سایپا پرچمدار محصولات بومی جدید

سایپا پرچمدار محصولات بومی جدید
سایپا پرچمدار محصولات بومی جدید

سایپا سال جدید را در حالی آغاز کرده است که با توجه به چابکی در واردات و افزایش تولید و تنوع با تکیه بر تعمیق داخلی سازی می توان آن را پرچم‌دار محصولات بومی جدید در صنعت خودروسازی کشور دانست.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، تحریم های مستقیم و غیر مستقیم صنعت خودروسازی کشور طی سال های اخیر، مشکلات زیادی برای صنعت و اقتصاد کشور به وجود آورده است. بخش عمده ای از وضعیت آشفته بازار خودرو نیز به همین موضوع ها مرتبط است. اگر از زاویه دیگری به این موضوع نگاه کنیم، وابستگی شدید و بسیار بالا به منابع خارجی با شدت و ضعف تحریم ها به گلوگاه این صنعت بدل شده اند. به نحوی که، با هر بار خروج شرکا یا بسته شدن مرزها، صنعت خودروسازی کشور به شدت متلاطم می شد و اثرات آن تا مدت های زیادی نیز باقی می ماند. این بار هم تحریم ها به سرعت اثرات مخرب و منفی خود را نشان دادند، اما تفاوتی که این تحریم با دفعه های قبل داشت این بود که باور و اعتماد به خود در خودروسازان بیش از پیش شده بود. آن ها باتجربه تر شده بود. در دور قبل، به دلیل ضرورت و شرایطی که به وجود آمده بود،به داخلی سازی روی آورده بودند. قطعه سازان نیز مشارکت فعالی داشتند و حرکت به سوی افزایش میزان داخلی سازی آغاز شده بود، اما با برطرف شدن مشکلات و عادی شدن روابط بین المللی، این حرکت متوقف شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

هر چند از سرگیری ارتباط با شرکای خارجی و سرعت واردات اجازه نداد که کمبود حسی شود، اما با اعمال مجدد تحریم ها، ضربه های این فراموشی خود را نشان داد. این بار با توجه به تجربه و تکیه به متخصصان داخلی و باور به توانستن، مسیر جدیدی پیش روی خودروسازان و زنجیره تأمین باز کرد. البته طی این مسیر آسان نبود و سختی های زیادی وارد کرد، اما تحریم ها خودروسازان ایران را آبدیده تر کرده بود، به نحوی که، با گذر از شوک اولیه، رفته رفته تولید آغاز شد. در ادامه، این تولید با تکیه بر تعمیق داخلی سازی، رنگ و بوی دیگری پیدا کرد. در همین حال، یکی از اصلی ترین مشکلاتی که بازار با آن روبه‌رو بود، عدم تعادل عرضه و تقاضا بود. در عین حال، نباید فراموش کرد که تولید داخل کفاف نیازها را نمی داد. این مسئله در کنار عوامل دیگر از جمله افزایش نرخ ارز و تورم روی قیمت ها نیز اثرات شدیدی گذاشت. با این حال، میزان تاب آوری خودروسازان داخلی از گذشته بسیار بیش تر شده بود.

در این شرایط، بازار به شدت نیاز به تولید و عرضه داشت و با توجه به زیرساخت ها و پتانسیل ها طبیعتاً انتظار از دو خودروساز بزرگ کشور بیش از پیش بود.

در این شرایط، نارنجی پوشان جاده مخصوص با درک موقعیت و فهم صحیح از چرایی تعمیق داخلی سازی و بومی کردن محصولات، گام های بلند، جدی و محکم جدیدی برداشت. تمام ارکان این شرکت تمام توان‌شان را به کار گرفته اند تا نشان بدهند توقع از آنان بی دلیل نبوده است. نتیجه این باور علاوه بر افزایش تیراژ، سهم سایپا از تولید محصولات داخلی را به  بالای ۶۰ درصد رسانده است. این در حالی است که با توجه به توقف تولی ۳ محصول پرطرف‌دار و پرفروش به نظر نمی رسید که این شرکت بتواند به زودی به سرعت مناسبی در تولید برسد. اما برخلاف این نظر، سایپا نه تنها جای خالی سه تفنگدار را پر کرد، بلکه هم اکنون سایپا با ۸ محصول جدید سواری شاهین CVT، شاهین پلاس، کادیلا (ال ۹۰ ایرانی)، سهند، اطلس، آریا، پاژ و سیَلک نشان می دهد که در حال ایفای نقش جدید است. نقشی که نه تنها باعث افزایش تولید خواهد شد، بلکه با افزایش تنوع در کلاس های مختلف بازار، رقابت را شدید تر خواهد کرد. جنس این رقابت به گونه ای است که هم سرعت حرکت را افزایش خواهد داد و هم باعث تحرک بیش تر سایر بازیگران خواهد شد. بنابراین می توان سایپا را پرچم‌دار محصولات بومی جدید بدانیم دانست.

۳.۵ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.