کاهش قیمت خودرو با واردات؛ داستان یک کاسه ماست و دوغ و دریا

کاهش قیمت خودرو با واردات
کاهش قیمت خودرو با واردات

وزیر صمت با حضور در رسانه ملی از ایجاد رقابت در بازار و پایین آمدن قیمت خودروها خبر داده است، اما با توجه به شرایط موجود کاهش قیمت خودرو با واردات بیش تر شبیه داستان یک کاسه ماست و دوغ و دریاست.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، فاطمی امین اخیراً با حضور در برنامه پایش گفته است: «با عرضه خودرو‌های وارداتی و ایجاد رقابت در بازار، به تدریج قیمت خودرو‌های تولید داخل و خودرو‌های کارکرده پایین خواهد آمد و کل بازار تنظیم خواهد شد.» وی گفته است: «۲۷ هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش شده است که بخش زیادی از آن‌ها ۱۰ هزار دلار یا کم تر هستند و خودرو‌های اقتصادی محسوب می‌شوند.»

مدیران 777 مدیران 777

فاطمی امین همچنین مشکل صنعت خودرو را عدم توازن بین عرضه و تقاضا دانست و گفته است: «چنین مشکلی در صنعت لوازم خانگی وجود ندارد، زیرا آن قدر عرضه و تولید لوازم خانگی بالا رفته است که دیگر هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد و امسال با وجود افزایش نرخ ارز، دیگر کسی به دنبال خرید سرمایه‌ای لوازم خانگی نمی‌رود، اما در مورد خودرو، چون عرضه کم تر از تقاضاست، فضای سرمایه‌ای در بازار آزاد ایجاد شده است. این در حالی است که قیمت خودرو در بازار به همین علت رواج سوداگری بالا رفته است.»

هر چند طبق ادعای فاطمی امین قرار است با واردات ایجاد رقابت شود و در ادامه به تدریج قیمت ها کاهش پیدا کند، اما به نظر می رسد کارکرد گفته های وی تنها در حد همان رسانه ملی است،چراکه از همان ابتدا تمام امور خودروهای وارداتی در اختیار دولت قرار گرفته است. یکی از اصلی ترین ابزارهای رقابت قیمت گذاری است، اما به بهانه جلوگیری از آشفتگی و دلالی، توسط کمیته ای متشکل از وزاری صمت، اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه قیمت پایه تعیین و مزایده در بورس کالا آغاز می شود. در واقع، رقابتی در بازار شکل نمی گیرد، بلکه رقابت میان مصرف کنندگان خواهد بود.

در همین حال، روند افزایشی نرخ ارز باعث افزایش عجیب و غریب قیمت خودرو، طی دو – سه هفته اخیر شده است. تجربه نشان داده است که اگر قیمت ارز هم کاهش پیدا کند، باز هم بازار برای عقب نشینی مقاومت می کند. بنابراین از این منظر هم نمی توان انتظار کاهش قیمت داشت، چراکه به گفته خود فاطمی امین بیش از ۱.۵ میلیون تقاضای انباشته در بازار وجود دارد. تورم انتظاری نیز بر این تقاضا دامن زده است. در همین حال، افزایش روزانه قیمت خودرو بر حجم این درخواست ها افزوده است. در این میان، مشخص نیست که منظور وزیر از کاهش قیمت ها چیست؟ اگر بازگشت قیمت ها به دوران دلار زیر ۳۰ هزار تومانی است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور عملاً ممکن نیست؛ اگر هم منظور وی از کاهش قیمت ها بر مبنای نرخ های امروزی بازار است که نه تنها نوید بخش نیست، بلکه به نوعی به سخره گرفتن و استهزا مردم است.

در همین حال، فاطمی امین گفته است که طی ۶ ماه آینده ۷۰۰ هزار خودروی داخلی عرضه خواهد شد و ۲۰۰ هزار خودروی وارداتی هم عرضه خواهد شد که در قالب طرح‌های فروش فوری یا پیش‌فروش چندماهه خواهد بود. این حجم از عرضه، بسیاری از تقاضا را پاسخ خواهد داد و آشفتگی موجود را رفع خواهد کرد. 

البته باید در نظر داشت که این ۷۰۰ هزار دستگاه شامل ۷۰ درصد دو طرح فرسوده و جوانی هم خواهد شد، اما آن چه بیش از هر چیز به نظر بعید می رسد کاهش قیمت خودرو در بازار است. در واقع، بخش عمده ای از تقاضاهای امروز بازار برای حفظ ارزش سرمایه ها به سمت خرید خودرو هدایت می شوند. در همین حال، به نظر می رسد سکوت در برابر افزایش قیمت خودرو در بازار نیز حساب شده است. به نحوی که، به نظر می رسد قرار است تا زمان ورود اولین خودرو وارداتی بازار تا آن جا که می تواند رکورد بزند و به سقف قیمت هایش نزدیک شود. در این شرایط، پذیرش قیمت بالای خودروهای وارداتی راحت تر است. بنابراین با توجه به وعده هایی که پیش تر وزیر صمت داده و محقق نشده است، نمی توان برای کاهش قیمت خودرو به حرف های وی تکیه کرد. روند بازار نشان می دهد قیمت خودروهای وارداتی برخلاف آن چه وزیر گفته است نه تنها اقتصادی نخواهد بود، بلکه از دسترس بخش عمده ای مردم نیز خارج خواهد بود. به بیان ساده، این گفته های وزیر یعنی کاهش قیمت با واردات داستان مردی است که با یک کاسه ماست لب ساحل می گفته است: «هر چند نمی شود اما اگر می شد چه می شد، از او می پرسند چه چیزی اگر می شد، می گوید می دانم که با این کاسه ماست نمی توان با آب دریا دوغ درست کرد، اما اگر می شد یک دریا دوغ داشتیم.» حالا حکایت واردات و کاهش قیمت ها هم همین طور است؛ چیزی ارزان نمی شود، چون شرایط کاهش قیمت مهیا نیست و از سوی دیگر، خزانه دولت تشنه دریافت سود خودروهای وارداتی است. پس به این زودی ها شاهد کاهش قیمت ها نخواهیم بود.

۵ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.