تفکیک وزارت صمت ؛ آری یا خیر ؟

تفکیک وزارت صمت
تفکیک وزارت صمت

در روزهایی که مجلس شورای اسلامی برای تعیین وزرای دولت سیزدهم جلسه های مهمی را برگزار می کند، همچنان برخی معتقد هستند که تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت ( صمت ) می تواند در آینده کشور مفید واقع شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، طی سال های اخیر برخی کارشناسان به فراخور زمان و برای بهبود اوضاع و پیشرفت سریع تر صنعت پیشنهاد تفکیک وزارت صمت را می دهند. در این خصوص، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید: « طرح‌هایی که در تفکیک مطرح شده، بیشتر مبتنی بر نگاه سیاسی است. یعنی اگر این موضوعات در جلسات کارشناسی مطرح شود و مزایا و معایب آن بررسی شود، شاید بشود از این ظرفیت استفاده کرد. برخی کشورها احساس می کنند که تفکیک مدیریت صنایع اثرگذار است و موافق هستند؛ خیلی از کشورها هم می‌گویند اگر با هم مدیریت این حوزه های صنعتی و اقتصادی به صورت یک پارچه باشد، می‌تواند موفق بود. ولی به نظر من این‌ها بیشتر به نوع استفاده دولت‌ها از این ساختارها ارتباط دارد. خیلی وقت‌ها یک ساختار امکان دارد که در یک کشور خوب جواب دهد و در یک کشور دیگر جواب مطلوب ندهد و وقتی دلیل و علتش را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم در آن کشوری که آن ساختار جواب داده است، آن دولت و یا حاکمیت توانسته از آن ظرفیت خوب استفاده کند. جایی همه که اثرگذار نبوده، می بینیم آن دولت یا حاکمیت نتوانسته از آن ظرفیت استفاده کند. لذا این‌ها هیچ کدام مسائل صفر تا صدی نیست ».

مدیران 777 مدیران 777

مهمترین کار رئیس جمهور

حجت اله فیروزی با اشاره به اینکه رئیس جمهور جدید علاوه بر این‌که نقش ریاست دارد، مهمترین کارش هماهنگی بین ساختارهای دولت است، اضافه می کند: « رئیس دولت باید بتواند وزارتخانه‌ها را با هم مدیریت، همراه و هم پوشان کند؛ اگر قرار باشد هر وزارتخانه ای سمت و سوی خودش را برود، معلوم است که موجب ناهماهنگی در سیستم دولت می شود. لذا آن دولت، چند دولت می‌شود و هر وزارتخانه ای راه خود را می رود. در حالی که اساسش این است تا وزارتخانه‌ها ابزار دولت برای پیش بردن سیاست های کشور باشند. رئیس دولت باید بتواند تا وزارتخانه‌ها را هماهنگ کند. در این دولت باید هماهنگی کار با تفکیک پیش برود ».

لزوم حضور معاون هماهنگ کننده

وی در ادامه ضمن تاکید برای لزوم یک معاون هماهنگ کننده در دولت که این مجموعه‌ها را با هم هماهنگ کند توضیح می دهد: « یعنی کسی باشد که حرف آخر را بزند. البته این نقش را باید خود رئیس دولت انجام دهد. حالا شاید به خاطر این که رئیس دولت مشغله های بسیار دارد، بعضاً این کارها یا به معاون اول و یا به معاون اجرایی ارجاع می شود. ولی آن چیزی که من احساس می کنم و حداقل در دولت قبل و در این چند ساله ملاحظه کرده ام، این نقش هنوز محقق نشده است. یعنی این ناهماهنگی در دولت، خصوصاً در حوزه اقتصادی، در چند وزارتخانه ای که در حوزه اقتصادی کار می‌ کردند وجود داشت. اثرات این ناهماهنگی فارغ از بحث ها و گرایش های سیاسی قابل رویت است. این نشان دهنده این است که کارکردها در بخشی از بدنه دولت دچار ضعف بوده و هماهنگ‌کننده ای برای این قضایا وجود نداشته است ».

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.