سرنوشت مشابه نیسان آبی و صنعت خودروی ایران

پلاک شدن تولیدات نیسان آبی
پلاک شدن تولیدات نیسان آبی

اخیراً، سید ابراهیم رئیسی، در راستای تحقق شعار سال و به منظور رفع موانع تولیدکنندگان، با مدیران ۶ شرکت بزرگ صنعتی کشور به صورت چهره به چهره دیدار و دستور رفع مشکلات آنان را صادر کرده است، یکی از مهم ترین این مسائل پلاک شدن تولیدات نیسان آبی توسط شرکت زامیاد بود.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش اسب بخار، در این جلسه، مدیران این شرکت ها به صورت جداگانه با رئیس جمهور دیدار داشتند و به بیان مشکلات خود پرداختند. محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، یکی از مدیران حاضر در این جلسه بود که به موانع ایجادشده برای این شرکت از سوی سازمان استاندارد پرداخت. وی به این موضوع اشاره کرد که استانداردهای وضع‌شده موانع بسیاری را برای تولید ایجاد کرده اند و از آن جایی که دولت قبل، استانداردهای اروپایی را برای خودروهای کشور در نظر گرفته بود، رعایت آن امری دشوار خواهد بود و گفت: «در دولت قبل، استانداردهای اروپایی را مبنای تولید خودرو در کشور گذاشتند، در حالی که، امروز تنها ۳۰ درصد تولیدات اروپا از این استانداردها پیروی می کنند.»
تیموری عنوان کرد شرکت زامیاد با مشکل اعمال چهار عنوان استاندارد جدید برای تولیدات این شرکت، به دلایلی همچون زمان‌بر بودن تست خودروهای تولیدی در خارج از کشور، مواجه است. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، در این دیدار گفت: «نیسان وانت تنها خودرو کار کشور است که قیمتش یک پنجم خودروهای کار مشابه خارجی است.»
در این راستا رئیس جمهور هم دستور رفع مشکلات شماره گذاری وانت نیسان زامیاد و موانع صادرات خودرو را داد و خطاب به مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت باید تلاش کنید تا شاخص های استاندارد را با همکاری سازمان های مربوطه رعایت کنید.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که وضع استانداردهای جدید برای خودروهایی که از تکنولوژی چند دهه قبل بهره می گیرند، امری ضروری است و خودروسازان نیز باید به این مسئله پایبند باشند. با این وجود، نیسان آبی سال هاست که بخش مهمی از حمل و نقل بار کشور را به عهده دارد، از این رو، مدیرعامل سایپا باور دارد که واردات کامیونت های ۶ تُن بازار نیسان آبی را دچار مشکل کرده اند و این در حالی است که کاربری این دو نوع خودرو کاملاً متفاوت است و نیسان آبی بار کم تری حمل می کند. تولید نیسان آبی سال هاست که در کشور به منظور فراهم سازی یک بستر شغلی ادامه دارد و با وجود این که حمل و نقل بار در جهان از خودروهای پیکاپ به خودروهای بزرگ تر، از قبیل کامیونت ها منتقل شده، نبود تکنولوژی و ظرفیت های اقتصادی ایجاب کرده است که نیسان آبی همچنان در کشور تولید شود.

اما آیا این موضوع که خودرویی بخشی از بار ایجاد شغل کشور را به دوش می کشد، می‌تواند توجیهی برای عدم رعایت استانداردهای موجود باشد؟ مسلماً این پاسخ منطقی نیست و نگاه دقیق به ماجرا نشان از آن دارد که تولید نیسان آبی هم مانند سایر بخش های صنعت خودرو و در نگاه کلان اقتصاد کشور، به دنبال بهبود و اصلاح اساسی نیست و تنها مشکلات را به صورت مقطعی رفع و رجوع می کند.
مسئله اصلی این است که دولت اجازه داده است برای حدود ۲۰ هزار وانت نیسان، بدون دریافت استانداردهای لازم، پلاک صادر شود و این خودروها روانه بازار شوند؛ خودروهایی که به دلیل نبود استاندارد و تکنولوژی روز، و امکاناتی بسیار قدیمی می توانند به جای کمک به اقتصاد کشور و معاش مردم، موجب آسیب به این قشر شوند. مهم تر آن که، برای تولید این خودروها سال هاست که برنامه ای مدون برای بهسازی وجود ندارد و گویی دولت و خودروساز به هم می گویند «از این ستون به آن ستون فرج است» و اکنون این تولیدشده ها را به فروش می رسانیم و در آینده هم با بهانه ای جدید استانداردها را دور می زنیم، و به نظر می رسد این چرخه تا پایان انحصار در صنعت خودرو ادامه داشته باشد.

۴ امتیاز از ۲۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.