استفاده از الگوی روسی برای تامین ارز

کمبود ارز همچنان اصلی ترین مشکل صنعت خودروسازی به شمار می آید. سال آینده هم این مشکل به قوت خود باقی است. در این میان استفاده از الگوی روسی برای تامین ارزمی تواند مشکلات را برطرف کرده و انتظارات از بازار خودرو را محقق کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در حال حاضر صنعت خودروسازی برای تامین نیازهای خرد و کلان با مشکل کمبود و عدم تخصیص ارزکافی روبرو است. خودروسازان برای تامین قطعات،قطعه سازان برای تامین مواد اولیه و به روز رسانی ماشین آلات ، وارد کنندگان برای ثبت سفارش و خرید،دولت برای برطرف کردن نیازها و تخصیص و تعیین اولویت ها با چالش های بی شماری مواجه شده است.

مدیران 777 مدیران 777

کار به جایی رسیده است که واردکننده خود را برای دریافت ارزمحق می داند و معتقد است که بسیاری از خودروهای مونتاژی معادل وارداتی ها ارزبری دارند.در حالی که این میزان باید کمتر از ۱۰ درصد باشد.مونتاژکاران نیز دلایل خاص خود را دارند.آنها نیز نسبت به نیروی کار ، سرمایه گذاری ها صورت گرفته و ایفای تعهدات دریافت ارز برای تامین نیاز خود را یک ضرورت می دانند.

هر دو طرف هم حق دارند و از منظر خود درست می گویند. چرا که بازار خودرو پیرو سال های ممنوعیت و تحریم برای بازگشت به آرامش و رسیدن به نقطه تعادل به تزریق هر چه بیشتر خودرو نیاز دارد.

اما روندی که در ماه های اخیر طی شده است مطلوب هیچ یک از طرفین عرضه و تقاضا نیست. یعنی نه فعالان بازارخودرو، نه فعالان واردات،نه تولید کنندگان و نه مردم،هیچ کدام از این حالت رضایت ندارند. حاکمیت نیز از این روند راضی نیست.

وزارت صمت با مشکل تامین ارز مورد نیاز برای این صنعت همچنان با بانک مرکزی دست و پنجه نرم می کند. مجلس ناراضی از این وضعیت وزیر صمت را احضارمی کند. حتی قرار است اگر قانون واردات اجرایی نشود پای قوه قضائیه هم به موضوع باز شود.

تمام این مسائل در یک موضوع ریشه دارد،کمبود ارز و منابع تامین آن.دلیل اصلی هم تحریم ها به شمار می آید.

در واقع ارز به یک ابرچالش با چشم اندازی مبهم برای آینده اقتصاد ایران تبدیل شده است.اقتصادی که صنعت خودروسازی یکی از بخش های شاخص،مهم و تاثیرگذار آن محسوب می شود.

دراین شرایط مشخص نیست که چرا متولیان و در کل حاکمیت غیر از شراکت و فداکاری نسبت به همسایه شمالی کشور، از رفتار آنان برای برون رفت از این مشکل الگو برداری نمی کند.

روسیه نشان داده است که هرجا منافع ملی اش اقتضا کند ، بدون هیچ گونه ملاحظه و تعارفی از هر ابزار و وسیله ممکن برای دست یابی به خواسته اش استفاده می کند.

به عنوان مثال این کشور برای نزدیکی بیشتربا کشورهای عربی و بهره برداری بیشتراز این ارتباط در کمتر از ۶ ماه هم رای و هم نظر با آنان تمامیت عرضی ایران را زیر سوال برده است. روسیه برای اینکه بتواند از داد وستد با امارات بیشترین بهره را ببرد،حق اساسی ایران را نادیده گرفته و از طرفین خواسته است که مساله جزایر سه گانه را از طریق مذاکره یا مراجعه به محاکم قضایی بین المللی برطرف کنند.

این در حالی است که مالکیت این کشور بر برخی مناطقی که طی سال های اخیر با قدرت نظامی در اختیار گرفته است همچنان قابل بحث و بررسی است.

با این حال روسیه این روزها به شدت با آنچه در اذهان عمومی دنیا جا افتاده بود،فاصله دارد.اما به رغم این موضوع باز هم توانسته است با از پیوندهای خاکستری سیاسی اقتصادی استفاده ابزاری کرده و خود را به خواسته اش نزدیک تر کند.

به نظر می رسد ایران هم می تواند از این روش استفاده کرده و برای برون رفت از مشکل کمبود ارز مسیر جدیدی طراحی کند.

در واقع مشکل اصلی ایران در این مسیر با تحریم ها و مسدود شدن ارتباطات با سایر کشورهای ایجاد شد. اما هر چه که به شرق نزدیک تر شد،از مسیر اصلی دورتر و دورتر شد.

به نحوی که هم اکنون چین  با نگاهی متفاوت نسبت به آنچه که به کشورهای عربی  نگاه می کند به ایران می نگرد.

دلیل نیز بسیار ساده است؛این کشور می داند که ایران برای تامین نیازهای خود هیچ چاره ای جز چین ندارد. بنابراین از افزایش ارتباط و تعمیق مناسبات با رقبای منطقه ای ایران هیچ ابایی ندارد. نفر اول این کشور به راحتی به عربستان و امارات می رود و مناسبات را گسترده تر می کنند.

در حقیقت کاردرست را آنها انجام می دهند و برای افزایش منافع ملی ، افزایش ضریب نفوذ در اقتصاد جهانی و بالابردن سطح رفاه مردمشان از هیچ اقدامی فروگذار نیستند.

بنابراین ایران هم می تواند در عین داشتن رابطه خوب،مستحکم و برادرانه با چین و روسیه از الگو آنها استفاده کرده وبه ترمیم رابطه با کشورهای دیگر بپردازد.

با عادی شدن این ارتباطات و بازشدن درهای سایر کشورها به روی ایران منابع ورود ارز به کشور بیشتر و بیشترخواهد شد . با افزایش داد وستدهای اقتصادی و تامین منابع ارزی و تزریق آن به صنعت علاوه بر کاهش قیمت ها ورشد تولید، به طور قطع نوع نگاه دوستان شرقی امروز هم تغییر خواهد کرد.

از قضا این الگو در عربستان امروز رعایت می شود.چینی ها می دانند که اگر نتوانند با این کشور به توافق برسند،جای خالی آنها به سرعت پر خواهد شد و غربی ها نیز این موضوع را می دانند.در این میان عربستان برنده اصلی است که می تواند خواسته هایش را از دو طرف تامین کند.

۵ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.