را مطرح می کند که تا چه زمانی باید این نوع اقدامات ادامه داشته باشد و در عین حال، اسنپ با توجه به قانونی خودنوشته هیچ گونه مسئولیتی نیز نپذیرد. اگر تحت عنوان «تجاوز راننده اسنپ» جست‌وجویی در اینترنت داشته باشیم با تعداد صفحات زیاد و تیترها و عنوان های مشابه مواجه می شویم. چرا این مسئله به کرات در حال تکرار است؟ آیا برای اسنپ تنها داشتن گواهینامه، خودرو و دریافت پورسانت از رانندگان کافی است؟

هر چند نمی توان تمام رانندگان فعال در اسنپ را مانند یکدیگر دانست و قطعاً در میان آنان انسان های باشرافت بسیاری حضور دارند، اما عدم مسئولیت پذیری اسنپ این شرافت و انسانیت را زیر سؤال برده است و می برد. مگر می شود که با اعتماد مردم بازی کرد و در کنار آن اقدام به افزایش خدمات و بالا بردن کمیت فعالیت های تحت نام یک برند کرد. مگر ممکن است یک جرم  چندین و چند بار تحت نام اسنپ صورت گرفته باشد و شرکت مادر و مسئولان ارشد به فکر راه چاره نباشند؟ آیا همین که در قوانینِ این شرکت اعلام شده است کودکان با سن کم تر از ۱۸ سال نباید به تنهایی از اسنپ استفاده کنند، دلیلی بر شانه خالی کردن از مسئولیت اجتماعی آنان می شود؟

این در حالی است که در بسیاری از میادین و خیابان های اصلی شاهد حضور افرادی هستیم که روزانه با دریافت پورسانت اقدام به جذب رانندگان جدید برای افزایش ناوگان حمل و نقلی اسنپ می کنند. آیا این که تعداد رانندگان اسنپ زیاد شود کفایت می کند؟ آیا برای این که بتوانند نسبت به رقبا سهم بیش تری از بازار بگیرند، باید از درصد انسانیت و مسئولیت پذیری خود بکاهند؟ پایش این رانندگان چگونه صورت می گیرد و تأیید صلاحیت فکری و عقلی آن ها چگونه پایش می شود؟

از سوی دیگر، اگر استفاده کودکان زیر ۱۸ سال برخلاف قوانین اسنپ است، چرا رانندگان این شرکت از آن تخطی می کنند. آیا صرفاً رسیدن به سقف سفرهای روزانه، که شرکت مادر تکلیف کرده است، دلیلی برای این تخلف آشکار می شود؟ ضمن این که، با استناد به همین بند می توان اسنپ را مقصر دانست. چرا نظارت کافی روی این مسئله وجود ندارد؟ مثلاً وقتی راننده اسنپ پس از پذیرش تعداد مسافران را می پرسد نمی تواند سن و سال این افراد را نیز جویا شود؟

تکرار این مسئله از یک سو عدم برخورد قانونی با این نوع اقدامات توسط مراجع قضایی را نشان می دهد و از سوی دیگر، به نظر می رسد اسنپ درکی از جایگاه خود ندارد. وقتی شرکتی با این حجم از خدمات گسترده در جامعه وجود دارد بدون تردید باید به شناخت نقش و جایگاه خود، و نیز نسبت به شناخت مسئولیت اجتماعی خود آگاه شود و به آن عمل کند، اما متأسفانه به نظر می رسد که با افزایش میل و نیاز جامعه به استفاده از خدمات هوشمند، افزایش صفر شماره های حساب نسبت به  هر چیز دیگری اولویت پیدا کرده است.

در این میان، برخی حقوق دانان اعتقاد دارند: «اسنپ باید مسئولیت خود را بپذیرد و درصدد اصلاح ساختار خود با روش های نوین تاکسی های اینترنتی جهانی برآید. ‎با توجه به این که اسنپ به عنوان یک تاکسی اینترنتی از لزومات زندگی امروزی است، بنابراین باید شرایطِ امنیت زنان و کودکان را به طور ویژه مورد توجه قرار دهد.»

به نظر می رسد که اگر مقامات قضایی، افراد و سازمان ها و نهادهای مرتبط به این گونه جرایم، آماری از شکایت های مطرح شده علیه انواع و اقسام جرایم رخ داده توسط این شرکت تاکسی اینترنتی را جمع آوری کنند به حجم عظیمی از تکرار خواهند رسید. هنگامی که شرکت مادر پاسخ‌گوی اعمال خود نیست در این شرایط وظیفه دستگاه قضایی است که به مسئله ورود کند. امنیت روحی، جانی و روانی شهروندان مسئله ای نیست که یک شرکت بخواهد از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی کند. اگر این گونه اتفاقات برای عزیزان و فرزندان و خانواده مسئولان و مالکان اسنپ پیش می آمد باز هم از پذیرفتن بار مسئولیت شانه خالی می کردند؟

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

۳ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.